Αυτόματη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων για μισθωτούς και συνταξιούχους, νέα ψηφιακά εργαλεία για ελέγχους και αλλαγές στον χρόνο παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων φέρνει ο νέος Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών.

Πρόκειται για το επόμενο νομοσχέδιο που καταρτίζει το οικονομικό επιτελείο, τις διατάξεις του οποίου παρουσίασε στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο ο υφυπουργός Χάρης Θεοχάρης και αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου για να κατατεθεί στη συνέχεια στη Βουλή εντός του μήνα.

Ο νέος Κώδικας προβλέπει: 

1. Αυτοματοποιημένη υποβολή φορολογικών δηλώσεων. Από φέτος όσοι μισθωτοί και συνταξιούχοι έχουν ως μοναδική πηγή εισοδήματος μισθούς και συντάξεις, δεν θα χρειάζεται να πληρώσουν λογιστή για να υποβάλουν τη φορολογική τους δήλωση. Η ΑΑΔΕ θα μπορεί να τις υποβάλει η ίδια, ακόμα και αν ο φορολογούμενος δεν εισέλθει καν στο Taxisnet με τους κωδικούς του, δηλαδή δεν ασχοληθεί καθόλου με τη φορολογική του δήλωση.

2. Μόνο ψηφιακά η επικοινωνία με την ΑΑΔΕ. Εισάγεται καθολικά η ψηφιακή/ηλεκτρονική επικοινωνία της Φορολογικής Διοίκησης με τον Φορολογούμενο ως προς την κοινοποίηση πράξεων, λοιπών εγγράφων και αρχείων, η οποία παρέχει και το πλεονέκτημα της ακριβούς αποτύπωσης των συναλλαγών αυτών, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αμφισβητηθούν δικαστικά ο χρόνος, η μορφή και το περιεχόμενο της επικοινωνίας.

3. Τέλος στο μπλόκο ενημερότητας λόγω οφειλών σε τρίτους. Η φορολογική ενημερότητα θα «ξεκλειδώνει» αυτόματα σε περίπτωση που τακτοποιηθούν οφειλές σε τρίτους, πχ σε δήμους. Όταν απαιτείται επικοινωνία με άλλους φορείς για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας (λ.χ. με ΟΤΑ που έχουν βεβαιώσει απαιτήσεις εις βάρος φορολογουμένων), αυτή θα γίνεται αποκλειστικά μέσω διαλειτουργικότητας. Σήμερα σε περίπτωση πχ που μια κλήση της δημοτικής αστυνομίας περάσει στην εφορία και πληρωθεί στον δήμο, η ΑΑΔΕ δεν ενημερώνεται άμεσα άμφια την εξόφληση.

4. Τίτλοι τέλους στην προσκόμιση βιβλίων. Οι επιτηδευματίες και επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία απαλλάσσονται της υποχρέωσης προσκόμισης φορολογικών αρχείων, βιβλίων και στοιχείων προς έλεγχο, καθώς εφαρμόζεται πλέον καθολικά η διαβίβαση των στοιχείων αυτών μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας.

5. Αλλαγές στους ελέγχους. Με τις νέες διατάξεις οριοθετούνται οι έννοιες του μερικού, πλήρους και απομακρυσμένου ελέγχου και των αντίστοιχων εντολών και συσχετίζεται το εύρος της εντολής ελέγχου με την έκθεση ελέγχου και ορίζεται η μέγιστη διάρκεια του φορολογικού ελέγχου. Παράλληλα αλλάζει ο τρόπος επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο, με βάση τα κριτήρια ελεγκτικού κινδύνου που εφαρμόζονται από τη Φορολογική Διοίκηση, με την ενσωμάτωση των νέων δυνατοτήτων που παρέχονται από την ηλεκτρονική και ψηφιακή τους διενέργεια. Το 2013, όταν ψηφίστηκε ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, η Φορολογική Διοίκηση δεν είχε στη διάθεσή της τα σημερινά ψηφιακά εργαλεία που επιτρέπουν τη διενέργεια ελέγχων από το γραφείο με την αξιοποίηση δέσμης εργαλείων που υπάρχουν σήμερα από τα social media έως την τεχνητή νοημοσύνη.

6. Από πότε μετράει η παραγραφή. Οι χρόνοι παραγραφής φορολογικών υποθέσεων δεν αλλάζουν αλλά το διάστημα παραγραφής, μετά την ενεργοποίηση των νέων διατάξεων θα εκκινεί από την ημερομηνία κοινοποίησης της οικείας πράξης στο φορολογούμενο, αντί της -ισχύουσας- ημερομηνίας έκδοσης αυτής.

Διαβάστε επίσης:

Tα hard data για ανάπτυξη – μισθούς στο τραπέζι της ΕΚΤ την Πέμπτη

Ζαχαράκη: Ιστοσελίδα για την στεγαστική πολιτική και εννέα δράσεις 2,2 δισ. ευρώ

Χρήστος Σταϊκούρας: Το Μπράλος – Άμφισσα εμβληματικό έργο υποδομής και ανάπτυξης