Εν μέσω πολεμικού κλίματος και με την απουσία της ΓΣΕΕ, της ανώτατης συνδικαλιστικής οργάνωσης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, αναμένεται να ξεκινήσει η συζήτηση για τη διαμόρφωση του νέου κατώτατου μισθού που θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Απριλίου για 600.000 ιδιωτικούς και 700.000 δημοσίους υπαλλήλους.

Στο τραπέζι του διαλόγου θα προσέλθουν προκειμένου να συμμετάσχουν μόνο οι επιστημονικοί φορείς, οι εκπρόσωποι των εργοδοτών και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα η ΑΔΕΔΥ.

1

Η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως προχώρησε στην αποστολή επιστολών για τη σύσταση των δυο προαπαιτούμενων επιτροπών, της Επιστημονικής Επιτροπής τεχνοκρατών και της Συμβουλευτικής Επιτροπής από τους κοινωνικούς εταίρους, για τη διατύπωση προτάσεων σχετικά με το νέο ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού για το 2025, κατ’ εφαρμογή του Νόμου 5163/24 όπου ενσωματώθηκε η Κοινοτική Οδηγία για τους επαρκείς μισθούς. Σημειώνεται ότι οι δυο επιτροπές θα λειτουργήσουν κατά την διάρκεια της τριετίας 2025-2027, το ενδιάμεσο δηλ. διάστημα μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2028 όπου και θα τεθεί σε εφαρμογή ο μαθηματικός τύπος.

Η Επιτροπή Διαβούλευσης θα απαρτίζεται από πέντε εκπροσώπους οργανώσεων εργαζομένων (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ κ.α.), πέντε εκπροσώπους εργοδοτικών οργανώσεων (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ κ.α.) και τον Πρόεδρο του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.), οι οποίοι για πρώτη φορά θα υποβάλουν ένα κοινό πόρισμα.

Η ηγεσία της ΓΣΕΕ από την πλευρά της, ενώ στις 24 Ιανουαρίου έστειλε προς την υπουργό Εργασίας τα ονόματα των τεσσάρων εκπροσώπων που θα συμμετάσχουν στην σχετική επιτροπή, χθες απέστειλε στον πρόεδρο του ΟΜΕΔ Κώστα Παπαδημητρίου έγγραφο σύμφωνα με το οποίο ενημέρωνε ότι τελικά δεν θα συμμετάσχει φέτος στο διάλογο για τον κατώτατο μισθό. Η αλλαγή αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της υπουργού Εργασίας, η οποία σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «αιφνίδια αλλαγή στάσης», χαρακτηρίζοντας την απόφαση «ακατανόητη» και ότι «η Γ.Σ.Ε.Ε. απεμπολεί τη δυνατότητα που της παρέχει η Πολιτεία να συμβάλλει στην εισήγηση της Επιτροπής που αφορά στη διαμόρφωση του ύψους της αύξησης του κατώτατου μισθού, επιλέγοντας να αφήσει χωρίς εκπροσώπηση τα εκατομμύρια των εργαζομένων».

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γιάννης Παναγόπουλος μίλησε στο «Mononews.gr» ξεκαθαρίζοντας ότι τα ονόματα που απέστειλε η Συνομοσπονδία αφορούν τη διαδικασία καθορισμού μετά το 2028 κι όχι το ενδιάμεσο στάδιο, παρά το γεγονός ότι η επιστολή του υπουργείου αναφέρεται στην παρ. 4 του άρθρου 15 του Ν. 5163/24.

Μάλιστα ο κ. Παναγόπουλος δηλώνει ότι: «Πρόκειται για έναν προσχηματικό διάλογο, καθώς οι αυξήσεις είναι προαποφασισμένες με τον κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ έως το 2028 από τα 830 ευρώ που είναι σήμερα. Είναι δυνατόν να συμμετάσχουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων για να που απλά πως θα μοιραστούν τα 120 ευρώ την επόμενη τριετία; Εδώ και δεκατρία χρόνια με την επίκληση υποτιθέμενων «ειδικών συνθηκών» και παρά τις όποιες μεταβολές των ευρύτερων οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών, ο καθορισμός του κατώτατου μισθού έχει καταλήξει να αποτελεί αποκλειστική απόφαση της εκάστοτε κυβέρνησης. Οι εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες που βιώνουν στην χώρα μας οι μισθωτοί εργαζόμενοι και οι οικογένειές τους, αλλά και η ίδια η εθνική οικονομία, επιβάλλουν την άμεση επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων και την πραγματική επανίδρυση του Κοινωνικού Διαλόγου» καταλήγει ο κ. Παναγόπουλος.

Πόσο θα αυξηθεί ο κατώτατος μισθός

Ο νέος κατώτατος μισθός αναμένεται να αυξηθεί έως και 6% από την 1η Απριλίου, φτάνοντας τα 870- 880 ευρώ, από τα 830 ευρώ που είναι σήμερα. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, στόχος είναι μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2028 ο κατώτατος μισθός να συνεχίσει να αυξάνεται έως ότου διαμορφωθεί στα επίπεδα των 950 ευρώ.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι την επόμενη τριετία 2025, 2026 και 2027 θα πρέπει να δοθούν μεσοσταθμικές αυξήσεις της τάξης των 40 με 50 ευρώ ετησίως, ώστε από τα 830 ευρώ που είναι σήμερα ο κατώτατος μισθός να διαμορφωθεί στα 870, με 880 ευρώ την άνοιξη του 2025, στα 910 ευρώ το 2026 και στα 950 ευρώ ή και πιο πάνω το 2027. Στα ίδια επίπεδα θα ανέλθει και ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο. Στο νέο Μεσοπρόθεσμο σχέδιο 2025-2028, η πρόβλεψη για τους μισθούς είναι ότι θα αυξάνονται με ρυθμό 4,5%, ενώ και η Τράπεζα της Ελλάδος προβλέπει αυξήσεις 5% κατ’ έτος.

Δημόσιος τομέας

Ο νέος μηχανισμός διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού προβλέπει ότι από το 2025 ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο δεν μπορεί να υπολείπεται του εκάστοτε κατώτατου μισθού. Στην πράξη ο εισαγωγικός μισθός του Δημοσίου (Υ.Ε κατηγορία) θα είναι ίδιος με τον κατώτατο μισθό. Και η αύξηση που θα έχει ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο θα μετακυλίεται στους αντίστοιχους βασικούς μισθούς των υπόλοιπων κατηγοριών (Δ.Ε, Τ.Ε και Π.Ε κατηγορίες).

Αν λοιπόν ο κατώτατος μισθός αυξηθεί το 2025 στα 880 ευρώ (από τα 830 ευρώ), τότε ο εισαγωγικός μισθός (Υ.Ε κατηγορίας) στο Δημόσιο θα αυξηθεί στα 880 ευρώ από τα 850 ευρώ που είναι σήμερα. Η αύξηση των 30 ευρώ θα είναι οριζόντια σε όλα τα κλιμάκια.

Η νέα διαδικασία

Μέχρι και το 2027 ο κατώτατος μισθός θα καθορίζονται με το ισχύον σύστημα, δηλαδή με τη διαδικασία διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων μέσω προτάσεων και τελική απόφαση για το ποσοστό αύξησης από την κυβέρνηση.

Το ισχύον σύστημα θα εφαρμοστεί για το 2025, 2026 και 2027 με τρείς αλλαγές:

-Τη ρύθμιση για τους απασχολούμενους στον δημόσιο τομέα, ώστε ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να μην υπολείπεται από τον εκάστοτε κατώτατο μισθό.

-Την προσθήκη κριτηρίων για τον καθορισμό του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομίσθίου ώστε να λαμβάνεται υπόψη η αγοραστική δύναμη το κόστος διαβίωσης, και το γενικό επίπεδο των μισθών, καθώς και ο ρυθμός αύξησής τους.

-Τη δημιουργία Επιστημονικής Επιτροπής τεχνοκρατών και Συμβουλευτικής Επιτροπής από τους κοινωνικούς εταίρους για τη διατύπωση προτάσεων σχετικά με το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού αλλά και για την εφαρμογή των μισθολογικών διαφοροποιήσεων και των κρατήσεων επί του νομοθετημένου μισθού.

Οι δύο Επιτροπές θα υποβάλουν τα υπομνήματά τους προκειμένου αυτά να ληφθούν υπ’ όψιν για το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού για το2025 και αφού γνωμοδοτήσουν, με βάση τις προτάσεις, θα πρέπει να υποβάλλουν τη δική τους πρόταση με την αύξηση μέχρι 20 Μαρτίου, έτσι ώστε να περάσει από το Υπουργικό Συμβούλιο και να εφαρμοστεί από την 1η Απριλίου.

Στις διαφοροποιήσεις περιλαμβάνεται και το ενδεχόμενο μείωσης φορολογικών επιβαρύνσεων στους χαμηλόμισθους εργαζόμενους, ώστε να αυξηθεί το μηνιαίο καθαρό ποσό που λαμβάνουν. Σήμερα ο ονομαστικός κατώτατος μισθός είναι 830 ευρώ, όμως το καθαρό ποσό είναι 706 ευρώ.

 Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η πραγματική αύξηση των μισθών, εντός του νέου έτους, θα κινηθεί μεταξύ του 3%-6%. Στο υπουργείο Εργασίας, βέβαια, αναλύοντας τα μηνύματα από τη μισθολογική πορεία στη χώρα μας, επισημαίνουν πως υπάρχει μεγάλη αύξηση αποδοχών σε ορισμένους τομείς, όπως για παράδειγμα στις υπηρεσίες εστίασης 46%, στις δραστηριότητες ενοικίασης και εκμίσθωσης 35% και στις κατασκευές μηχανημάτων 33%.

 Πάντως η πρόσφατη αναφορά του ΟΟΣΑ  για συγκράτηση των μισθολογικών αυξήσεων από τη χώρα μας, δηλαδή ελάχιστα πάνω από τον ετήσιο πληθωρισμό 3,5%, χαμηλώνει τον πήχη της διαβούλευσης και των προσδοκιών.

Η δεύτερη πενταμελής Επιστημονική Επιτροπή ορίστηκε από τα υπουργεία Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και την ΕΛΣΤΑΤ, στην οποία συμμετέχουν ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες σε θέματα οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων οικονομίας της εργασίας.

Η εν λόγω επιτροπή αποτελείται από τους:

– Χριστόπουλο Απόστολο, Καθηγητή στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Πρόεδρος)

– Αργυρού Μιχάλη, Πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ο.Ε.) ως Αντιπρόεδρο,
– Γιαννακόπουλο Νικόλαο, Καθηγητή στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών,
– Λαλιώτη Ιωάννη, Επίκουρος Καθηγητή στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών,

– Καραμιχαλάκου Χριστίνα, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Στατιστικών Επιχειρήσεων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Η θητεία της Επιστημονικής Επιτροπής είναι τριετής και έργο της είναι η διατύπωση πλήρως αιτιολογημένης και τεκμηριωμένης γνώμης ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία με αναφορά και της θέσης της μειοψηφίας, σχετικά με το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου.

Τι θα ισχύσει από το 2028

Το ποσοστό της ετήσιας αύξησης του κατώτατου μισθού θα είναι το άθροισμα αφενός του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή, ειδικά για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής, και αφετέρου του μισού του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Με απλά λόγια, θα λαμβάνεται υπόψη η ακρίβεια για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής και η αύξηση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Ο κατώτατος μισθός που θα διαμορφώνεται μέσω αυτού του συστήματος δεν θα μπορεί να μειωθεί, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο το γενικό επίπεδο προστασίας των εργαζομένων.

Διαβάστε επίσης

Ζαχαράκη: Στα 20 εκατομμύρια ευρώ ο προϋπολογισμός του προγράμματος «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους»

Χατζηδάκης: Οι φήμες για παροχές με υπέρογκο δημοσιονομικό κόστος δεν ευσταθούν

Στα 68,8 δις έκλεισαν τα φορολογικά έσοδα το 2024 – Αύξηση εισπράξεων για ΦΠΑ, ΕΦΚ και φόρο εισοδήματος