Μπροστά σε σημαντικές αβεβαιότητες που μπορούν να βάλουν “νάρκες” τους επόμενους μήνες βρίσκεται η ελληνική οικονομία, η οποία προσδοκά ότι φέτος, εν μέσω ισχυρών ενεργειακών και πληθωριστικών πιέσεων, θα αναπτυχθεί κατά 5,6% και του χρόνου ο ρυθμός ανάπτυξης θα “φρενάρει” στο 1,8%.

Παρ’ όλα αυτά, το Υπουργείο Οικονομικών παραμένει αισιόδοξο για την πορεία της οικονομίας, κάτι που μεταφέρθηκε σε διεθνείς επενδυτές κατά τις συναντήσεις που είχε η ηγεσία του οικονομικού επιτελείου σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο. Σημειώνεται πως ο Χρήστος Σταϊκούρας θα βρισκόταν σήμερα στο Παρίσι, ωστόσο η πτήση του από το Λονδίνο… ακυρώθηκε με αποτέλεσμα να αναβάλλει και τις συναντήσεις που είχε προγραμματιστεί στη γαλλική πρωτεύουσα, ως ο τελευταίος του σταθμός μιας… περιοδείας ενημέρωσης και επαφών για τη χώρα μας.

Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών, όπως αποτυπώνονται και στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού, φέτος η ανάπτυξη θα κλείσει στο 5,6% και ο πληθωρισμός στο 9,7%. Για την ερχόμενη χρονιά προβλέπεται ανάπτυξη 1,8% και πληθωρισμός 5%.

“Βόμβα” ο πληθωρισμός

Οι προβλέψεις για το ερχόμενο έτος είναι μάλλον δυσοίωνες, καθώς τόσο το “φρένο” της ανάπτυξης όσο και το υψηλό ποσοστό πληθωρισμού αναμένεται να ενισχύσει μια σειρά από αβεβαιότητες, οι οποίες έχουν ήδη αρχίσει να είναι ορατές.

Με τις τιμές στην ενέργεια να θυμίζουν… ασανσέρ τους τελευταίους μήνες, ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει πως θα κινηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα. Για τα ελληνικά δεδομένα αυτό μεταφράζεται σε νέα μέτρα στήριξης, αλλά κυρίως στο αν θα συμμετέχει ο κρατικός προϋπολογισμός στις επιδοτήσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ο περασμένος Σεπτέμβριος όταν ο προϋπολογισμός έβαλε “πλάτη” για να καλυφθούν οι επιδοτήσεις στο ρεύμα με 800 εκατ ευρώ. Ωστόσο, τους αμέσως επόμενους δύο μήνες, οι επιδοτήσεις καλύφθηκαν μόνο από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, λόγω της μείωσης των διεθνών τιμών, αλλά και του καλού καιρού για τα δεδομένα της εποχής.

Στο οικονομικό επιτελείο παρακολουθούν στενά την πορεία των τιμών, καθώς καταγραφούν νέα άνοδο, ενώ οι ανάγκες για φυσικό αέριο και ρεύμα θα είναι μεγάλες όσο πέφτει η θερμοκρασία.

Μάλιστα, το αποθεματικό για το 2023 για νέες επιδοτήσεις στο ρεύμα από τον κρατικό προϋπολογισμό αγγίζει το 1 δις ευρώ για το σύνολο του έτους, που σημαίνει ότι η συνεισφορά του κράτους δεν μπορεί να “ξεφύγει” σε περίπτωση εκτόξευσης των διεθνών τιμών, που θα οδηγήσει σε υψηλότερες πληθωριστικές πιέσεις.

Τα επιτόκια της ΕΚΤ

Με τον πληθωρισμό να παραμένει υψηλός το 2023 και χωρίς κανείς να μπορεί να προβλέψει αν θα ανατραπούν οι εκτιμήσεις, η ΕΚΤ αναμένεται να προχωρήσει και σε νέες αυξήσεις επιτοκίων, ώστε ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή να πέσει στην Ευρωζώνη στο 2%.

Το συνολικό σχέδιο της Φρανκφούρτης παραμείνει άγνωστο, καθώς κρίνεται μήνα με το μήνα από τις εξελίξεις. Ωστόσο, η άνοδος των επιτοκίων δημιουργεί τεράστιες αυξήσεις στις δόσεις δανείων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κάτι που τους αφαιρεί σημαντικό εισόδημα κάθε μήνα, πέραν από τις ανατιμήσεις σε ενέργεια και τρόφιμα.

Κίνδυνος ύφεσης

Μπορεί η Ελλάδα να προβλέπει ότι δεν θα περάσει σε ύφεση και θα πετύχει ανάπτυξη 1,8%, τρεις φορές πάνω από το μέσο όρο της Ευρώπης, όπως δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μπροστά σε Έλληνες και ξένους επενδυτές στη Νέα Υόρκη, δεν συμβαίνει το ίδιο και με πολλές χώρες της ΕΕ.

Ήδη, οι φωνές για ύφεση σε μεγάλες οικονομίες, όπως η Γερμανία και η Γαλλία ακούγονται όλο και πιο δυνατά, με την Ελλάδα να παρατηρεί στενά τις εξελίξεις τόσο για το θέμα των εξαγωγών όσο και του τουρισμού.

Το δυσμενές σενάριο

Στο οικονομικό επιτελείο απεύχονται να ενεργοποιήσουν το δυσμενές σενάριο για την ελληνική οικονομία, καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις εξελίξεις του ερχόμενου έτους.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού, το δυσμενές σενάριο προβλέπει τη μείωση του ονομαστικού ρυθμού μεγέθυνσης κατά 1,0% σε σχέση με το βασικό μακροοικονομικό σενάριο συνεπάγεται ότι το ΑΕΠ του 2023 (σε τρέχουσες τιμές) θα διαμορφωθεί σε 222,0 δισ. ευρώ από 210,2 δισ. ευρώ το 2022, έναντι ονομαστικού ΑΕΠ ύψους 224,1 δισ. ευρώ το 2023 σύμφωνα με το βασικό σενάριο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης ευαισθησίας, μία τέτοια μεταβολή του επιπέδου του ονομαστικού ΑΕΠ θα οδηγούσε σε επιδείνωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σχέση με το σενάριο του προϋπολογισμού 2022.

Συγκεκριμένα, στην περίπτωση αυτή το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA θα διαμορφωνόταν σε -2,5% του ΑΕΠ έναντι -2,0% του ΑΕΠ, ενώ το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα κατά ESA θα διαμορφωνόταν σε +0,3% του ΑΕΠ έναντι +0,7% του ΑΕΠ. Σε απόλυτους όρους, ο μειωμένος κατά 1,0% ονομαστικός ρυθμός μεγέθυνσης θα οδηγούσε σε επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση της τάξης του 1,05 δισ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης

UBS: «Ταύρος» για την Ελληνική οικονομία, το χρέος και την επενδυτική βαθμίδα