ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η χώρα μας έχει υιοθετήσει ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο προβλέπει φορολογικά κίνητρα για όσους μεταφέρουν την έδρα τους στη χώρα μας.
Συγκεκριμένα,
1ο βήμα: Με τον ν. 4646/2019, από το φορολογικό έτος 2020, ο φορολογούμενος, φυσικό πρόσωπο, που μεταφέρει την φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα, δύναται να υπαχθεί για 15 έτη σε εναλλακτική φορολόγηση του εισοδήματος που προκύπτει στην αλλοδαπή, εφόσον πληροί – σωρευτικά – συγκεκριμένες προϋποθέσεις, και μεταξύ αυτών, την πραγματοποίηση επένδυσης στην Ελλάδα ελάχιστου ύψους 500.000 ευρώ.
Με την καταβολή, ετησίως, κατ’ αποκοπήν φόρου 100.000 ευρώ, εξαντλείται κάθε φορολογική υποχρέωση του φυσικού προσώπου για το εισόδημα που προκύπτει στο εξωτερικό. Η εναλλακτική φορολόγηση δύναται, με αίτηση του φορολογούμενου, να επεκταθεί και σε συγγενικά του πρόσωπα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε ανακοινώσει πριν λίγους μήνες το Υπουργείο Οικονομικών, το 2020, πρώτο έτος εφαρμογής των διατάξεων, παρά τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες του πρώτου κύματος της πανδημίας, υποβλήθηκαν 20 αιτήσεις, από τις οποίες εγκρίθηκαν οι αιτήσεις 18 επενδυτών και 7 συγγενικών τους προσώπων.
Οι αιτήσεις αφορούσαν σε επενδυτές από 9 χώρες, κυρίως εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ το σύνολο του βεβαιωθέντος και καταβληθέντος φόρου ανήλθε σε 1,9 εκατ. ευρώ το 2020.
Το 2021, ο αριθμός των αιτήσεων που υποβλήθηκαν, είχε ανέλθει σε 58. Έγινε δεκτή η υπαγωγή στις διατάξεις για 57 επενδυτές και 17 συγγενικά τους πρόσωπα από 20 περίπου χώρες, κυρίως εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το σύνολο του βεβαιωθέντος φόρου είναι 7,9 εκατ. ευρώ για το 2021, εκ των οποίων έχει ήδη καταβληθεί ποσό ύψους 2,9 εκατ. ευρώ.
2ο βήμα: Το επόμενο βήμα για τη χορήγηση φορολογικών κινήτρων έγινε με το ν. 4714/2020. Σύμφωνα με τις διατάξεις του, από το φορολογικό έτος 2020, ο φορολογούμενος, φυσικό πρόσωπο, δικαιούχος εισοδήματος από σύνταξη που προκύπτει στην αλλοδαπή, ο οποίος μεταφέρει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα, υπάγεται, για 15 φορολογικά έτη, σε εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης για το εισόδημα που προκύπτει στην αλλοδαπή, εφόσον ισχύουν, σωρευτικά, συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Το φυσικό πρόσωπο καταβάλλει, κάθε φορολογικό έτος, αυτοτελώς φόρο με συντελεστή 7% για το σύνολο του εισοδήματος που αποκτήθηκε στην αλλοδαπή, ενώ το εισόδημα που προκύπτει στην ημεδαπή φορολογείται με τις γενικές διατάξεις.
Το 2020, πρώτο έτος εφαρμογής των διατάξεων, υποβλήθηκαν 8 αιτήσεις, από φορολογούμενους από 5 χώρες, κυρίως εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τις οποίες εγκρίθηκαν οι 7. Το 2021 υποβλήθηκαν 204 αιτήσεις από φορολογούμενους προερχόμενους από περίπου 20 χώρες τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και εκτός αυτής.
3ο βήμα: Το πλαίσιο των φορολογικών κινήτρων συμπληρώθηκε με το ν. 4758/2020, στοχεύοντας στην προσέλκυση αλλοδαπών εργαζομένων, αυτοαπασχολούμενων και Ελλήνων που έφυγαν από τη χώρα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.
Με τις διατάξεις του νόμου, από το φορολογικό έτος 2021, ο φορολογούμενος, φυσικό πρόσωπο, που μεταφέρει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα, υπάγεται για 7 φορολογικά έτη σε ειδικό τρόπο φορολόγησης εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα που προκύπτει στην ημεδαπή, εφόσον ισχύουν σωρευτικά συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ειδικότερα, ο φορολογούμενος απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του 50% του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτά στην Ελλάδα, ενώ δεν έχει εφαρμογή και η ετήσια αντικειμενική δαπάνη για κατοικία και επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που είχε παρουσιάσει το Υπουργείο Οικονομικών στα τέλη της άνοιξης, είχαν υποβληθεί 167 αιτήσεις, εκ των οποίων οι 113 αφορούν μισθωτούς και οι υπόλοιπες 39 ελεύθερους επαγγελματίες και 15 ατομικές επιχειρήσεις.
4ο βήμα: Τέλος, το πλαίσιο προσέλκυσης στην Ελλάδα φυσικών προσώπων με φορολογική κατοικία στο εξωτερικό συμπληρώθηκε με το ν. 4778/2021. Με αυτόν, θεσπίζονται σαφείς και διαφανείς κανόνες για τη σύσταση και λειτουργία εταιρειών ειδικού σκοπού διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας.
Συγκεκριμένα, παρέχονται κίνητρα ως προς τον τρόπο προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος των εν λόγω εταιρειών ειδικού σκοπού με βάση τις δαπάνες που πραγματοποιούν, ώστε η διαχείριση των χρηματικών ροών και της οικογενειακής περιουσίας φυσικών προσώπων υψηλής οικονομικής επιφάνειας, με φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, να πραγματοποιείται από τις εταιρείες αυτές, εφόσον ισχύουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.