Η μεταβλητότητα στην αγορά είναι ο βασικός παράγοντας που θα καθορίσει πότε και πώς  θα γίνει η επόμενη επίσκεψη του Δημοσίου στις αγορές για δανεισμό. Κάτι που μπορεί να προκύψει, πριν ή όμως και μετά την εκλογική αναμέτρηση, ανάλογα με τις ευκαιρίες στην αγορά, είτε μέσω νέας κοινοπρακτικής έκδοσης είτε μέσω δημοπρασιών, όπως είδαμε και κατά την διάρκεια της περσινής χρονιάς.

Πηγή του οικονομικού επιτελείου μιλώντας στο mononews εξηγεί πως η εκδοτική στρατηγική του Δημοσίου λίγο επηρεάζεται από την πολιτική αβεβαιότητα που μοιραία εντείνεται σε μια προεκλογική περίοδο. Στην περίοδο μέχρι τις εκλογές εκείνο που θα καθορίσει εάν θα βγει το Δημόσιο στις αγορές ή όχι και με ποιο τρόπο εξαρτάται πρωτίστως από τα επίπεδα μεταβλητότητας στην αγορά. Όσο εντονότερο είναι το volatility, όπως είδαμε π.χ. την Παρασκευή με την αναστάτωση που προκλήθηκε στην Αμερική αφού κατέρρευσε η Silicon Valley Bank προκαλώντας μαζικές ρευστοποιήσεις δισεκατομμυρίων, το Δημόσιο δεν έχει κανέναν λόγο να κινηθεί. Εάν, από την άλλη πλευρά κριθεί πως η μεταβλητότητα εκτονώνεται τότε θα μπορούσε να γίνει κάποια κίνηση, ακόμη και προεκλογικά,  είτε μέσω κοινοπρακτικής έκδοσης αλλά όμως και με μικρότερες δημοπρασίες.  Όπως εξηγεί άλλωστε η ίδια πηγή αυτή τη στιγμή το ελληνικό δημόσιο έχει την πολυτέλεια ακόμη και να μην δανειστεί τουλάχιστον για κάποιο σημαντικό χρονικό διάστημα, εάν κρίνει πως δεν βρίσκει κατάλληλο παράθυρο ευκαιρίας. Αυτό στηρίζεται στο ότι από τις αρχές του έτους έως σήμερα έχει δανειστεί σχεδόν το μισό ετήσιο δανειακό πρόγραμμα ενώ, ακόμη πιο σημαντικό, είναι το ότι έχει ήδη αποπληρώσει πάνω από το 60% των ετήσιων μικτών χρηματοδοτικών του αναγκών. Με δεδομένο πως παράλληλα διαθέτει πολύ υψηλά διαθέσιμα που κινούνται σταθερά στην περιοχή των 36 – 37 δισ. ευρώ τα περιθώρια για στάση αναμονής είναι και υπαρκτά και σημαντικά εάν οι συνθήκες στην αγορά κριθούν απαγορευτικές.

Στον αντίποδα βέβαια η παρατεταμένη αποχή από τις αγορές δεν είναι ενδεδειγμένη στρατηγική για έναν εκδότη όπως η Ελλάδα που βρίσκεται σε διαδικασία οικοδόμησης της καμπύλης της και κάλυψης των κενών ρευστότητας που δυσχεραίνουν τους επενδυτές που αγοράζουν ελληνικό χρέος. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο το Δημόσιο σχεδιάζει και αναπροσαρμόζει διαρκώς την στρατηγική του μέσα στο έτος, αναζητώντας λύσεις που θα δίνουν στοχευμένες απαντήσεις στις ανάγκες των επενδυτών και ομαλοποιώντας σημεία που δημιουργούν στρεβλώσεις στην λειτουργία της αγοράς.

Ξεφεύγοντας από την τεχνική εικόνα θα πρέπει να σημειωθεί πως, μετεκλογικά, οι αγορές θα αποτιμήσουν άμεσα το αποτέλεσμα με κεντρικό ερώτημα εάν προκύπτει μια λειτουργική, φιλομεταρρυθμιστική και συνετή ως προς τα δημοσιονομικά κυβέρνηση. Αυτό είναι το κύριο μέλημα από την πλευρά των επενδυτών που παίρνουν το ρίσκο να εμπιστευθούν πάλι το ελληνικό χρέος τα τελευταία χρόνια εδραιώνοντας σταδιακά μια σταθερή σχέση με το ελληνικό δημόσιο ως εκδότη. Μια σχέση που θα παραμένει υπό πολύ στενή παρακολούθηση για αρκετό καιρό ακόμη, με σημαντικό ορόσημο την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας το συντομότερο, ει δυνατόν εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2023.

Διαβάστε επίσης

Σχεδόν κατά 80% μειώθηκε μέσα σε τρία χρόνια, κατά μέσο όρο, η ηλικία των υποθέσεων που εξετάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Αρχή για το Ξέπλυμα Χρήματος: Έρευνα για μίζες σε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train και εργολάβους συμβάσεων στον σιδηρόδρομο