ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Κενά και ασάφειες στις ρυθμίσεις που προτείνει η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον τουρισμό διαπιστώνουν οι φορείς εκπροσώπησης των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση.
Πηγές του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης (STAMA) διερωτώνται, μιλώντας στο mononews, «ποιο είναι το σκεπτικό» πίσω από το μέτρο σύγκρισης με τα ξενοδοχεία και την αναλογικότητα του αριθμού καταλυμάτων με βάση τις κλίνες, δεδομένου ότι, για παράδειγμα, η Αθήνα «θεωρείται κορεσμένη, μόνον επειδή έχει τουρισμό τα τελευταία πέντε χρόνια». Στην ίδια κατεύθυνση, κρίνεται ότι πρέπει να διασαφηνιστεί πότε και πώς θα υπολογίζεται η αναλογικότητα ξενοδοχείων και Airbnb, αφού ο αριθμός των τουριστικών μονάδων διαρκώς αυξάνεται.
Αναφερόμενοι στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της αύξησης των καταλυμάτων τύπου Airbnb, οι ίδιοι τονίζουν πως «ένα νομοσχέδιο ή πλαίσιο που θέτει ως προτεραιότητα τη βιωσιμότητα, δε γίνεται να προωθεί την αύξηση της κρουαζιέρας και του home porting, θεωρώντας ότι η εκτόξευση της βραχυχρόνιας μίσθωσης δε σέβεται το περιβάλλον», ενώ τον ίδιο προβληματισμό θέτουν και για τη μετατροπή των διατηρητέων κτιρίων σε ξενοδοχεία, χωρίς περιορισμό των κλινών. Χαρακτηριστικά υπενθυμίζουν πως το χωροταξικό πλαίσιο που επιχειρήθηκε να θεσπιστεί το 2013 κατέπεσε έπειτα από απόφαση του ΣτΕ.
Θυμίζουμε πως στόχος των υπουργείων Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Τουρισμού είναι ο αριθμός των καταλυμάτων Airbnb να μην ξεπερνά αυτόν των ξενοδοχειακών κλινών, ενώ περιορισμοί τίθενται και στον αριθμό των απλών ενοικιαζόμενων δωματίων. Το πλαφόν μπαίνει σε περίπου 100 δημοτικές ενότητες, 18 δημοτικές ενότητες, τις οποίες περιλαμβάνει το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο ονομάζει «περιοχές ελέγχου» και θεωρεί κορεσμένες εξαιτίας της υψηλής συγκέντρωσης τουριστικών υποδομών και 84 δημοτικές ενότητες στις «αναπτυγμένες περιοχές».
Τον Οκτώβριο εκδικάζεται η προσφυγή στο ΣτΕ
Ο Σύνδεσμος έχει ήδη προσφύγει στο Συμβούλιο Επικρατείας για τη επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, ενώ ορίστηκε δικάσιμος στο επταμελές τμήμα του ΣτΕ. Η ΑΑΔΕ είχε χαρακτηρίσει μέσω εγκυκλίου όλα τα μίσθια βραχυχρόνιας μίσθωσης ως υποκαταστήματα – επαγγελματικές εγκαταστάσεις των επιτηδευματιών βραχυχρόνιας μίσθωσης, κίνηση που χαρακτηρίστηκε από τον STAMA ως «αντισυνταγματική», δεδομένου ότι είχαν ήδη νομοθετηθεί φορολογικά μέτρα προγενέστερα, όπως η επιβολή του ΦΠΑ, του τέλους παρεπιδημούντων και του τέλους κλιματικής αλλαγής ανά διανυκτέρευση. Με τη νέα εγκύκλιο οφείλεται τέλος επιτηδεύματος ύψους 600 ευρώ για κάθε ακίνητο που εκμισθώνεται με βραχυχρόνια μίσθωση από νομικά πρόσωπα, μέτρο που «σημαίνει ότι οι εταιρείες βραχυχρόνιας μίσθωσης θα βρεθούν στο χείλος της οικονομικής καταστροφής αφού θα είναι αδύνατον να ανταποκριθούν σε τόσο μεγάλες υποχρεώσεις. Εάν μια εταιρεία διαχειρίζεται 50 ακίνητα κατ’ εντολή ιδιοκτητών καλείται να πληρώσει φόρο 30.000 ευρώ μόνο για το τέλος επιτηδεύματος», κατά τον STAMA.
Η διοίκηση του Συνδέσμου υποστηρίζει επίσης πως προστατεύει τα συμφέροντα των μικροϊδιοκτητών που έχουν αναθέσει τα ακίνητα τους προς διαχείριση στο STAMA και θα δουν το εισόδημα τους, «για το οποίο παλεύουμε καθημερινά, να τους εξασφαλίσουμε, να συρρικνώνεται». Τα μέλη του Συνδέσμου διερωτώντας, μέσω της επιστολής πώς χαρακτηρίζεται υποκατάστημα ένα ακίνητο στο οποίο απαγορεύεται η παροχή οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων.