Τον δρόμο της «αναμονής» αποφάσισε να ακολουθήσει η Moody’s, μην προχωρώντας σε κάποια ενέργεια αξιολόγησης της Ελλάδα, αφήνοντάς την μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική, στο Ba1.

Πρόκειται για μια τακτική που έχει ακολουθήσει αρκετές φορές στο παρελθόν ο οίκος αξιολόγησης, ο οποίος παραμένει ο μόνος ο οποίος δεν έχει αξιολογήσει το ελληνικό αξιόχρεο σε επενδυτική βαθμίδα.

Η κίνηση ήταν αναμενόμενη, καθώς έχουν μεσολαβήσει μόλις επτά μήνες από την προηγούμενη αναβάθμισε και συνήθως αναβαθμίσεις σε rating γίνονται σε διάστημα 12 – 18 μηνών.

Υπενθυμίζεται πως στις 15 Σεπτεμβρίου 2023 η Moody’s είχε προχωρήσει σε διπλή αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης αξιολόγησης της Ελλάδας, σε Ba1 από Ba3, θέτοντας το outlook σε σταθερό.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Moody’s

Η Moody’s Ratings ολοκλήρωσε μια περιοδική ανασκόπηση των αξιολογήσεων της Ελλάδας και άλλων αξιολογήσεων που σχετίζονται με αυτόν τον εκδότη.

Η ανασκόπηση διενεργήθηκε μέσω μιας επιτροπής αξιολόγησης που πραγματοποιήθηκε στις 7 Μαρτίου 2024, στην οποία η Moody’s επανεκτίμησε την καταλληλότητα των αξιολογήσεων στο πλαίσιο της σχετικής κύριας μεθοδολογίας και των πρόσφατων εξελίξεων.

Αυτή η δημοσίευση δεν ανακοινώνει μια ενέργεια αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας και δεν αποτελεί ένδειξη για το εάν είναι πιθανή ή όχι μια ενέργεια αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας στο εγγύς μέλλον.

Οι βασικές εκτιμήσεις και το σκεπτικό της αξιολόγησης συνοψίζονται παρακάτω.

Οι αξιολογήσεις Ba1 της Ελλάδας και οι σταθερές προοπτικές υποστηρίζονται από ένα σταθερό ιστορικό μεταρρυθμίσεων, το οποίο οδήγησε σε ορατές βελτιώσεις στους θεσμούς και τη διακυβέρνηση, σε ισχυρότερες επενδύσεις και σε έναν πιο υγιή τραπεζικό τομέα.

Παρά την αναμενόμενη μεγάλη μείωση, το χρέος προς το ΑΕΠ θα παραμείνει πολύ υψηλό.

Τούτου λεχθέντος, η ευνοϊκή δομή του χρέους και το μεγάλο απόθεμα μετρητών είναι σημαντικοί μετριαστικοί παράγοντες.

Η ελληνική οικονομία έχει ξεπεράσει καλά την ενεργειακή κρίση και σημαντικά κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ, Aaa σταθερά) καθώς και ιδιωτικές επενδύσεις θα στηρίξουν την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.

Μαζί με συνεχείς μεταρρυθμίσεις, αυτό θα συμβάλει στην άνοδο της δυνητικής ανάπτυξης και θα αντισταθμίσει σε κάποιο βαθμό τον αρνητικό αντίκτυπο από δυσμενή δημογραφικά στοιχεία.

Η οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας επιβραδύνθηκε στο 2% το 2023 από 5,6% το 2022, καθώς ο υψηλός πληθωρισμός και η νομισματική σύσφιξη επηρέασαν την αύξηση της κατανάλωσης και των επενδύσεων.

Τα έσοδα από τον τουρισμό, ωστόσο, έφτασαν σε νέο ρεκόρ.

Η Moody’s προβλέπει αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,4% το 2024 και 2,3% το 2025, υποστηριζόμενη από την εγχώρια ζήτηση και τις εξαγωγές, ενώ οι ρυθμοί πληθωρισμού θα μειωθούν σε περίπου 2%.

Οι χαμηλότερες τιμές ενέργειας και οι ισχυρότερες εξαγωγές υπηρεσιών συνέβαλαν στη μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στο 6,4% του ΑΕΠ το 2023, από έλλειμμα 10,3% το 2022.

Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης της Ελλάδας βελτιώθηκε απότομα σε λιγότερο από 1% του ΑΕΠ το 2023 από 2,4% το 2022, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Moody’s. Τα στοιχεία που βασίζονται σε μετρητά δείχνουν ισχυρή αύξηση εσόδων κατά 4,9% υπερβαίνοντας την αύξηση των δαπανών μόνο 0,9%.

Η Moody’s αναμένει ότι τα ελλείμματα θα σταθεροποιηθούν στο 0,9% του ΑΕΠ το 2024-2025 και τα πρωτογενή πλεονάσματα περίπου στο 2% του ΑΕΠ.

Ο δείκτης χρέους της Ελλάδας εκτιμάται ότι έχει μειωθεί στο 161% του ΑΕΠ στο τέλος του 2023 από 172,6% το 2022 και η Moody’s προβλέπει περαιτέρω μείωση στο 148% μέχρι το τέλος του 2025.

Η «baa1» οικονομική ισχύς της Ελλάδας, εξισορροπεί υψηλότερα επίπεδα πλούτου από χώρες με παρόμοια βαθμολογία και ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης τα επόμενα τρία χρόνια, με μέτριο οικονομικό μέγεθος και προκλήσεις για πιθανή ανάπτυξη από δυσμενή δημογραφικά στοιχεία.

Η βαθμολογία «baa2» των θεσμών και της διακυβέρνησης της Ελλάδας αντικατοπτρίζει την ισχυρή δυναμική στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη επιφέρει απτή πρόοδο σε αρκετούς τομείς.

Ωστόσο, η αναδιάρθρωση του χρέους του 2012 εξακολουθεί να βαραίνει την αξιολόγηση.

Η δημοσιονομική ισχύς του «ba2» βασίζεται στο πολύ υψηλό αλλά γρήγορα μειούμενο χρέος της κυβέρνησης, που υποστηρίζεται από μια καλοήθη δομή χρέους με χαμηλά επιτόκια και πολύ μεγάλες λήξεις.

Η ευαισθησία στον κίνδυνο συμβάντων στο «Ba», συνεχίζει να οφείλεται σε κινδύνους που σχετίζονται με τον τραπεζικό τομέα, παρά τη σημαντική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ).

Οι σταθερές προοπτικές εξισορροπούν βαθιές διαρθρωτικές βελτιώσεις που θα μπορούσαν να προσφέρουν ισχυρότερες πιστωτικές μετρήσεις από αυτές που αναμένει επί του παρόντος η Moody’s έναντι των διαρθρωτικών προκλήσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να επιβαρύνουν το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας περισσότερο από ό,τι αναμενόταν επί του παρόντος.

Η συναίνεση γύρω από τις συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις που βελτιώνουν τη λειτουργία των αγορών εργασίας και προϊόντων στην Ελλάδα και αποφέρουν πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα μπορεί να αποφέρει θετικά αποτελέσματα μεγαλύτερα από τα αναμενόμενα. Οι προκλήσεις περιλαμβάνουν μεγάλο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών.

Επιπλέον, δεδομένου του μεγέθους και της σημασίας τομέων όπως ο τουρισμός και η ναυτιλία, η οικονομία είναι επιρρεπής σε εξωτερικούς κραδασμούς και περαιτέρω βελτιώσεις όσον αφορά την οικονομική ανθεκτικότητα με τη διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης θα απαιτήσουν χρόνο.

Αναβάθμιση θα μπορούσε να προκύψει σε ένα σενάριο συνέχισης των οικονομικών πολιτικών και δέσμευσης για δημοσιονομική εξυγίανση, σε συνδυασμό με επιτυχή εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που απομένουν, ιδίως στο δικαστικό σύστημα, που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε εξωτερικούς κραδασμούς, ταχύτερη από την αναμενόμενη βελτίωση της δημοσιονομικής ισχύος και εργασίας -από τα NPLs θα υποστήριζε υψηλότερη βαθμολογία.

Επιπλέον, μια πιο γρήγορη αλλαγή στην οικονομική δομή της Ελλάδας που συμβάλλει στη βελτίωση της οικονομικής ανθεκτικότητας θα ήταν πιστωτική θετική.

Περαιτέρω βελτιώσεις στον τραπεζικό τομέα, μειώνοντας τη μεταβλητότητα της κερδοφορίας και φέρνοντας τους δείκτες ποιότητας και κεφαλαιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων πιο κοντά στον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ, θα ήταν επίσης πιστωτικά θετικές.

Υποβάθμιση θα μπορούσε να προκύψει εάν παρατηρηθεί μια αντιστροφή της πορείας της πολιτικής που υπήρξε τα τελευταία χρόνια ή ενδείξεις ότι οι προηγούμενες μεταρρυθμίσεις δεν δίνουν την ώθηση στην ανάπτυξη και τους δημοσιονομικούς στόχους που αναμένεται επί του παρόντος, επιβαρύνοντας το επιχειρηματικό κλίμα και τις επενδύσεις, κάτι που θα ασκούσε καθοδική πίεση στην αξιολόγηση.

Ειδικότερα, οι ενδείξεις ότι είναι πιθανή μια διαρκής, ουσιώδης επιδείνωση της δημοσιονομικής θέσης της κυβέρνησης, πιθανώς σε συνδυασμό με απότομη επιδείνωση της υγείας του τραπεζικού τομέα, θα προκαλούσαν αρνητική ενέργεια αξιολόγησης. Μια κλιμάκωση της γεωπολιτικής κατάστασης στην Ευρώπη με τη συμμετοχή του ΝΑΤΟ πιθανότατα θα οδηγήσει σε καθοδική πίεση στην αξιολόγηση.

Διαβάστε επίσης

Εκτοξεύθηκε στα 3,4 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα – Στα 950 εκατ. πάνω από τον στόχο τα φορολογικά έσοδα

Εξι προτάσεις από Γιάννη Στουρνάρα για να αλλάξει «πίστα» η ελληνική οικονομία

Alpha Bank: Ποιοι παράγοντες θα διατηρήσουν το θετικό μομέντουμ της οικονομίας και το 2024