Μπροστά σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό καλοκαίρι βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο, καθώς τα μέτρα στήριξης για την ακρίβεια έχουν εξαντλήσει το δημοσιονομικό χώρο του 2022.

Ο πήχης για το φετινό πρωτογενές έλλειμμα έχει τεθεί στο 2% του ΑΕΠ, το Υπουργείο Οικονομικών διαμείνει πως δεν προτίθεται να διαταραχθεί αυτός ο στόχος.

Άλλωστε, τον ερχόμενο Αύγουστο η χώρα μας αναμένεται να εξέλθει από την ενισχυμένη εποπτεία, ενώ την ίδια ώρα δίνεται αγώνας δρόμου για την αναβάθμιση της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα, μία διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.

Ωστόσο απαιτεί μεθοδικές κινήσεις, αφού η ελληνική οικονομία βρίσκεται στο “ραντάρ” των διεθνών αγορών.

Τέσσερα στάδια

Ο σχεδιασμός του οικονομικού επιτελείου για την αντιμετώπιση της ακρίβειας αλλά και την ενίσχυση των πολιτών αναμένεται να εξελιχθεί σε 4 διαφορετικά στάδια:

1ος σταθμός: μεγάλος πονοκέφαλος για το οικονομικό επιτελείο είναι υψηλές τιμές στα καύσιμα με τη μέση τιμή της βενζίνης με κυμαίνεται πάνω από τα 2,26 ευρώ το λίτρο, ενώ στα νησιά οι τιμές ξεφεύγουν πολύ πάνω και από τα 2,5 ευρώ. Πηγές του Υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν πώς μετά το τέλος Ιουνίου, που λήγει το “Fuel Pass” θα ανακοινωθεί νέα παρέμβαση για τα καύσιμα, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης. Σε πρώτη φάση αναζητούνται οι πόροι που θα χρηματοδοτήσουν αυτή τη νέα παρέμβαση και στη συνέχεια – ανάλογα με την πορεία των τιμών στις αντλίες των πρατηρίων – θα σχηματιστεί και το τελικό σχέδιο για τον τρόπο μείωσης των τιμών.

2ος σταθμός: Ψηλά στην ατζέντα βρίσκεται η επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ σε εστίαση, μεταφορές και τουρισμό. Η εφαρμογή του έκτακτου αυτού μέτρου λήγει στο τέλος Ιουνίου και πρόθεση της κυβέρνησης είναι να το επεκτείνει έως το τέλος του έτους. Το κόστος ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ και όπως έχει σημειώσει ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τα χρήματα έχουν ήδη βρεθεί. Τελικός στόχος είναι η μονιμοποίηση του μέτρου από το 2023.

3ος σταθμός: Μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου, όταν και θα πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2023, θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για τη μόνιμη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες το 2023, αλλά και την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους (ιδιωτικό τομέα, δημόσιο και συνταξιούχους) το ερχόμενο έτος. Πρόκειται για φοροελαφρύνσεις ύψους 2 δις ευρώ, για τις οποίες έχει δώσει ήδη το πράσινο φως η ίδια η Κομισιόν στην 14η έκθεσή της για τη μεταμνημονιακή αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας.

4ος σταθμός: επόμενο βήμα για το οικονομικό επιτελείο, μόλις βρεθούν τα κονδύλια που θα χρηματοδοτηθούν τις παραπάνω φοροελαφρύνσεις, είναι η κατάργηση ενός ακόμα φόρου. Πρόκειται για το τέλος επιτηδεύματος που επιβάλλεται σε όσους ασκούν ελευθέριο επάγγελμα ύψους 650 ευρώ το χρόνο. Το “παράθυρο” για την κατάργηση του φόρου άνοιξε και πάλι η Κομισιόν. Για την εφαρμογή του μέτρου όμως θα πρέπει να βρεθούν σχεδόν 350 εκατ. ευρώ.

Ο δημοσιονομικός χώρος

Η δύσκολη εξίσωση που καλείται να αντιμετωπίσει το οικονομικό επιτελείο μέσα στις επόμενες 120 μέρες, μέχρι και την κατάθεση του νέου προϋπολογισμού, είναι τα περιθώρια του προϋπολογισμού για νέες φοροελαφρύνσεις και παροχές.

Μπορεί τα στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών να διαμηνύουν δημοσίως ότι έχει εξαντληθεί ο δημοσιονομικός χώρος για φέτος Ωστόσο υπάρχουν τρεις παράγοντες που δημιουργούν ελπίδες για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων.

Πρόκειται για:

* την υπέρβαση των φορολογικών εσόδων που μόνο το πρώτο τετράμηνο του έτους ήταν 1,7 δισ. ευρώ,

* η καλή πορεία του τουρισμού που μπορεί να αγγίξει ακόμα και τα επίπεδα του 2019 και

* το “παράθυρο” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κατάθεση ενός νέου συμπληρωματικού προϋπολογισμού ύψους 800 εκατ ευρώ μέχρι το Σεπτέμβριο.

Διαβάστε επίσης:

Ανατροπή στα σενάρια για τη βενζίνη – Πώς οι τιμές αλλάζουν τα σχέδια για το νέο “Fuel Pass”

«Μαστίγιο» της Κομισιόν και για το 2023 – «Δώρων άδωρον» η ρήτρα διαφυγής για την Ελλάδα

Έκπτωση φόρου 30% για συγχωνεύσεις εταιρειών – Ολόκληρο το σχέδιο