ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η δημιουργία του νέου φορέα είναι ένα από τα προαπαιτούμενα για να προχωρήσει η επένδυση των 7 δις. ευρώ στην έκταση των 6.200 στεμμάτων του παλιού αεροδρομίου και ειδικότερα το επόμενο βήμα που είναι η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και η απόδοση στο δημόσιο από τους επενδυτές με επικεφαλής την Lamda Development, της πρώτης δόσης των 300 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου ρόλο παίζει και η άποψη του επενδυτή για τον εν λόγω φορέα η οποία δεν έχει ακόμα εκφραστεί δημόσια.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι από την πλευρά του επενδυτή δίνεται μεγάλη σημασία στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας που θα διέπουν το νέο φορέα ώστε να είναι λειτουργικός και να μπορεί να συνεργάζεται με τις αντίστοιχες υπηρεσίες του. Και τα δύο αυτά κείμενα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη βουλή, εκδίδονται έως τις 30.9.2018 (κάτι μάλλον πρακτικά αδύνατο) και σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι έτοιμα, πριν από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ δημοσίου και επενδυτή.
Η δημιουργία του νέου φορέα περιγράφεται αναλυτικά στα πρώτα άρθρα του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων – Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022» που πρόκειται να ψηφιστεί άμεσα από τη Βουλή.
Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις που προωθούνται ο νέος φορέας, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνος και αρμόδιος για, την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, την περισυλλογή, μεταφορά και διάθεση απορριμμάτων, την παροχή υπηρεσιών ηλεκτροφωτισμού, τη μέριμνα και τη λήψη μέτρων για την απρόσκοπτη πρόσβαση στους κοινόχρηστους χώρους, τη συντήρηση και διαχείριση οδικών υποδομών, την ονομασία των οδών, πλατειών, τοποθέτηση πινακίδων πληροφορίας και την αρίθμηση κτισμάτων, τη διενέργεια δημοπρατήσεων στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων του, την έγκριση, τον έλεγχο, και την παραλαβή έργων και εργασιών, τα οποία ο Φορέας έχει δημοπρατήσει στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων του, τη συντήρηση και αποκατάσταση ζημιών του πάσης φύσεως εξοπλισμού, τη φύλαξή του και την παραλαβή και αποθήκευση των πάσης φύσεως εφοδίων και υλικών συντήρησης, καθώς και τη διαχείριση αυτών.
Στην αρμοδιότητα του φορέα δεν συμπεριλαμβάνεται η έκταση του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής (ΜΠΠΑ), ενώ το οικονομικό αποτέλεσμα του Φορέα διατίθεται αποκλειστικά για την εκπλήρωση του σκοπού του.
Τα έσοδα του φορέα θα προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη που θα πληρώνουν οι χρήστες στην ανάπτυξη (ένοικοι των κατοικιών και επαγγελματίες) μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού. Οι οικείοι ΟΤΑ θα είναι υποχρεωμένοι να παραδίδουν τα ανταποδοτικά τέλη που αναλογούν σε όλες τις χρήσεις της ανάπτυξης στο νέο αυτό φορέα. Αυτό είναι από τα σημεία των ρυθμίσεων που θεωρεί προβληματικό και ανεφάρμοστο στην πράξη ο δήμαρχος Γλυφάδας.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Ελληνικού Αργυρούπολης θεωρεί ότι ο νέος φορέας έχει προικιστεί με όλα τα αναγκαία εργαλεία για να επιτελέσει το ρόλο του και εξηγεί την αυξημένη εκπροσώπηση που θα έχει ο δήμος του ως αποτέλεσμα της λογικής ότι η έκταση του πρώην αεροδρομίου ανήκει κατά 90% στα γεωγραφικά όρια του δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης. Tο 6% της έκτασης ανήκει στη Γλυφάδα και το 4% στο δήμο Αλίμου.
Βάσει του νομοσχεδίου στο 9μελές διοικητικό συμβούλιο του φορέα 3 μέλη θα ορίζει ο δήμος Ελληνικού Αργυρούπολης, 1 ο δήμος Αλίμου και 1 ο δήμος Γλυφάδας, από ένα μέλος θα ορίζουν τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών και ένα ακόμα ο επενδυτής. Ο πρόεδρος θα ορίζεται έπειτα από πρόταση των οικείων δήμων (o καθένας θα προτείνει από ένα πρόσωπο) και απόφαση του υπ. Εσωτερικών.
Η θέση του δήμου Αλίμου, όπως έχει διατυπωθεί σε επιστολές που έχει αποστείλει στις αρμόδιες αρχές, είναι ότι οι ρυθμίσεις για τον φορέα «προκαλούν περιττά προβλήματα στους δήμους και στην επένδυση, υπονομεύουν την ανάπτυξη και μεταφέρουν στο κράτος (στους υπουργούς) αρμοδιότητες που σήμερα έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση κατά παράβαση της συνταγματικής πρόβλεψης περί αποκέντρωσης». Προσθέτει επίσης ότι δημιουργείται «ένα νέο πολύπλοκο και γραφειοκρατικό μόρφωμα με περιττές διαδικασίες και εμπλοκή ακόμα και υπουργών για καθαρά λειτουργικά ζητήματα καθημερινότητας που σήμερα είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων αναφέροντας ως παράδειγμα το ύψος των ανταποδοτικών τελών που θα καθορίζονται με υπουργική απόφαση».
Από την πλευρά του δημάρχου Γλυφάδας σημειώνεται επίσης ότι η εν λόγω επένδυση, είναι κάτι πρωτόγνωρο εξαιτίας του μεγέθους της, επηρεάζει πολύ περισσότερο τον δήμο του που έχει τους περισσότερους κατοίκους αλλά και μια μεγάλη εμπορική αγορά η οποία θα δεν θα μείνει ανεπηρέαστη από την ανάπτυξη του πρώην αεροδρομίου.
Η αλήθεια είναι ότι η εν λόγω επένδυση, εφόσον τελικά ξεκινήσει, θα αλλάξει τις ισορροπίες στην ευρύτερη περιοχή. Πιθανότατα το μείζον ζήτημα για τους δήμους να μην είναι ο συγκεκριμένος φορέας που στο κάτω – κάτω έχει συγκεκριμένη δουλειά και η οποία θεωρητικά σε ένα μεγάλο μέρος της θα μπορούσε να γίνει και από τον επενδυτή. Το «καυτό» ζήτημα είναι κυρίως πως κατανέμονται τα μη ανταποδοτικά έσοδα, όπως π.χ. τα Τέλη Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), τα τέλη από τα ξενοδοχεία, αλλά και αυτά από το καζίνο που είναι 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων του… Ο νόμος πάντως είναι σαφής (τα μη ανταποδοτικά τέλη πάνε στο δήμο στα γεωγραφικά όρια του οποίου βρίσκεται η επιχείρηση) και δύσκολα μπορεί σήμερα να ανοίξει ένα τέτοιου είδους θέμα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Την ίδρυση Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων για το Ελληνικό προβλέπει το πολυνομοσχέδιο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κακοκαιρία: Πτώσεις δέντρων στη Θεσσαλονίκη – 60 κλήσεις στην Πυροσβεστική
- Στυλιανίδης: Ο ναυτιλιακός τομέας αναπόσπαστο κομμάτι της «θετικής ατζέντας» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις
- Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ μεταξύ 25 και 29 Νοεμβρίου
- Επιχείρηση εντοπισμού τυχόν αγνοούμενων μεταναστών νότια του Φαρμακονησίου