Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την οριστικοποίηση των δημοσιονομικών μεγεθών του 2023 εν αναμονή της κοινοποίησης από τη Eurostat τον Απρίλιο. Παράλληλα προχωρούν οι διεργασίες για να μπει στην τελική ευθεία το νέο τετραετές Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο 2025-2028 με στόχο αυτό να υποβληθεί εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2024.

Το σύνθετο αυτό εγχείρημα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και οι διαβουλεύσεις συνεχίζοντας στο παρασκήνιο προκειμένου η κάθε χώρα να έχει στη διάθεση της σύντομα ένα «πλαίσιο κατευθύνσεων» πάνω στο οποίο θα οικοδομήσει το δικό της, δεσμευτικό, σχέδιο ενσωματώνοντας τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες που θα τεθούν σε ισχύ το 2025.

Η όλη διαδικασία προχωρά και αναμένεται να επιταχυνθεί μετά τις Ευρωεκλογές προκειμένου μέχρι το φθινόπωρο να έχει κατατεθεί το νέο Σχέδιο που θα διαμορφώνει ένα νέο δημοσιονομικό «οδηγό», θέτοντας σε πρώτο πλάνο την αύξηση των πρωτογενών δαπανών, τα φρένα για το χρέος τις μεταρρυθμίσεις και όχι τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Σε αυτό το πλαίσιο οι κινήσεις της κυβέρνησης στο μέτωπο των παροχών πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές τους επόμενους μήνες καθώς σε μια ευαίσθητη διαβούλευση όπου εμπλέκονται πολλές και αντικρουόμενες δυνάμεις στην ΕΕ δεν πρέπει να μεταδοθεί μήνυμα χαλάρωσης.

Παράλληλα βέβαια, ειδικά εμείς, αυτό πρέπει να το αποφύγουμε καθώς θέλουμε να πάρουμε περισσότερες αναβαθμίσεις από τους ξένους, ειδικά μετά και τα τελευταία στοιχεία για την ανάπτυξη που έδειξαν επιβράδυνση της αναπτυξιακής δυναμικής το 2023 σε σχέση με τις προβλέψεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η ανάπτυξη περσι αποδείχθηκε σχεδόν μισή ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερη των προβλέψεων αν και σε σχέση με την ευρωζώνη παρεμεινε πολλαπλάσια.

Ωστόσο αυτό το δεδομένο αναντίρρητα έγειρε προβληματισμό καθώς η ανάπτυξη είναι προαπαιτούμενο για τη διατήρηση του χρέους σε σταθερή πτωτική τροχιά.

Την ίδια στιγμή παραμένει ζητούμενο η ανάπτυξη που θα στηρίζεται πρωτίστως στις επενδύσεις και όχι σε μια κατανάλωση, υποβοηθούμενη από οριζόντιες παροχές…

Οι σκληροί νέοι κανόνες

Αξίζει να σημειωθεί πως με τους νέους κανόνες ακόμη και εάν τα έσοδα υπεραποδίδουν, αυτό δεν θα σημαίνει αυτόματα πως υπάρχει νέο περιθώριο για έκτακτες παροχές, καθώς θα είναι συγκεκριμένοι οι στόχοι για την αύξηση των πρωτογενών δαπανών και εάν κάποιος τους υπερβεί θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα αντιστάθμισης.

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται πάντως σειρά στοιχείων που θα ρίξουν φως στη δυναμική της οικονομίας φέτος με τις επικαιροποιημένες προβλέψεις.

Μεταξύ αυτών οι εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν, η νέα έκθεση του ΔΝΤ και νεότερες εκτιμήσεις της ΤτΕ με την έκθεση του Διοικητή τον Απρίλιο.

Στις ενδιάμεσες εκτιμήσεις η Κομισιόν προσδιόριζε στο 2,3% την εκτίμηση της για την ανάπτυξη στην Ελλάδα στη διετία 2024 – 2025 πολύ κοντά στην εκτίμηση της S&P και της Fitch για ανάπτυξη 2,4%, της Scope για ανάπτυξη 2,2%.

Διαβάστε επίσης:

Εκτοξεύθηκε στα 3,4 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα – Στα 950 εκατ. πάνω από τον στόχο τα φορολογικά έσοδα

Στα 40 δισ. την τετραετία οι προτάσεις Κασσελάκη – Αναλυτικά η κοστολόγηση των μέτρων

Το παράδοξο της Γερμανίας: Πώς σχεδιάζουν οι επιχειρήσεις να προσελκύσουν εργαζόμενους