ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με σταθερότητα και γοργούς ρυθμούς προχωρά η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, γεγονός που σηματοδοτεί την αύξηση των εισπράξεων από τις επικυρώσεις κομίστρου.
Όπως μαρτυρούν τα νέα στοιχεία που ήρθαν την περασμένη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025 στο φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, τον Ιανουάριο του 2025 οι επικυρώσεις στο σύνολο των συγκοινωνιακών φορέων ανήλθαν στις 25,369 εκατομμύρια, έναντι των 22,962 εκατομμυρίων που καταγράφηκαν τον ίδιο μήνα το 2024 (αύξηση 10,48%) και αντιστοίχως των 21,803 εκατομμυρίων το 2023 (αύξηση 16,36%). Την ίδια ώρα, οι εισπράξεις τον Ιανουάριο του 2025 ανήλθαν στα 16.340.524,98 ευρώ, έναντι των 14.258.744,99 ευρώ (Ιανουάριος 2024) και των 13.153.159,84 ευρώ (Ιανουάριος 2023).
Παράλληλα, αντίστοιχη άνοδος καταγράφηκε και στα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Θεσσαλονίκη. Όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία του ΟΣΕΘ, τον Ιανουάριο του 2025, η ποσοστιαία αύξηση έναντι του αντίστοιχου πρώτου μήνα του 2024, άγγιξε το 39%, ενώ οι επικυρώσεις στις γραμμές του ΟΑΣΘ άγγιξαν το 40%, όπως επίσης και στις γραμμές των ΚΤΕΛ, όπου καταγράφηκε αύξηση 38%. Πιο συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο του 2025 στις γραμμές του ΟΑΣΘ επικυρώθηκαν 720.810 εισιτήρια και στις γραμμές εκτελούμενες από ΚΤΕΛ 326.204 εισιτήρια, ήτοι 1.047.014 επικυρώσεις συνολικά.
Νέες εφαρμογές – τροχοπέδη στην εισιτηριοδιαφυγή
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός που προωθείται στα μέσα μαζικής μεταφοράς αναμένεται να αποτελέσει τροχοπέδη στην εισιτηριοδιαφυγή, καθώς η εφαρμογή tap2ride έδωσε τη δυνατότητα σε όλους τους επιβάτες να μπορούν να πληρώσουν το κόμιστρο για τη μετακίνησή τους μέσω της χρεωστικής ή της πιστωτικής τους κάρτας, ανεξαρτήτως αν έχουν εισιτήριο ή όχι.
Η νέα υπηρεσία tap2ride, που από τον περασμένο Απρίλιο λειτουργούσε πιλοτικά στις λεωφορειακές γραμμές με κατεύθυνση το αεροδρόμιο, από τον Ιανουάριο του 2025 έχει επεκταθεί σε όλα τα μέσα και ειδικά στην Αττική σε περισσότερα από 6.000 σημεία.
Το επιβατικό κοινό -με εξαίρεση τις ειδικές κατηγορίες μειωμένου κομίστρου- πλέον έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ και αντί για εισιτήριο σε φυσική μορφή ή προσωποποιημένη κάρτα, να πληρώνει τη διαδρομή ανέπαφα μέσω τραπεζικής κάρτας σε φυσική ή άυλη μορφή, περνώντας τη από τα ακυρωτικά μηχανήματα όπως θα περνούσε κάποιο εισιτήριο. Επομένως, η ίδια η τραπεζική κάρτα γίνεται το μοναδικό εισιτήριο του επιβάτη, ο οποίος πρέπει να έχει τη δική του κάρτα ξεχωριστά για να κάνει χρήση της υπηρεσίας.
Να σημειωθεί δε, ότι εκτός του νέου συστήματος ανέπαφων πληρωμών, σημαντικό ρόλο στην αύξηση των εισπράξεων έπαιξε τόσο η αναπροσαρμογή των δρομολογίων του Μετρό που αύξησε τη χωρητικότητα και η αύξηση των περιαστικών δρομολογίων, όσο και η προσθήκη 405 συνολικά νέων οχημάτων στον στόλο των λεωφορείων, σε συνάρτηση με την αύξηση των ελέγχων, αλλά και η εν γένει άνοδος της επιβατικής κινητής.
Όπως υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας «Η αύξηση που καταγράφεται στις επικυρώσεις εισιτηρίων και τις εισπράξεις κομίστρου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καταδεικνύει ότι η συντονισμένη προσπάθεια που καταβάλλει η Κυβέρνηση για την υποστήριξη των δημόσιων μέσων μεταφοράς, αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Με την ανανέωση του στόλου που έχει ξεκινήσει και συνεχίζεται, τις προσλήψεις οδηγών που υλοποιήθηκαν και δρομολογούνται, καθώς και την εισαγωγή νέων υπηρεσιών, όπως οι ανέπαφες πληρωμές, οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι αστικές συγκοινωνίες, βελτιώνονται, μέρα με τη μέρα.
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα συνεχίσουμε την εντατική προσπάθεια, με σχέδιο και μεθοδικότητα, για να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στους πολίτες, με περισσότερη ποιότητα στις μετακινήσεις, προσβασιμότητα, αλλά και περιορισμό των ρύπων».
Η ανανέωση του στόλου σε Θεσσαλονίκη και Αττική
Δεκαπέντε καινούρια 12μετρα, θερμικά λεωφορεία, που βρίσκονται ήδη στο αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ στον Φοίνικα, όπου οι τεχνικοί του Οργανισμού προχωρούν στον τελικό έλεγχο των συστημάτων τηλεματικής και κομίστρου, τίθενται σε κυκλοφορία από σήμερα 25 Φεβρουαρίου 2025 στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, εξυπηρετώντας τις γραμμές 33 και 39, που εκτελούν αντιστοίχως τα δρομολόγια Άγιος Παντελεήμων – Βενιζέλου και Κηφισιά – Δικαστήρια.
Τα εν λόγω λεωφορεία είναι μέρος των 41 νέων λεωφορείων που προμηθεύεται ο ΟΑΣΘ, στο πλαίσιο τριετούς χρονομίσθωσης 159 οχημάτων, ενώ τα υπόλοιπα 26 αναμένεται να βγουν στους δρόμους σταδιακά έως τα τέλη Μαρτίου. Επιπλέον, τα 41 αυτά λεωφορεία προστίθενται στον ανανεωμένο στόλο του ΟΑΣΘ, ο οποίος μαζί με τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία έχουν δρομολογηθεί ήδη από τον περασμένο Μάιο, θα περιλαμβάνει 151 ολοκαίνουρια λεωφορεία, με τον αριθμό αυτόν να αντιστοιχεί στο 50% του στόλου που δρομολογεί καθημερινά.

Όσον αφορά στην Αττική, όπως αναφέραμε και σε προηγούμενο δημοσίευμα, εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας, τα πενήντα 18μετρα αρθρωτά λεωφορεία της Iveco, που βρίσκονται ήδη στα αμαξοστάσια του ΟΣΥ.
Από τα πενήντα αρθρωτά λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) της Iveco, είκοσι επτά είναι έτοιμα και θα κυκλοφορήσουν μέσα στις επόμενες ημέρες, εξυπηρετώντας δρομολόγια λεωφορείων που διανύουν μεγάλες αποστάσεις.
Υπενθυμίζουμε ότι κυρίως στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά κυκλοφορούν ήδη εδώ και μερικές ημέρες τα εκατό 9μετρα midi ηλεκτρικά λεωφορεία της Yutong, που έχουν αποκτηθεί μέσω σύμβασης leasing. Παράλληλα προστίθενται σταδιακά τριακόσια CNG λεωφορεία. Από αυτά τα εκατό θα είναι αρθρωτά 18μετρα και όπως προαναφέρθηκε, τα πενήντα βρίσκονται ήδη στα αμαξοστάσια του ΟΣΥ, ενώ τα υπόλοιπα πενήντα θα έρθουν μέχρι τον Απρίλιο του 2025. Τα υπόλοιπα διακόσια είναι 12μετρα και θα βρίσκονται στα αμαξοστάσια μέχρι τις αρχές Ιουλίου του τρέχοντος έτους, οπότε μέχρι τέλη Ιουλίου και τα 300 νέα λεωφορεία θα τεθούν σε κυκλοφορία.

Επιπλέον, αναμένεται να προστεθούν στον στόλο και άλλα διακόσια λεωφορεία μέσω σύμβασης leasing, εκ των οποίων τα εκατό θα είναι 12μετρα και τα υπόλοιπα εκατό 18μετρα. Συνεπώς μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα έχουν προστεθεί 740 αστικά λεωφορεία στον στόλο της ΟΣΥ και μαζί με τα λεωφορεία που εκτελούν δρομολόγια των ΚΤΕΛ, θα φτάσουν τα 950.
Τέλος, όσον αφορά τον μέσο όρο της ηλικίας των οχημάτων έχει μειωθεί αισθητά, γεγονός που σηματοδοτεί και την αναβάθμιση της επιβατικής εμπειρίας.
Διαβάστε επίσης:
ΟΣΥ: Θέμα ημερών η κυκλοφορία των νέων 18μετρων λεωφορείων στην Αττική – Όλο το χρονοδιάγραμμα
Αυτή θα είναι η νέα μορφή της Γραμμής 1 του Μετρό (Βίντεο και φωτογραφίες)
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
