Με 66% πιθανότητα να βρεθεί με μπλοκαρισμένο τραπεζικό λογαριασμό κινδυνεύει, από δω και στο εξής, όποιος δημιουργήσει χρέος στην εφορία, που θα ξεπερνά τα 500 ευρώ. Επιπλέον, θα αντιμετωπίσει τουλάχιστον 27% πιθανότητες να πιεστεί να εξοφλήσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιούργησε, καθώς και πιθανότητες που θα φτάνουν κοντά στο απόλυτο 100% να πιεστεί μέσω τηλεφώνου, email κλπ, για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, ειδικά αυτών που αφορούν στον ΦΠΑ.
Αυτοί είναι μερικοί από τους 43 στόχους που έβαλε η ΑΑΔΕ για το τρέχον έτος. Στο κείμενο απολογισμού της περασμένης χρονιάς, που δημοσιεύθηκε χθες, η ΑΑΔΕ παραθέτει το σύνολο των στόχων της για το 2019. Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι το ποσό που απαιτείται να συγκεντρωθεί σε φόρους φτάνει τα 50 δις ευρώ, είναι εύκολο να κατανοηθούν οι λόγοι για τους οποίους θα εξακολουθήσει η ασφυκτική πίεση και φέτος.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι ο φετινός προγραμματισμός της ΑΑΔΕ συμπεριλαμβάνει και μερικά θετικά μέτρα, όπως είναι η ανάπτυξη ηλεκτρονικών εφαρμογών για την υποβολή των δηλώσεων δωρεών σε χρήμα ή των δηλώσεων μεταβίβασης κεφαλαίου, που περιορίζουν την ταλαιπωρία και τη γραφειοκρατία.
Σε ό,τι αφορά στο 2018, ο εισπρακτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ φαίνεται ότι εξαπέλυσε επίθεση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογούμενων, αφού «άδειασε» 816.721 λογαριασμούς. Μπορεί οι κατασχέσεις στα χέρια τρίτων να εμφάνισαν μείωση κατά 52,5% σε σχέση με το 2017, οι εισπράξεις ωστόσο εκτοξεύθηκαν στα ύψη, καθώς αξιοποιήθηκε το Μητρώο Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών, για στοχευμένες «παρεμβάσεις».
Εκτός, από αυτά, η ΑΑΔΕ έχει βάλει στο στόχαστρο και τις υποθήκες για ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, με το συγκεκριμένο μέτρο αναγκαστικής είσπραξης να εφαρμόζεται σε 8.350 υποθέσεις, με αύξηση 97,8% έναντι των 4.222 του 2017 (αύξηση 97,8% σε ένα χρόνο). Στόχος της ΑΑΔΕ για τη φετινή χρονιά είναι να αυξήσει το ποσοστό των οφειλετών, στους οποίους μπορεί να εφαρμόσει μέτρα αναγκαστικής είσπραξης στο 66% του συνόλου, έναντι 64% το 2018. Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι η εγγραφή υποθήκης είναι το βασικό μέτρο διασφάλισης της οφειλής του δημοσίου και όχι αναγκαστικής είσπραξης. Για την είσπραξη, θα πρέπει η αρμόδια υπηρεσία της ΑΑΔΕ να προχωρήσει στην έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού, για την αναγκαστική εκποίηση του ακινήτου.
Σε ό,τι αφορά στις ρυθμίσεις σταδιακής εξόφλησης, ο απολογισμός της ΑΑΔΕ έδειξε ότι μόλις 3,5 στα 100 ευρώ ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς το δημόσιο εντάχθηκαν, ενώ αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι, από το συνολικό ύψος των 104,365 δις ευρώ παλαιών και νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, το πλέον εισπράξιμο μέρος του περιορίζεται σε μόλις 8,464 δις ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, το 2018, οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ προχώρησαν σε:
· 816.721 κατασχέσεις στα χέρια τρίτων, με μείωση 52,5% σε σχέση με τo 1.719.733 παρεμβάσεις του 2017
· 15.884 προγράμματα πλειστηριασμού, με μείωση 13,6% σε σχέση με 18.792 το 2017
· 22.298 παραγγελίες κατάσχεσης, με μείωση 5,6% έναντι 23.620 το 2017
· 8.350 υποθήκες με αύξηση 97,8% έναντι των 4.222 του 2017.
Το τελικό «σκορ» που κατάφερε να σημειώσει η ΑΑΔΕ, εφαρμόζοντας τα στοχευμένα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης είναι να μπουν στα ταμεία της 5,517 δις ευρώ. Από αυτά, το μεγαλύτερο μέρος προέρχεται από άμεσους φόρους. Το 2017, διπλάσιος αριθμός κατασχέσεων είχε οδηγήσει σε εισπράξεις 5,1 δις ευρώ. Μπορεί ο αριθμός των κατασχέσεων να είναι μειωμένος σε σχέση με το 2017, ωστόσο αποδεικνύεται ότι οι κατασχέσεις είναι πολύ πιο αποτελεσματικές, καθώς απέφεραν στα κρατικά Ταμεία αυξημένο ποσό κατά 8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, η μείωση του πλήθους των κατασχέσεων εις χείρας τρίτων περιόδου 2018, σε σχέση με το 2017, οφείλεται στην αξιοποίηση του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών (ΔΕΙΣΠΡ Γ 1182437/ 05.12.2017), με το οποίο πραγματοποιείται αποτελεσματική και στοχευμένη χρήση των ανωτέρω μέτρων αναγκαστικής είσπραξης. Οι στοχευμένες επιλογές αφορούν σε οφειλέτες που διατηρούν «φουσκωμένους» τραπεζικούς λογαριασμούς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται, το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο την 1η Ιανουαρίου 2019 διαμορφώθηκε σε 104, 365 δις ευρώ και από αυτά σε ρύθμιση έχει υπαχθεί ποσό 3,698 δις ευρώ, ήτοι ποσοστό 3,5%. Στην πραγματικότητα, το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο της 01/01/2019 ανέρχεται σε 86,255 δις, αν εξαιρέσει κανείς τα χαρακτηρισμένα ως ανεπίδεκτα είσπραξης οφειλών. Ωστόσο, το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο που μπορεί να χαρακτηριστεί εισπράξιμο ανήλθε την 01/01/19 σε 8,484 δις ευρώ και αποτελεί το 8,1% του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου.
Εάν ανατρέξει κανείς στο χρονικό της δημιουργίας των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς το δημόσιο, προκύπτει ότι από τα 104,3 δις ευρώ, ένα ποσοστό της τάξεως του 83,3% δημιουργήθηκε έως τις 30 Νοεμβρίου 2016 και ένα ποσοστό 16,7% αφορά στη χρονική περίοδο 01/12/2016 έως 01/01/2019.
Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία που καταδεικνύουν ότι πρόστιμα, δάνεια και λοιπά μη φορολογικά έσοδα αντιστοιχούν σε περίπου 1 στα 2 ευρώ των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων. Από τα στοιχεία, επίσης, προκύπτει ότι από το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο της 01/01/2019 ποσοστό 47,7% αφορά μη φορολογικά έσοδα (πρόστιμα ΚΒΣ, δάνεια κ.λπ.), 27,5% αφορά έμμεσους φόρους (ΦΠΑ, πρόστιμα έμμεσων φόρων κ.λπ.), 22,0% αφορά άμεσους φόρους (φόροι εισοδήματος, φόροι περιουσίας κ.λπ.), 2,8% αφορά λοιπά μη φορολογικά έσοδα.
Αν παρατηρήσει κανείς στα στοιχεία της ΑΑΔΕ, διαπιστώνει ότι περίπου 43.000 οφειλέτες χρωστούν περισσότερα από 93 δις ευρώ, ενώ περίπου 3,5 εκατομμύρια μικροοφειλέτες χρωστούν μόλις 2,5 δις ευρώ. Αναφορικά με τις κατανομές, ανά κατηγορία ποσού οφειλής, του πλήθους των οφειλετών και του ποσού των αντίστοιχων οφειλών τους, του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου την 1η Ιανουαρίου 2019 παρατηρούνται τα εξής:
· ποσοστό 87,4% των οφειλετών (3.554.463 οφειλέτες), με βασική οφειλή μικρότερη των 5.000 ευρώ, διακρατούν το 2,4% (2,465 δισ. ευρώ) του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου,
· ποσοστό 1,1% των οφειλετών (42.877 οφειλέτες), με βασική οφειλή μεγαλύτερη των 100.000 ευρώ, διακρατούν το 89,5% (93.378 δισ. ευρώ),
· στις ενδιάμεσες κατηγορίες βασικής οφειλής από 5.000 ευρώ έως 100.000 ευρώ, ποσοστό 11,5% των οφειλετών (467.410 οφειλέτες) διακρατούν το 8,2% (8,521 δισ. ευρώ).
Από αυτά προκύπτει ότι ο συνολικός αριθμός οφειλετών με ληξιπρόθεσμες οφειλές το 2018 ανήλθε σε 4.064.750, έναντι 4.068.857 το 2017. Ταυτόχρονα, ο συνολικός αριθμός οφειλετών, για τους οποίους η φορολογική διοίκηση δύναται να λάβει μέτρα, ανήλθε το 2018 σε 1.821.736 (έναντι 1.744.115 το 2017). Επιπλέον, το πλήθος των οφειλετών, για τους οποίους λήφθηκαν μέτρα το 2018 ανήλθε σε 1.168.438 (μοναδικά ΑΦΜ), έναντι 1.050.077 το 2017. Το ποσοστό των οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της φορολογικής διοίκησης ανήλθε το 2018 σε 64% έναντι στόχου 59%.
Ο συνολικός αριθμός των νέων μέτρων αναγκαστικής είσπραξης που λήφθηκαν το έτος 2018 από τα τμήματα δικαστικού και νομικής υποστήριξης των ΔΟΥ και των Ελεγκτικών Κέντρων ανήλθε σε 880.824 έναντι 1.786.121 νέων μέτρων τα οποία λήφθηκαν το 2017, με τις κατασχέσεις εις χείρας τρίτων (τραπεζικών λογαριασμών, ενοικίων κ.λπ.) να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη συχνότητα (92,7%).
Αναλυτικά, οι 43 στόχοι της ΑΑΔΕ για το 2019 είναι οι εξής:
1. Εισπράξεις προ επιστροφών φόρων από τη φορολογική και την τελωνειακή διοίκηση συνολικού ύψους 50,439 δις. ευρώ
2. Επιστροφές 4,818 δις ευρώ από τα ελεγκτικά κέντρα, τις ΦΑΕ και τις ΔΟΥ.
3. Εισπράξεις τουλάχιστον 2,9 δις ευρώ έναντι του παλαιού ληξιπρόθεσμου χρέους της φορολογικής διοίκησης.
4. Εισπραξιμότητα 27% επί του νέου ληξιπρόθεσμου χρέους της φορολογικής διοίκησης.
5. Εισπράξεις έναντι των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών της τελωνειακής διοίκησης τουλάχιστον 30 εκατ. ευρώ
6. Ποσοστό οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της φορολογικής διοίκησης 66% (αφορά οφειλέτες για τους οποίους η Φορολογική Διοίκηση δύναται να λάβει μέτρα).
7. Ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος για την παρακολούθηση, διαχείριση και αυτοματοποίηση διαδικασιών ληξιπρόθεσμων οφειλών.
8. Κεντρικοποίηση διαδικασιών είσπραξης φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης.
9. Συμμόρφωση των φορολογουμένων που εμφανίζουν για πρώτη φορά ληξιπρόθεσμες οφειλές, σε ποσοστό τουλάχιστον 54%, κατόπιν εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου και είσπραξη τουλάχιστον 39% των εν λόγω οφειλών, μετά από δράσεις της διεύθυνσης φορολογικής συμμόρφωσης.
10. Υποβολή περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ των ενεργών υπόχρεων σε ποσοστό τουλάχιστον 98%.
11. Διενέργεια τουλάχιστον 105.000 τηλεφωνικών επικοινωνιών, από το τηλεφωνικό κέντρο της διεύθυνσης φορολογικής συμμόρφωσης.
12. Διενέργεια τουλάχιστον 25.000 ελέγχων από ΔΟΥ, ΦΑΕ, ΚΕΜΕΕΠ, ΚΕΦΟΜΕΠ.
13. Διενέργεια τουλάχιστον 3.000 ελέγχων στο σύνολο της επικράτειας και σε όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες: σε επιχειρήσεις κλάδων που παρουσιάζουν μεγάλο φορολογικό κενό στον ΦΠΑ ή/και στο εισόδημα, σε υπότροπους και παραβάτες μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης, σε επιχειρήσεις που έχουν αιτηθεί επιστροφή φόρων εισοδήματος, ΦΠΑ και ΕΦΚ, για την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας και σε τυχαίο δείγμα φυσικών προσώπων επιτηδευματιών και νομικών προσώπων.
14. Διενέργεια τουλάχιστον 56.000 μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις ΔΟΥ, με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 25% αυτών.
15. Διενέργεια τουλάχιστον 16.000 μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις ΥΕΔΔΕ.
16. Διενέργεια από τις ΥΕΔΔΕ τουλάχιστον 120 υποθέσεων έρευνας, οι οποίες αφορούν απάτη στον ΦΠΑ και τουλάχιστον 500 λοιπών υποθέσεων έρευνας φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 49% αυτών.
17. Ανάπτυξη Ηλεκτρονικών Βιβλίων Εσόδων-Εξόδων.
18. Διενέργεια τουλάχιστον 57.000 ελέγχων δίωξης από τα Τελωνεία εκ των οποίων τουλάχιστον: 13.500 σε υγρά καύσιμα και λοιπά ενεργειακά, 11.500 σε καπνικά, 9.000 σε αλκοολούχα, 3.000 σε παραποιημένα προϊόντα, 8.000 σε ρευστά διαθέσιμα, και 12.000 σε λοιπές κατηγορίες.
19. Διενέργεια 11.000 εκ των υστέρων ελέγχων εγγράφων στα τελωνεία, των παραστατικών εισαγωγών και εξαγωγών που δρομολογούνται «κατά δήλωση», κατόπιν κεντρικής ή τοπικής ανάλυσης κινδύνου.
20. Διενέργεια τουλάχιστον 12.500 τελωνειακών ελέγχων με τη χρήση αυτοκινούμενων συστημάτων ελέγχου X-RAY.
21. Διενέργεια τουλάχιστον 12 εθνικών τελωνειακών επιχειρήσεων για προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης.
22. Διεξαγωγή τουλάχιστον 65.500 εργασιών σχετικών με τη διασφάλιση της είσπραξης ΕΦΚ στους τομείς αλκοόλης, ποτών αλκοόλης και καυσίμων.
23. Έκδοση 15 νέων αδειών Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ) και 7 νέων αδειών απλουστευμένων διαδικασιών.
24. Ενημέρωση τουλάχιστον 20 επιχειρήσεων και τελωνειακών αντιπροσώπων για τις απλουστευμένες τελωνειακές διαδικασίες και τον θεσμό των ΑΕΟ.
25. Εξέταση των υποθέσεων ενδικοφανών προσφυγών σε ποσοστό τουλάχιστον 85%, πριν από την κατά νόμο προβλεπόμενη καταληκτική ημερομηνία.
26. Ικανοποίηση των υποβληθέντων τηλεφωνικών αιτημάτων πολιτών κατά την πρώτη επικοινωνία, σε ποσοστό 91%.
27. Ανάπτυξη Ηλεκτρονικής Εφαρμογής Δήλωσης για την ξεχωριστή υποβολή Δήλωσης Φόρου Εισοδήματος ΦΠ συζύγων.
28. Ανάπτυξη Εφαρμογής για την εκτύπωση Εικόνας Μητρώου Φορολογούμενου.
29. Ανάπτυξη εφαρμογής ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων Φόρου Χρηματικής Δωρεάς/Γονικής Παροχής.
30. Σταδιακή εφαρμογή της αυτόματης ενημέρωσης Μητρώου Φορολογουμένων μέσω διασύνδεσης με τα υπόλοιπα μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης.
31. Ανάπτυξη Εφαρμογής ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων Φόρου Μεταβίβασης ακινήτων.
32. Διενέργεια 29 εσωτερικών ελέγχων (κατ’ ελάχιστο μέχρι το στάδιο σύνταξης των αντίστοιχων προσωρινών εκθέσεων) σε διαδικασίες και λειτουργίες των Υπηρεσιών της ΑΑΔΕ.
33. Διενέργεια 60 ελέγχων περιουσιακής κατάστασης Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων, Διευθύνσεων και Τμημάτων της ΑΑΔΕ.
34. Διενέργεια 55 ελέγχων περιουσιακής κατάστασης υπαλλήλων της ΑΑΔΕ. Διενέργεια 100 ελέγχων για εντοπισμό ποινικών αδικημάτων και πειθαρχικών παραπτωμάτων υπαλλήλων της ΑΑΔΕ.
35. Διενέργεια 30 επιτόπιων αιφνιδιαστικών ελέγχων, στις κατά τόπους Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, από Οικονομικούς Επιθεωρητές, για διερεύνηση περιπτώσεων παραβατικής συμπεριφοράς υπαλλήλων από πλημμελή τήρηση νόμων, εγκυκλίων διαταγών κ.λπ.
36. Εκπαίδευση τουλάχιστον του 25% του ανθρώπινου δυναμικού της ΑΑΔΕ.
37. Επικαιροποίηση Κυλιόμενου Τριετούς Σχεδίου Δράσεων Στελέχωσης της ΑΑΔΕ για την περίοδο 2020-2022.
38. Διενέργεια 600 στοχευμένων επιθεωρήσεων σε χώρους παρασκευής, χρήσης και διακίνησης χημικών ουσιών και προϊόντων.
39. Εργαστηριακός έλεγχος τουλάχιστον 24.500 δειγμάτων.
40. Σύνταξη πρωτοκόλλου συνεργασίας με τον ΕΦΕΤ για τον επίσημο έλεγχο των τροφίμων.
41. Δημιουργία panel για την οργανοληπτική αξιολόγηση του ελαιόλαδου.
42. Μελέτη για την παρουσία βαρέων μετάλλων σε λιπάσματα.
43. Καθορισμός διαδικασιών σχετικών με εργασίες στον τομέα των καυσίμων που εκτελούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας των τελωνειακών και των χημικών υπηρεσιών.