ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα ερωτήματα για υποτιμητική κερδοσκοπία σε Πειραιώς και Εθνική, η δυνατή ΔΕΗ, τα ανέκδοτα με τις πρόωρες εκλογές, ο Σαμαράς και το μήνυμα Μητσοτάκη, οι οργισμένοι βιομήχανοι και ο παραλογισμός με το σπίτι του γιατρού στη Φιλοθέη
Εκτιμάται ότι η ελληνική οικονομία θα περάσει από… «κόσκινο», καθώς πέραν από τα ορόσημα, υπάρχουν μια σειρά από «ουρές» και εκκρεμότητες προηγούμενων αξιολογήσεων, που θα πρέπει να διευθετηθούν. Άλλωστε, αυτός ο έλεγχος της οικονομίας οδηγεί και στην τελική ευθεία για την έξοδο της χώρας από την ενισχυμένη εποπτεία στα μέσα του 2022.
Τα τεχνικά κλιμάκια και στη συνέχεια οι επικεφαλής των θεσμών στα μέσα του μήνα, αναμένεται να πάρουν στα χέρια τους και το «κοστολόγιο» των νέων μέτρων στήριξης που σχεδιάζει η κυβέρνηση τόσο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, όσο και της υγειονομικής, όπως για παράδειγμα ένα επιπλέον «κούρεμα» στα ποσά των Επιστρεπτέων Προκαταβολών.
Οι εκκρεμότητες
Αρκετές από τις εκκρεμότητες που θα πρέπει να «κλείσει» άμεσα το οικονομικό επιτελείο έρχονται ως «ουρά» ακόμα και από το 2018 και το 2019, καθώς πολλές εξ’ αυτών παρουσίασαν σημαντικές καθυστερήσεις λόγω και της πανδημίας.
Μεταξύ άλλων, οι εκκρεμότητες της 13ης αξιολόγησης είναι:
ΑΑΔΕ: Η φάση δοκιμών για το διατερματικό πληροφοριακό σύστημα είσπραξης έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, αλλά πλέον αναμένεται η πλήρης λειτουργία του να επιτευχθεί μόνο έως τον Απρίλιο του 2022.
ΕΝΦΙΑ: Οι αρχές έχουν δεσμευτεί να προχωρήσουν σε ριζικό «λίφτινγκ» του ΕΝΦΙΑ, με φόντο την ανακοίνωση των αντικειμενικών αξιών και εργάζονται για την οριστικοποίηση ενός σχεδίου με ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Το τελικό σχέδιο που καταρτίζει η 18μελής ομάδα που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Οικονομικών, αναμένεται να φτάσει στα χέρια του Χρήστου Σταϊκούρα στο τέλος του μήνα, προκειμένου στη συνέχεια να νομοθετηθούν οι νέες διατάξεις του ΕΝΦΙΑ. Μάλιστα, οι πληρωμές του φόρου αναμένεται να ξεκινούν από το Μάρτιο του 2022 έως και το Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους.
Ληξιπρόθεσμα χρέη: Το τεράστιο «στοκ» των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα θα πρέπει να έχει εκκαθαριστεί έως τέλος του 2021 και το σύνολο των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης έως τα μέσα του 2022. Η παρακολούθηση της προόδου γίνεται ήδη σε μηνιαία βάση ώστε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα.
E-efka: Για τα θέματα της κοινωνικής πρόνοιας αρχές του 2022 πρέπει να ξεκινήσει η δοκιμαστική περίοδος εφαρμογής του προσδιορισμού της αναπηρίας, ενώ απαιτείται και συγκεκριμένη πρόοδος στην συγκρότηση και λειτουργία του e-ΕΦΚΑ.
Πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη: Το νομοσχέδιο θα πρέπει να έχει ψηφιστεί έως το Φεβρουάριο του 2022. Η προγραμματισμένη αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου που ανακοινώθηκε ήδη το 2019, έχει σημειώσει σημαντικές καθυστερήσεις. Το πρόσθετο προσωπικό θα επιτρέψει το άνοιγμα περίπου 60 νέων πρωτοβάθμιας υγείας μονάδων φροντίδας. Οι αρχές ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να εντείνουν τις προσπάθειες για την αύξηση του εργατικού δυναμικού που θα μπορούσε να υποστηρίξει καλύτερα τη μετάβασης προς μια ισχυρότερη πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και δεσμεύτηκε να υποβάλει σχέδιο νόμου έως τον Δεκέμβριο του 2021 με σκοπό να υιοθετηθεί έως τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο του 2022. Όσον αφορά στο νέο νομοθετικό πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων υγείας το ορόσημο για τα μέσα του 2022 είναι να επιτευχθεί μερίδιο 40 % κεντρικών δημοσίων συμβάσεων των συνολικών νοσοκομειακών δαπανών.
Αδειοδότηση επενδύσεων: Έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην απλούστευση της νομοθεσίας για τις επενδύσεις, που εγκρίθηκε τον Απρίλιο και τον Ιούνιο του 2021, αντίστοιχα. Παράλληλα, οι αρχές ενέκριναν πρόσφατα περαιτέρω νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση της οικονομικής δραστηριότητες που σχετίζονται με την εκπαίδευση που δεν περιλαμβάνονταν στο πεδίο εφαρμογής των προηγούμενων διατάξεων για τις απλοποιήσεις. Αυτές αφορούν ιδιωτικά ιδρύματα για επαγγελματική κατάρτιση, κολέγια, ιδιωτικά φροντιστήρια και γλώσσα κέντρα. Η εξουσιοδοτική παράγωγη νομοθεσία για την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των οικονομικών δραστηριοτήτων στον τομέα της εκπαίδευσης, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Ιανουάριο του 2022.
Αποκρατικοποιήσεις: Σε ό,τι αφορά το Υπερταμείο έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση του στρατηγικού σχεδίου. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις ήδη το TAIΠEΔ ανακοίνωσε το δικό του επικαιροποιημένο σχέδιο για το 2022, εμπροσθοβαρές ώστε να καλύψει πλήρως τους στόχους, εκκινώντας από το project της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού και επιταχύνοντας τις παραχωρήσεις των 4 περιφερειακών λιμανιών (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου).
«Γρίφος» το νομοσχέδιο για το ΤΧΣ
Ψηλά στην ατζέντα των θεσμών αναμένεται να βρεθεί το μέλλον του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ενώ στα μέσα του 2022 θα αποφασιστεί αν το ΤΧΣ θα συνεχίσει να λειτουργεί με την παρούσα μορφή του. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση, η οποία θα πρέπει να αρχίσει να λύνεται με προσεκτικά βήματα.
Με άλλα λόγια, θα πρέπει να αποφασιστεί η διάρκεια «ζωής» του ΤΧΣ (που αναμένεται να μετατεθεί για το 2025), να καταρτιστεί η στρατηγική για την εκποίηση των μετοχών που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό τους, αλλά και τα ειδικά δικαιώματα.
Μεγάλο «πονοκέφαλο» αποτελεί για παράδειγμα, το deadline στο χρόνο λειτουργίας του Ταμείου. Κι αυτό γιατί σε περίπτωση που δεν έχει «αποχωριστεί» έγκαιρα τη συμμετοχή του στις τράπεζες και φτάσει η ώρα για τη λήξη της δραστηριότητάς του, θα εγκυμονεί ο κίνδυνος να αποεπενδύσει ακόμα και με σημαντικές ζημίες, κάτι που δεν είναι προς το συμφέρον του ελληνικού δημοσίου.
Το σχέδιο νόμου που θα «κλειδώσει» από τις νέες διαβουλεύσεις με τους θεσμούς αναμένεται να κρίνει, μεταξύ άλλων, και τα ειδικά δικαιώματα του ΤΧΣ, δηλαδή το δικαίωμα άσκησης «βέτο» στις αμοιβές και τα bonus, αλλά και το θέμα της κατάργησης των αυστηρών κριτηρίων για την στελέχωση των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών.
«Αγκάθι» ο Φορέας Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων
Παρά την ενεργοποίηση του νέου Πτωχευτικού Νόμου από την 1η Ιουνίου του 2021 για τα νοικοκυριά, εκκρεμεί μια ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος για την πλήρη λειτουργία του νέου πλαισίου. Δεν είναι άλλη από τον ιδιωτικό Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων, στον οποίο θα περνούν τα ακίνητα όσων δανειοληπτών αποφασίσουν να ενταχθούν σε διαδικασία πτώχευσης.
Ωστόσο, αν και ο Φορέας είχε προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022, φαίνεται πως οι διαδικασίες έχουν σημειώσει νέες καθυστερήσεις, που σημαίνει πως θα μπορεί να ενεργοποιηθεί το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους.
Προς το παρόν, η μόνη προστασία α’ κατοικίας προσφέρεται από τις τράπεζες, προς όσους ευάλωτες δανειολήπτες έχουν δηλώσει πρόθεση πτώχευσης, με την προστασία να διαρκεί έως τη δημιουργία του νέου Φορέα. Το μεγάλο «παζάρι» θα πραγματοποιηθεί για το χρονικό διάστημα ανάμεσα στο τέλος του α’ τριμήνου και τη νέα ημερομηνία ενεργοποίησης του Φορέα, δηλαδή αν οι τράπεζες θα μπορούν να επεκτείνουν εκ νέου την προστασία της α’ κατοικίας προς τα ευάλωτα νοικοκυριά, για περισσότερο χρονικό διάστημα.
Επίσης, στο επίκεντρο θα βρεθεί και ο σχεδιασμός για την εκκαθάριση των υποθέσεων που έχουν υποβάλει αίτηση στον λεγόμενο «Νόμο Κατσέλη».
Διαβάστε επίσης