Ακόμη ένα κύμα ανατιμήσεων περιμένει τους καταναλωτές στα ράφια μετά το Πάσχα, όπως προκύπτει από τα τιμολόγια που έχουν σταλεί από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων. Πηγές της αγοράς σημείωναν χαρακτηριστικά στο mononews πως πλέον αναπόφευκτα σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις -ιδιαίτερα στον κλάδο των τροφίμων- προχωρούν σε αυξήσεις στους κωδικούς που θα διατεθούν από τις αρχές του Μαΐου.

Ήδη το φετινό πασχαλινό τραπέζι ήταν αυξημένο κατά έως και 19% ενώ η πορεία των τιμών εκτιμάται πως θα συνεχίσει να είναι ανοδική και το επόμενο διάστημα καθώς η μεγάλη αύξηση στην ενέργειας και τις πρώτες ύλες δεν αφήνουν περιθώρια στις επιχειρήσεις να συνεχίσουν να απορροφούν το επιπλέον κόστος.

1

Τα τελευταία τιμολόγια που έχουν φτάσει στις επιχειρήσεις οργανωμένου λιανεμπορίου δείχνουν ανατιμήσεις που ξεκινούν από 3% φτάνουν όμως ακόμη και το 25%. Χαρακτηριστικό είναι ότι, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία τώρα – σχεδόν δύο μήνες μετά – αρχίζουν να αφήνουν το αποτύπωμά τους στις τιμές. Καθώς τα προηγούμενα κύματα ανατιμήσεων οφείλονταν σε παράγοντες που είχαν να κάνουν με την κατάσταση που επικρατούσε στην αγορά (αύξηση κόστους ενέργειας, μεταφορικών και πρώτων υλών) το προηγούμενο εξάμηνο.

Υπάρχουν μάλιστα προϊόντα όπως για παράδειγμα στα ζυμαρικά που έχουν υποστεί έως και τρεις φορές ανατιμήσεις μέσα σε διάστημα ενός χρόνου. Αντίστοιχα σε προϊόντα που επηρεάστηκαν άμεσα από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, όπως το ηλιέλαιο και το αλεύρι, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως οι τιμές αλλάζουν διαρκώς, σε σημείο που είναι σχεδόν αδύνατο να τις παρακολουθούν.

Με βάση τιμολόγια από προμηθευτές που έχει στη διάθεση του το mononews, με ισχύ από τις αρχές Μαΐου, ακόμη και προϊόντα που έως σήμερα δεν είχαν σημαντικές ανατιμήσεις εμφανίζουν αυξήσεις σε διψήφιο ποσοστό. Όπως κωδικοί εταιρείας αλλαντικών και άλλης με κατεψυγμένες πίτες. Παράλληλα εταιρεία που δραστηριοποιείται στα γαλακτοκομικά ανακοίνωσε ότι από τις αρχές του επόμενου μήνα θα προχωρήσει σε αύξηση κατά περίπου 5% και στα γιαούρτια. 

Το φρένο στην κατανάλωση

Στο ράφι, πηγές της αγοράς εκτιμούν πως μέχρι στιγμής οι αυξήσεις στις τιμές που έχουν περάσει στον τελικό καταναλωτή φτάνουν μεσοσταθμικά περίπου το 5%.

Tην ίδια στιγμή, οι εταιρείες μετρήσεων καταγράφουν ήδη τις επιπτώσεις που έχουν οι ανατιμήσεις στην κατανάλωση καθώς οι καταναλωτές φαίνεται να περιορίζουν τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ στις πλέον απαραίτητες. Σύμφωνα με τη Nielsen IQ, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο  κατέγραψαν απώλειες 1,4% σε αξία και 4,9% στον όγκο σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο πέρσι ενώ και οι προβλέψεις για το έτος δείχνουν «φρένο» στην κατανάλωση μεταξύ 0,3% και 2,6%.

Από την άλλη πλευρά τα στοιχεία άλλης εταιρείας μετρήσεων της IRI Hellas δείχνουν μεν μείωση της κατανάλωσης, άνοδο ωστόσο της αξίας των πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ, λόγω των αυξημένων τιμών, η οποία θα κυμανθεί μεταξύ 0,8% και 1,6% βάσει των δύο βασικών σεναρίων που επεξεργάστηκε η εταιρεία.

Η ίδια έρευνα δείχνει παράλληλα και μία στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς ήδη το πρώτο δίμηνο το μερίδιό τους αυξήθηκε κατά 1,7 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας στο 15,7%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το υψηλότερο μερίδιο τους είχε καταγραφεί το 2014 όταν είχε ανέλθει στο 19%.

Διαβάστε επίσης:

Μετά το ηλιέλαιο είδος πολυτελείας και το κοτόπουλο – Έρχονται νέες ανατιμήσεις