ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Συνεχίζει την πτωτική του πορεία ο πληθωρισμός, ωστόσο, παρά την αποκλιμάκωση του γενικού δείκτη τα τρόφιμα «καίνε» τους Έλληνες.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο, διαμορφώθηκε στο 1,6% σε ετήσια βάση από 2,7% τον Αύγουστο.
Σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2023 εμφανίζει αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης 2,9% που είχε σημειωθεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ωστόσο, τα νοικοκυριά συνεχίζουν να πλήττονται από το υψηλό κόστος των τροφίμων καθώς ο σχετικός δείκτης έκλεισε στο 9,4% τον Σεπτέμβριο έναντι του ίδιου μήνα του 2022, ενώ μικρότερη αύξηση της τάξης του 0,2% εμφάνισε σε σχέση με τον Αύγουστο φέτος.
Ουσιαστικά είναι 6 με 7 φορές υψηλότερος από τον γενικό δείκτη του πληθωρισμού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η μεγαλύτερη άνοδος σε ετήσια βάση παρατηρείται για έναν ακόμα μήνα στα στερεά καύσιμα (19,2%), καθώς και στην κατηγορία των λαχανικών (17%), στα έλαια και λίπη (16,1%), στα φρούτα και τα την κατηγορία μεταλλικού νερού-αναψυκτικών-χυμών φρούτων (αμφότερα 13,9%), τα φαρμακευτικά προϊόντα (11,8%) και την κατηγορία κινηματογράφων-θεάτρων (10,6%).
Μονοψήφιο, αλλά αξιοσημείωτο, ρυθμό μεταβολής σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 καταγράφηκε στα πακέτα διακοπών (9,1%), την κατηγορία λοιπών τροφίμων (9,1%) και τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (9%).
Σημειώνεται ότι μεγάλη πτώση, -82%, καταγράφηκε στο φυσικό αέριο, καθώς και στο πετρέλαιο θέρμανσης (-20,7%).
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2022 – Σεπτεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 4,7% έναντι αύξησης 8,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021.
Ο εναρμονισμένος ΔΤΚ διαμορφώθηκε στο 2,4% έναντι αύξησης 12,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021 σε ετήσια βάση και παρουσίασε αύξηση 1,9% έναντι του Αυγούστου, ενώ στη σύγκριση Σεπτεμβρίου-Αυγούστου 2022 είχε σημειωθεί αύξηση 3%.
Αναλυτικά οι μεταβολές στις ομάδες αγαθών και υπηρεσιών είναι:
9,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
6,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
3,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
3,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία.
2,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
15,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, στερεά καύσιμα.
3,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες
Σε μηνιαία βάση
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,8% τον μήνα Σεπτέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
0,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά λαχανικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, μοσχάρι, γαλακτοκομικά και αυγά, κατεψυγμένα λαχανικά, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά.
40,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
0,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
2,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
1,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
0,3% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
1,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Διαβάστε επίσης:
ΔΝΤ: Στο 2,5% η ανάπτυξη στην Ελλάδα, 4,1% ο πληθωρισμός και στο 9,3% η ανεργία