Τις έντεκα βασικές αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, παρουσίασε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας απόψε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Κατά την παρέμβασή του ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στον προγραμματισμό του υπουργείου, (πέρα από τα νομοσχέδια για το Υπερταμείο, τις συγχωνεύσεις επιχειρήσεων, το τετραετές οικονομικό πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό που είναι ήδη γνωστά) λέγοντας ότι φέτος θα προχωρήσουν μια σειρά από Κώδικες οι οποίοι είτε θα κωδικοποιούν τη νομοθεσία είτε θα προβλέπουν ορισμένες αλλαγές.

1

Πρόκειται για τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, τον τελωνειακό κώδικα, τις ρυθμίσεις για το χαρτόσημο και τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που συζητείται στη Βουλή. «Θα προχωρήσουμε συνετά, μελετημένα και χωρίς απότομες κινήσεις. Ό,τι άλλο ακούγεται δεν ισχύει. Ο σχεδιασμός για το 2025 περιλαμβάνει την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, τη μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στους αγρότες και τις παρεμβάσεις που έχω ανακοινώσει στο σκέλος των δαπανών», τόνισε ο υπουργός.

Επανέλαβε εξάλλου ότι η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές θα προχωρήσει («δεν υπάρχει ούτε μια στο τρισεκατομμύριο περίπτωση να μην γίνει») γιατί αφενός αποτελεί ορόσημο για το Ταμείο Ανάκαμψης και δεν μπορεί η χώρα να στερηθεί μέρος της χρηματοδότησης, επειδή κάποιοι δεν θέλουν να διασυνδεθούν και γιατί ήδη έχουν συνδεθεί ή έχουν κλείσει ραντεβού για να συνδεθούν ως το τέλος Απριλίου το 90 % των επιχειρήσεων. “Δεν μπορεί η Πολιτεία να ενδιαφέρεται για τους δήθεν πιο έξυπνους που είναι το υπόλοιπο 10 % και οι οποίοι θα ασκούν αθέμιτο ανταγωνισμό στον κλάδο τους”, τόνισε.

Παρουσιάζοντας τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα εξής:

1.Αυτόματη οριστικοποίηση των φορολογικών δηλώσεων για όσους έχουν εισοδήματα αποκλειστικά από μισθούς και συντάξεις . “Δεν βλέπω που υπάρχει αντισυνταγματικότητα, ο φορολογούμενος έχει πάντοτε τη δυνατότητα να αμφισβητήσει τη δήλωση. Πολλοί είχαν αμφισβητήσει και την υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, όμως αυτή έγινε. Ας μάθουμε στη χώρα μας και το ρήμα “γίνεται”, όχι μόνο το “δεν γίνεται”, ανέφερε.

2.Κατάργηση της υποχρέωσης προσκόμισης βιβλίων και  στοιχείων στην εφορία για επιτηδευματίες και μικρές επιχειρήσεις, εφόσον πια όλα τα στοιχεία διαβιβάζονται στο myDATA. “Έως πριν λίγες ημέρες ακούγαμε κριτική για το myDATA. Τώρα όλοι βλέπουν ότι είναι ένα βήμα μπροστά. Στο τέλος κανείς δεν θα θυμάται την γκρίνια αλλά τις παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού”, σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.

3.Πλήρης αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην επικοινωνία των πολιτών με την ΑΑΔΕ. Μόνο κατ’ εξαίρεση, σε πολύ ειδικές περιπτώσεις θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται οι κλασικές μέθοδοι (επιστολές, επιδόσεις κλπ.).  “Λαμβάνουμε υπόψη τις ιδιαιτερότητες, οι φορολογικές αρχές δεν είναι απάνθρωπες. Αλλά ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός θα προχωρήσει και στα φορολογικά θέματα γιατί επιπλέον σταματά κάθε υποψία για συναλλαγές κάτω από το τραπέζι”, επεσήμανε ο υπουργός.

4.Θέσπιση συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου για τους φορολογικούς ελέγχους, ώστε να μην χρονίζουν. Η διάρκεια θα είναι κατά αρχήν ένα έτος με δυνατότητα παράτασης για 6 + 6 μήνες υπό προϋποθέσεις. Ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι η συγκεκριμένη διάταξη θα βελτιωθεί περαιτέρω ώστε να περιλάβει τις περιπτώσεις που υπάρχει παρέμβαση των εισαγγελικών αρχών ή αρχών τριών χωρών. “Θέλουμε να μην διαιωνίζονται οι έλεγχοι αλλά και να μην επιβραβεύσουμε άθελα μας περιπτώσεις φοροδιαφυγής, κατά κανόνα μεγάλης”, είπε.

5.Θεσπίζεται η δυνατότητα του ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου βάζοντας τέλος σε φαινόμενα «κοροϊδίας» του μηχανισμού από επιχειρήσεις – συχνά εποχικές νεοσυσταθείσες – που λειτουργούν για λίγο χρονικό διάστημα και κλείνουν από την μια μέρα στην άλλη χωρίς να αποδίδουν ούτε ένα ευρώ φόρο.  Για τη διάταξη αυτή ο υπουργός σημείωσε ότι περιμένει την ομόφωνη ψήφιση της από τη Βουλή.

6.Επέκταση της αναστολής του ΑΦΜ αλλά και της παροχής εγγύησης σε περίπτωση ανάκτησης του ΚΑΙ σε όσους διαπράττουν λαθρεμπορία ή νοθεία προϊόντων που υπόκεινται σε φόρο κατανάλωσης. Η διάταξη αυτή όπως εξήγησε ο υπουργός – σε αντίθεση με τον τρόπο που παρουσιάστηκε λόγω ελλιπούς πληροφόρησης – στην πραγματικότητα αυστηροποιεί το πλαίσιο εις βάρος των λαθρεμπόρων.

7.Τακτοποίηση μιας σημαντικής εκκρεμότητας για 230.000 ρυθμίσεις που βρίσκονται σε μια «γκρίζα ζώνη».  «Δεν είναι επανεκκίνηση, ούτε νέο καθεστώς δόσεων αλλά τεχνική διευθέτηση εκκρεμοτήτων από το παρελθόν. Υπάρχουν χιλιάδες συμπολίτες που νομίζουν ότι έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους χωρίς αυτό να ισχύει. Σε αυτούς δίνουμε τη δυνατότητα να κλείσουν την εκκρεμότητα. Στο εξής το θέμα θα ρυθμιστεί με ψηφιακό σύστημα ώστε να μην υπάρχει ανάγκη να παρεμβαίνει η Πολιτεία κατά καιρούς», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.

8.Ξεκαθαρίζονται οι κανόνες που αφορούν στην απώλεια των ρυθμίσεων από εδώ και στο εξής. Σήμερα, η μη υποβολή των προβλεπόμενων δηλώσεων φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ ή η καθυστέρηση υποβολής τους ακόμη και για μία ημέρα έχει ως συνέπεια την απώλεια των ρυθμίσεων για άλλες οφειλές. Το ίδιο ισχύει και για τυχόν νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές, που, εάν δημιουργηθούν για έστω και μια ημέρα, συνεπάγονται απώλεια της ρύθμισης. “Αυτό παύει να ισχύει. Δίνουμε τη δυνατότητα πληρωμής και τακτοποίησης των οφειλών  εκτός ρύθμισης εντός 3 μηνών προκειμένου να αποφευχθεί η απώλεια της ρύθμισης”, ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης.

9.Προβλέπεται έκπτωση από 25% έως και 50% των προστίμων για τους φορολογούμενους που θα αποδεχθούν τις οφειλές που έχουν προκύψει έπειτα από φορολογικό έλεγχο. Η βασική φιλοσοφία της διάταξης είναι «όσο νωρίτερα αποδεχθείς τις οφειλές σου τόσο υψηλότερο ποσοστό έκπτωσης θα πετύχεις όσον αφορά τα πρόστιμα που θα σου επιβληθούν».  Ώστε οι υποθέσεις να κλείνουν πιο γρήγορα.

10.Παρέχεται η  δυνατότητα υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης έως και την 10η ημέρα από την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού. Έτσι διευκολύνονται οι πολίτες και οι επιχειρήσεις.

11.Η Πολιτεία συμμορφώνεται με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφορικά με την κοινοποίηση της πράξης προσδιορισμού φόρου (μέχρι τώρα αρκούσε μέσα στην πενταετία να έχει γίνει μόνο η έκδοση της πράξης ενώ στο εξής θα πρέπει να έχει γίνει και η κοινοποίησή της στον φορολογούμενο), η οποία λειτουργεί στην πράξη υπέρ του φορολογούμενου.

Τέλος αναφερόμενος στα αιτήματα για ρυθμίσεις ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι κανείς δεν θέλει να είναι αδιάφορος απέναντι σε κοινωνικά αιτήματα, αλλά “πρέπει πάντοτε να βρίσκουμε την ισορροπία ανάμεσα στην κάλυψη ανθρώπων που έχουν υποχρεώσεις και στην ανάγκη να υπάρχει κουλτούρα εκπλήρωσης των υποχρεώσεων αυτών. Η υπερβολή προς τη μια ή την άλλη κατεύθυνση, κατέληξε, μπορεί να δημιουργήσει αδικία ή να στείλει το μήνυμα “μην πληρώνετε τους φόρους σας γιατί θα υπάρξουν νέες ρυθμίσεις”.

Διαβάστε επίσης

Ολοκληρώνεται η διασύνδεση POS-Ταμειακών μηχανών – Επεκτείνονται οι έλεγχοι σε επιχειρήσεις με τζίρο πάνω από 1 εκατ. ευρώ

Πρωτογενές πλεόνασμα 2,95 δισ. στο πρώτο τρίμηνο

Τα σενάρια του Υπουργείου Οικονομικών για τις οικονομικές επιπτώσεις από την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή – Οι συσκέψεις και οι φόβοι για πληθωρισμό και βενζίνη