ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Ως μια ξαφνική καταιγίδα για τον ναυτιλιακό κλάδο, αλλά και για το εμπόριο, χαρακτηρίζει το Bloomberg την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.
Μια χρονιά που ξεκίνησε με ούριους άνεμους για την παγκόσμια ναυτιλία, αφού εξανεμίστηκαν οι επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης και της επιβράδυνσης της οικονομίας λόγω του πληθωρισμού, κλείνει με ένα σοβαρό πρόβλημα που κανείς δεν ξέρει αν θα οδηγήσει και σε μια ακόμη παγκόσμια κρίση.
Οι συνεχείς επιθέσεις των μαχητών Χούτι σε εμπορικά πλοία που περνούν από την Υεμένη, έχει θορυβήσει όλες τις χώρες, μεταξύ αυτών και την Ελλάδα που στέλνει φρεγάτα στην περιοχή.
Την ίδια στιγμή 7.200 μίλια πιο δυτικά, στη διώρυγα του Παναμά, η άλλη θαλάσσια οδός έχει διαταραχθεί από την ξηρασία.
Με αυτή την προβληματική κατάσταση σε διαδρομές από τις οποίες περνά το 20% του παγκόσμιου εμπορίου, τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν μεγάλες παρακάμψεις, αυξάνοντας τους ναύλους, ενισχύοντας τις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά προκαλώντας μεγάλες καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και φυσικά σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων.
Φορτίο 30 δισ. έχει εκτραπεί
Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, οι ναυτιλιακές εταιρείες ήδη έχουν εκτρέψει φορτίο αξίας περίπου 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Περισσότερα από 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κάνουν τώρα τη μακρά διαδρομή γύρω από την Αφρική για να αποφύγουν τη βία, δημιουργώντας επιπλέον κόστος και καθυστερήσεις, σύμφωνα με τον ελβετικό κολοσσό εφοδιαστικής Kuehne+Nagel International AG .
Τα πλοία που εκτρέπονται μεταφέρουν τα πάντα, από αυτοκίνητα και παιχνίδια μέχρι αέριο, πετρέλαιο, ανταλλακτικά κλπ. Όπως εκτιμούν αναλυτές, βραχυπρόθεσμα η κατάσταση αυτή θα προκαλέσει εβδομάδες καθυστερήσεων και τελικά σε αύξηση του κόστους. Θα προκληθούν προβλήματα και στις εταιρείες logistics των εταιρειών οι οποίες βασίζονται σε συγκεκριμένα ναυτιλιακά προγράμματα τα οποία τώρα τινάζονται στον αέρα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη έχει αυξηθεί κατά 41% τον τελευταίο μήνα. Και ο δυνητικός οικονομικός αντίκτυπος έρχεται να υπενθυμίσει ότι το παγκόσμιο εμπόριο είναι ευάλωτο σε τέτοιες καταστάσεις ή σε τυχαία γεγονότα όπως η περίπτωση του πλοίου Ever Given.
Οι προβλέψεις για τις καθυστερήσεις είναι ότι τα πλοία θα μπορούσαν να καθυστερήσουν έως και 15 ημέρες για να φτάσουν στα λιμάνια σε μια περίοδο όπου γίνονται μεγάλες εξαγωγές από την Κίνα και οι λιανοπωλητές παγκοσμίως περιμένουν τεράστια φορτία με προϊόντα προτού κλείσουν τα κινεζικά εργοστάσια για τις διακοπές του νέου σεληνιακού έτους τον Φεβρουάριο.
Οι εταιρείες μεταφορών ανησυχούν όλο και περισσότερο. Τη Δευτέρα, ο κολοσσός πετρελαίου και φυσικού αερίου BP Plc ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει όλες τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Η MSC Mediterranean Shipping Co. , η μεγαλύτερη γραμμή εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, και η AP Moller-Maersk A/S έκαναν παρόμοιες κινήσεις λίγες μέρες πριν. Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία τους θα πρέπει να περιφέρουν τη νότια Αφρική αντί να διασχίζουν τη Διώρυγα του Σουέζ, προσθέτοντας χιλιάδες μίλια στα ταξίδια.
Το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ
Ο Corey Ranslem, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής ασφάλειας Dryad Global, προβλέπει ότι η απειλή για τη ναυτιλία «θα συνεχιστεί στο άμεσο μέλλον όσο συνεχίζεται η σύγκρουση στη Γάζα», είπε στο CNBC. Ο Ranslem εκτιμά ότι κάθε χρόνο πραγματοποιούνται «περίπου 35.000 κινήσεις πλοίων … κυρίως εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Ασίας» στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Κατ’ ουσίας το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ κρίνεται σε μια κλως΄τη στην Ερυθρά θάλασσα.
Οι αντάρτες Χούτι της Υεμένης υποσχέθηκαν να συνεχίσουν να χτυπούν πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα παρά την κίνηση των ΗΠΑ να συγκροτήσουν μια διεθνή ναυτική ομάδα για την προστασία του θαλάσσιου εμπορίου σε μια από τις πιο σημαντικές πλωτές οδούς του κόσμου.
Η υποστηριζόμενη από το Ιράν ομάδα Χούτι προειδοποίησε επίσης την Ουάσιγκτον ότι είναι πρόθυμη να αντιδράσει εάν οι ΗΠΑ επιλέξουν στρατιωτικές επιθέσεις στις βάσεις τους.
«Προσπαθούμε να αναπτύξουμε τις στρατιωτικές μας ικανότητες για να ξεπεράσουμε τυχόν εμπόδια και να φτάσουμε στους στόχους μας», δήλωσε ο ηγέτης των Χούτι Αμπντούλ Μαλίκ αλ Χούθι σε τηλεοπτική ομιλία την Τετάρτη. Εάν οι ΗΠΑ επιτεθούν στην Υεμένη, «θα την στοχοποιήσουμε» εκτοξεύοντας πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε αμερικανικά θωρηκτά και άλλα πλοία, πρόσθεσε.
Διαβάστε επίσης:
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα διαταράσσει Ikea και Abercrombie
Χάος στην Ερυθρά Θάλασσα: Πάνω από 100 containerships αλλάζουν διαδρομή – Οι επιπτώσεις
Ναυτιλία: Οι επιπτώσεις από τις επιθέσεις των Χούτι σε αριθμούς και το ράλι των ναυτιλιακών μετοχών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Φάμελλος: Η ακρίβεια και τα υπερκέρδη, το βασικό πολιτικό επίδικο της εποχής
- Ρωσία: Σύγκρουση τρένων στην περιφέρεια Μούρμανσκ – Περισσότεροι από 10 τραυματίες
- Τάσεις MRB: Στο 22,9% η ΝΔ και 14,2% το ΠΑΣΟΚ – Ποιες λέξεις εκφράζουν τους πολίτες
- Μπακογιάννης: Οι Τράπεζες είχαν ενημερώσει από τον Απρίλιο τον Δούκα για το χρηματοδοτικό κενό στο γήπεδο του ερασιτέχνη ΠΑΟ