Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Οικονομία

«Πιστοποιητικό» προόδου από την Κομισιόν – 7 συστάσεις και τα ναι μεν αλλά για την οικονομία

Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν)

Κωστής Χατζηδάκης Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών της Ελλάδας, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν)

Σημαντική και διαπιστωμένη πρόοδο παρουσιάζει η ελληνική οικονομία σύμφωνα με την επικαιροποιημένη αξιολόγηση της Κομισιόν που καλεί όμως για πιο αποφασιστική και συγκροτημένη δράση σε καίρια πεδία της οικονομίας καθώς παρά την πρόοδο η χώρα παραμένει ευάλωτη σε σημαντικές προκλήσεις, που πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου να πετύχει τη σύγκλιση.

Στα βασικά συμπεράσματα της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία, η οποία πάντως έχει καταφέρει να μην αποτελεί το επίκεντρο των αυστηρών συστάσεων της Επιτροπής που έχουν πια μετατοπιστεί στις μεγαλύτερες – και πιο επικίνδυνες για τη συνοχή της ΕΕ – μεγαλύτερες ευρωπαϊκές οικονομίες συγκαταλέγονται τα εξής:

Επτά μεγάλες προκλήσεις

  1. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει πρόσθετες προκλήσεις όσον αφορά την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησής της, τη λειτουργία του χρηματοοικονομικού τομέα, το κανονιστικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις, την αγορά εργασίας και την πράσινη μετάβαση. Είναι σημαντικό οι προκλήσεις που εντοπίστηκαν να αντιμετωπιστούν τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο
  2. Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει προσηλωμένη στη βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών. Το ακόμη υψηλό δημόσιο χρέος υπογραμμίζει την ανάγκη για συνετές δημοσιονομικές πολιτικές. Η ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους της Επιτροπής, η οποία αξιολογεί την ικανότητα της χώρας να αποπληρώσει το χρέος της, δείχνει ότι οι κίνδυνοι για τη βιωσιμότητα του χρέους είναι χαμηλοί βραχυπρόθεσμα, υψηλοί μεσοπρόθεσμα και χαμηλοί μακροπρόθεσμα. Η επίτευξη του επιδιωκόμενου πρωτογενούς πλεονάσματος του προϋπολογισμού άνω του 2% του ΑΕΠ είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της επανεξισορρόπησης της οικονομίας. Περαιτέρω προσπάθειες για την ενίσχυση της φορολογικής διοίκησης θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του επενδυτικού κενού και στην αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης
  3. Υπάρχει περιθώριο αύξησης της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης της Ελλάδας. Οι επιδόσεις της παραμένουν σχετικά χαμηλές, όπως αντικατοπτρίζεται, για παράδειγμα, στη δυσκολία προσέλκυσης νέων δημοσίων υπαλλήλων υψηλής ειδίκευσης.
  4. Ενώ οι τράπεζες συνέχισαν να αφαιρούν το μη εξυπηρετούμενο χρέος από τους ισολογισμούς τους, μεγάλο μέρος αυτού του χρέους παραμένει στην οικονομία. Μετά από σημαντική μείωση το 2022 σημαντικό ποσό των παλαιών ΜΕΔ εξακολουθούσε να βρίσκεται στην κατοχή των διαχειριστών πιστώσεων το 2023 (69,5 δισεκατομμύρια ευρώ ή 32% του ΑΕΠ). Αν και οι διαχειριστές αναμένεται να προχωρήσουν σε περαιτέρω διευθέτηση και αναδιάρθρωση του χρέους, ο ρυθμός της διευθέτησης υστερεί σε σχέση με τα αρχικά επιχειρηματικά σχέδια. Ως αποτέλεσμα, τα παλαιά ΜΕΔ εξακολουθούν να επηρεάζουν αρνητικά τους ισολογισμούς, παρεμποδίζοντας τον δανεισμό από τον ιδιωτικό τομέα. Η καθυστέρηση στη ρύθμιση οφείλεται κυρίως στις χαμηλές ανακτήσεις από ρευστοποιήσεις εξασφαλίσεων λόγω της αναστολής των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Ωστόσο, αντικατοπτρίζει επίσης καθυστερήσεις στις δικαστικές διαδικασίες και υψηλό ποσοστό ανεπιτυχών πλειστηριασμών. Παρά κάποια μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί για παράδειγμα, βελτίωση των διαδικασιών αναγκαστικής είσπραξης οφειλών και της αποτελεσματικότητας της δευτερογενούς αγοράς ΜΕΔ και λαμβανομένου υπόψη του μεγέθους του προβλήματος, περαιτέρω μέτρα θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αύξηση της ζήτησης εξασφαλίσεων από τρίτους και στην επιτάχυνση της διαδικασίας μετά τον πλειστηριασμό. Αυτά θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν τη βελτίωση των διαδικασιών ηλεκτρονικών πλειστηριασμών με τη διάθεση περισσότερων πληροφοριών σχετικά με τα πλειστηριαζόμενα ακίνητα και την άρση της εδαφικής αποκλειστικότητας των συμβολαιογράφων.
  5. Την ίδια στιγμή η  περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση εμποδίζει τις εταιρικές επενδύσεις, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Σύμφωνα με την έρευνα SAFE της ΕΚΤ ( 10), οι ελληνικές ΜΜΕ αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες πρόσβασης σε τραπεζικές πιστώσεις από ό,τι οι αντίστοιχες της ΕΕ. Τα μέτρα που αποσκοπούν στην εμβάθυνση των κεφαλαιαγορών περιλαμβάνουν την εφαρμογή της σχετικής εθνικής στρατηγικής, την αντιμετώπιση της παραοικονομίας (εκτιμάται στο 20% του ΑΕΠ από την Τράπεζα της Ελλάδος) και την παροχή κινήτρων στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους. Τα μέτρα αυτά μπορούν να βελτιώσουν την τραπεζική και χρηματοοικονομική προσβασιμότητα των εταιρειών.
  6. Οι κανονιστικοί περιορισμοί  εξακολουθούν να επιβαρύνουν τον ανταγωνισμό και να βλάπτουν τις ιδιωτικές επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα. Σύμφωνα με τον δείκτη περιορισμού του εμπορίου υπηρεσιών εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι μία από τις χώρες με το υψηλότερο επίπεδο περιορισμών σε διάφορους βασικούς τομείς υπηρεσιών, όπως οι θαλάσσιες μεταφορές, οι κατασκευές, η λογιστική, η μηχανική και οι νομικές υπηρεσίες Επιπλέον, οι περιορισμοί εισόδου σε ορισμένα βασικά επαγγέλματα, όπως οι αρχιτέκτονες, οι πολιτικοί μηχανικοί, οι σύμβουλοι διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, οι ξεναγοί, οι δικηγόροι και οι λογιστές, είναι υψηλότεροι από τον μέσο όρο της ΕΕ, επιβαρύνοντας την ανταγωνιστικότητα
  7. Καθώς οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού αυξάνονται στην Ελλάδα, η περαιτέρω μείωση της ανεργίας απαιτεί στοχευμένη και αποφασιστική δράση. Την ίδια στιγμή οι ταχέως αυξανόμενες τιμές των ακινήτων καθιστούν τη στέγαση λιγότερο προσιτή και πιο δύσκολο  για τους ανθρώπους να αλλάξουν δουλειά. Οι τιμές των ακινήτων έχουν αρχίσει να αυξάνονται από το 2018, κυρίως ως αποτέλεσμα της ισχυρής ανάκαμψης της εγχώριας και εξωτερικής ζήτησης. Εκτός από το ότι οδηγούν σε λιγότερο προσιτή στέγαση, οι αυξήσεις των τιμών των ακινήτων επηρεάζουν την κινητικότητα του εργατικού δυναμικού. Αυτό επιδεινώνει περαιτέρω το πρόβλημα της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων και της έλλειψης εργατικού δυναμικού, ιδίως σε περιοχές με υψηλή ζήτηση εργατικού δυναμικού, όπως η Αττική ή τα νησιά. Όσον αφορά το μέλλον, η Ελλάδα θα επωφεληθεί από μια ολοκληρωμένη στρατηγική κοινωνικής στέγασης που θα προσδιορίζει τις ανάγκες κοινωνικής στέγασης και θα εξορθολογίζει τις πολιτικές και τα εργαλεία υλοποίησης.

Διαβάστε επίσης

Γαλλικό «ιό» φοβάται η Ελλάδα – Το πολιτικό ρίσκο επανέρχεται στο προσκήνιο

ΟΔΔΗΧ: Στο 3,56% η απόδοση των δεκαετών ομολόγων στη δημοπρασία

Ευρωζώνη: Πλεόνασμα €39 δισ. στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών τον Απρίλιο