ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τρεις από τις σημαντικότερες ιδιωτικοποιήσεις -τα ΕΛΠΕ, το 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος και το Ελληνικό- αναμένονται μέσα στο 2019 με τις προσδοκίες για τα τιμήματα να ανεβαίνουν σημαντικά.
Αν και η συμφωνία για το Ελληνικό έχει κυρωθεί από τη Βουλή, σύμφωνα με πληροφορίες, το τίμημα που έχει συμφωνηθεί, των 900 εκατ. ευρώ, έχει προβληματίσει το ΤΑΙΠΕΔ, με δεδομένο ότι έχει γίνει με αποτίμηση του 2014. Όμως αν και σήμερα οι υπεραξίες που δημιουργούνται με το νέο θεσμικό πλαίσιο είναι μεγάλες, δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα, με δεδομένο ότι έχει υπογραφεί η σύμβαση και κυρωθεί από τη Βουλή.
Ωστόσο για το διαγωνισμό για τα ΕΛΠΕ, οι προσδοκίες είναι υψηλές καθώς η αυξημένη συμμετοχή και οι προοπτικές της εταιρείας ανεβάζουν τον πήχη και αναμένονται θετικές εκπλήξεις. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, προχώρησε ήδη στην προκήρυξη διαγωνισμών για την πρόσληψη τεσσάρων συμβούλων και συγκεκριμένα οικονομικού, τεχνικού, νομικού και ασφαλιστικού συμβούλου με την προθεσμία κατάθεσης προσφορών να λήγει στις 7 Ιανουαρίου.
Επίσης το 2019 αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για τη μαρίνα Αλίμου και ακολουθούν τα λιμάνια Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας και Ηγουμενίτσας.
Μεγάλο ενδιαφέρον και ψηλά ο πήχης για το 30% του ΔΑΑ
Ωστόσο μεγάλης αξίας περιουσιακό στοιχείο για το 2019 είναι του 30% του ΔΑΑ, το τίμημα για οποίο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 1 δις. ευρώ, ευνοημένο και από την ανοδική πορεία του τουρισμού. Σημειώνεται ότι στο παρελθόν, το δημόσιο είχε εξετάσει διάφορα σενάρια για την αξιοποίηση του ποσοστού που κατείχε τότε (55%) στη ΔΑΑ, μεταξύ των οποίων ήταν και η εισαγωγή των μετοχών της εταιρείας στο χρηματιστήριο. Τελικά, το 30% παραχωρήθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα το πωλήσει μέσω διαγωνισμού, ενώ το δημόσιο διατηρεί το 25%.
Το 40% της ΔΑΑ ελέγχεται από κεφάλαια τα οποία συνδέονται με την καναδική επενδυτική εταιρεία PSP, η οποία είχε αγοράσει προ ετών τη Hochtief Airport, θυγατρική του γερμανικού κατασκευαστικού ομίλου στη διαχείριση αεροδρομίων. Μέλη της οικογένειας Κοπελούζου ελέγχουν το υπόλοιπο 5%.
Το ενδιαφέρον της πλευράς Κοπελούζου για την απόκτηση του 30% στο αεροδρόμιο είναι δεδομένο και το επόμενο διάστημα αναμένεται να διαμορφωθούν κοινοπραξίες με τη συμμετοχή funds και αεροδρομίων από όλο τον κόσμο που θα κονταροχτυπηθούν για το μεγάλων προοπτικών αεροδρόμιο των Αθηνών.
Έσοδα 2,15 δισ. ευρώ το 2018
Με έσοδα 2,15 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις κλείνει το 2018 το ΤΑΙΠΕΔ καθώς θα συμπεριληφθεί στο έτος η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ και η ανανέωση της σύμβασης του Ελ. Βενιζέλος. Μέσα στο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί και η πώληση του Αφάντου στη Ρόδο με το τίμημα να αναμένεται ωστόσο να εκταμιευτεί τον Ιανουάριο. Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ διαβεβαιώνουν ότι δεν επηρεάζεται η πορεία των αποκρατικοποιήσεων από την προεκλογική περίοδο και πρόκειται να προχωρήσουν σύμφωνα με τον προγραμματισμό.