Εντονο πολιτικό παρασκήνιο γύρω από το πρόγραμμα επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», εκτυλίχθηκε τις προηγούμενες ημέρες. Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, η αρχική πρόταση που έπεσε στο τραπέζι ήταν το ποσό της επιδότησης από τα 8.000 ευρώ (που ήταν στο Κινούμαι Ηλεκτρικά 2) να ανέβει στα 9.000 ευρώ αλλά να αυξηθεί και το ποσό για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου στα 2.000 ευρώ. Δηλαδή η τελική επιδότηση να φτάσει στα 11.000 ευρώ κι επιπλέον 500 ευρώ για την αγορά wall box (οικιακό φορτιστή τοίχου).

Οι πληροφορίες αναφέρουν ωστόσο, ότι είχε υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρου Σκυλακάκη, ώστε το συνολικό ύψος της επιδότησης να αυξηθεί κατά 5.000 ευρώ. Δηλαδή, μαζί με την απόσυρση παλαιού Ι.Χ. να φτάσει τις 13.000 ευρώ για φυσικά πρόσωπα.

Ωστόσο, η γενναιόδωρη αυτή πρόταση προσέκρουσε στη διαφωνία άλλου υπουργού, ο οποίος επέμεινε στην αρχική πρόταση, η οποία φαίνεται ότι τελικώς υιοθετήθηκε και το νέο πρόγραμμα θα προβλέπει ανώτατο ποσό τις 9.000 ευρώ συν 2.000 με απόσυρση.

Δεν πέρασε δηλαδή το μπόνους των 5.000 ευρώ για φυσικά πρόσωπα, καθώς ακούστηκαν και οι δικαιολογημένες διαμαρτυρίες των εταιρειών leasing. Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί και η παράμετρος των εταιρειών leasing, οι οποίες δεν επιθυμούσαν το νέο πρόγραμμα να περιέχει υψηλές επιδοτήσεις. Κι αυτό γιατί όσο μεγαλύτερη είναι η επιδότηση τόσο απομειώνεται η αξία του στόλου τους. Στην πράξη, σε περίπτωση που ένας οδηγός επιθυμεί να αποκτήσει ένα εταιρικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα προτιμούσε να το αποκτήσει ως φυσικό πρόσωπο, λόγω της υψηλής επιδότησης, αφήνοντας στη… μάντρα τα αυτοκίνητα των εταιρειών leasing.

Σημειώνεται πως η απόσυρση παλαιού οχήματος είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική για τους ιδιοκτήτες που θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα. Επίσης, η αγορά «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης (θα είναι προαιρετική) θα επιδοτείται κατά 500 ευρώ, ενώ ειδική επιδότηση θα έχουν και οι νέοι έως 29 ετών, όπως και οι οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα.

Διαφορετική είναι η αντιμετώπιση για τα εταιρικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα καθώς εκεί σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος της επιδότησης θα μειωθεί από τα 8.000 ευρώ στα 6.000 ευρώ, επομένως καθίσταται ακριβότερη η αγορά. Όμως, και αυτοί δικαιούνται το πρόγραμμα της απόσυρσης παλαιού οχήματος που μπορεί να φτάνει έως και τα 2.000 ευρώ, όπως στα φυσικά πρόσωπα, συνολικά δηλαδή 8.000 ευρώ.

 

Αναλυτικά οι νέες επιδοτήσεις για φυσικά πρόσωπα

Πληροφορίες αναφέρουν πως το ύψος της επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος, θα αυξηθούν από τα 8.000 ευρώ του προηγούμενου κύκλου σε:

·         Για τα ΙΧ ηλεκτρικά έως τα 9.000 ευρώ και επιπλέον 2.000 ευρώ σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού Ι.Χ.

·         Έως τα 3.000 ευρώ για ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα και επιπλέον 2.000 ευρώ σε περίπτωση απόσυρσης

·         Έως τα 800 ευρώ για τα ηλεκτρικά ποδήλατα και επιπλέον 800 ευρώ σε περίπτωση απόσυρσης.

·         Η απόσυρση οχήματος ή δικύκλου/τρικύκλου (εξαιρουμένων των ποδηλάτων) δίνει μπόνους ίσο με 2.000 ευρώ και 800 ευρώ αντίστοιχα και είναι προαιρετική.

·         Η αγορά «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης Η/Ο επιδοτείται με ποσό συνολικού ύψους 500 ευρώ και είναι προαιρετική. Σε περίπτωση που η τιμή αγοράς του «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης Η/Ο είναι μικρότερη των 500 ευρώ προ ΦΠΑ, το ποσό της επιδότησης ισούται με το ποσό της τιμής αγοράς προ ΦΠΑ.

·         Για τις κατηγορίες ΑμΕΑ, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος κατηγορίας Μ και κατά 500 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού οχήματος κατηγορίας L ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών που αφορούν τις συγκεκριμένες κατηγορίες.

·         Για τις κατηγορίες των οικογενειών με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο από το τρίτο τέκνο και άνω στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος κατηγορίας Μ και κατά 500 ευρώ συνολικά για αγορά ηλεκτρικού οχήματος κατηγορίας L ή ηλεκτρικού ποδηλάτου, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών που αφορούν τις συγκεκριμένες κατηγορίες. Το μέγιστο επιπλέον ποσό δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 4.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος κατηγορίας Μ.

Η διαδικασία

Πληροφορίες αναφέρουν πως η διαδικασία θα είναι αρκετά απλοποιημένη, όπως επίσης θα είναι γρήγορη και η πληρωμή των δικαιούχων. Οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να ολοκληρώνουν τη διαδικασία απόκτησης του νέου οχήματος και στη συνέχεια θα έχουν το δικαίωμα κατάθεσης της ηλεκτρονικής αίτησης στην πλατφόρμα.

Η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο την κυκλοφορία 300.000 ηλεκτρικών ΙΧ στην χώρα μας το 2030, με παράλληλα απόσυρση των παλαιών οχημάτων. Με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) η χώρα μας διαθέτει τον γηραιότερο στόχο αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων στην ΕΕ, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας ξεπερνά τα 17,3 έτη.

Ο στόχος μοιάζει ανέφικτος, καθώς παρά την αύξηση των επιδοτήσεων, παραμένει μακρινό το όνειρο απόκτησης 300.000 ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα μας μέσα στα υπόλοιπα έξι χρόνια που απομένουν έως το 2030.

Βεβαίως να σημειώσουμε ότι με τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 1 και 2» υπήρξε σημαντική αύξηση στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά μακριά από τον στόχο. Συγκεκριμένα, το 2023 οι συνολικές πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασαν τον αριθμό των 7.328, έναντι μόλις 2.959 ταξινομήσεων που είχαν γίνει το 2022. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση που σημειώθηκε φτάνει το 147%.

Διαβάστε επίσης:

Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος: Είναι καθήκον μας να ιδρύσουμε ναυτικές σχολές και να φέρουμε νέους στη ναυτιλία
MRB: Προβάδισμα 16,3 μονάδων της ΝΔ έναντι του ΣΥΡΙΖΑ – Πώς είδαν τη συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν
BHP: Σενάρια για νέα προσφορά εξαγοράς της Anglo American μέσα στην επόμενη εβδομάδα