Γιώργος Αμυράς
Στην τελική ευθεία προκειμένου να παρουσιάσει τις ενδεικνυόμενες λύσεις στα επί δεκαετίες άλυτα προβλήματα που άπτονται στον χαρακτηρισμό εκτάσεων ώστε να προχωρήσει η έγκριση των δασικών χαρτών, βρίσκεται η ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί εν είδει νομοπαρασκευαστικής επιτροπής έπειτα από πρωτοβουλία του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργου Αμυρά.
Όπως επισημαίνει στο mononews ο κ. Γιώργος Αμυράς «η ομάδα εργασίας αποτελείται από δασολόγους, έγκριτους νομικούς, μελετητές μηχανικούς και τοπογράφους της αγοράς, ενώ καλούνται κάθε φορά να συμμετάσχουν στις συνεδριάσεις της στελέχη από τα τεχνικά επιμελητήρια τους δήμους και τους δικηγορικούς συλλόγους από όλη την Ελλάδα που έχουν ασχοληθεί με το πρόβλημα και το γνωρίζουν. Έχει πραγματοποιήσει πάνω από 10 συνεδριάσεις και βρίσκεται στην τελική ευθεία για να παρουσιάσει τις προτεινόμενες λύσεις σε απόλυτη αρμονία με τη νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων, του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και του Αρείου Πάγου προκειμένου στη συνέχεια να καταθέσουμε σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή.»
Σύμφωνα με τον ίδιο «οι αποφάσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος κινούνται με βάση τις εξής τρεις κατευθύνσεις:
1. Το βάρος μετατοπίζεται από τον πολίτη στη δημόσια διοίκηση. Στο πλαίσιο αυτό θα διορθωθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες όλα τα πρόδηλα σφάλματα και θα ειδοποιηθούν οι ενδιαφερόμενοι. Στη λογική αυτή οι πολίτες σε αυτή τη φάση δεν χρειάζεται να προσέλθουν για την κατάθεση αντιρρήσεων. 2. Θα τηρηθούν απόλυτα οι κόκκινες γραμμές. Δεν πρόκειται να χαριστούμε σε εμπρηστές ή καταπατητές δασών. 3. Με την σε προετοιμασία νομοθετική παρέμβαση θα προσπαθήσουμε να δώσουμε τις ενδεδειγμένες λύσεις στα 4 μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με αφορμή τους δασικούς χάρτες».
Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος παράλληλα επισημαίνει: «Μην πυροβολείτε τους δασικούς χάρτες για τα άλυτα και δυσεπίλυτα προβλήματα χαρακτηρισμού των εκτάσεων. Οι δασικοί χάρτες ήταν η αφορμή για να έρθουν στην επιφάνεια. Ενδεικτικά να αναφέρω πως χάρη στην ανάρτηση των δασικών χαρτών εντοπίσαμε ζητήματα ιδιοκτησίας της γης, όπως στη νότια Καρυστία που ανάγονται στο 1831 και αντίστοιχα στην Κρήτη στο 1855.
Υπενθυμίζεται ότι τις προηγούμενες ημέρες ανακοινώθηκε οριζόντια παράταση έξι μηνών στη διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων για τους δασικούς χάρτες και μείωση του τέλους άσκησης αντιρρήσεων κατά 50%. Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ η παράταση δίνεται λαμβάνοντας υπόψη αφενός τις ειδικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας και αφετέρου την ανάγκη να δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος για εσωτερικές και οριζόντιες διορθώσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες του θεματικού περιεχομένου των δασικών χαρτών, χωρίς ταλαιπωρία και κόστος για τους πολίτες.
Το πρώτο καυτό θέμα που επιχειρείται να λυθεί με τις σε προετοιμασία νομοθετικές ρυθμίσεις αφορά τους δασωμένους αγρούς, δηλαδή εκτάσεις που μέχρι το 1945 ήταν γεωργική γη η οποία εγκαταλείφθηκε κυρίως λόγω της αστυφιλίας. Το πρόβλημα αυτό το συναντάμε σε όλη τη χώρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στους χάρτες του 1945 τα δάση και οι δασικές εκτάσεις κάλυπταν το 54% της χώρας. Με βάση τους νεότερους χάρτες το ποσοστό ουσιαστικά είναι ίδιο και σήμερα. Σε αυτό όμως έχει προστεθεί και ένα ακόμα 5,54% που είναι οι δασωμένοι αγροί, δηλαδή εκτάσεις που κάποτε καλλιεργούνταν και σήμερα όχι με αποτέλεσμα στους χάρτες του 2017 να εμφανίζονται ως δάση.
Το δεύτερο καυτό πρόβλημα αφορά περιοχές της Κρήτης, των Ιονίων Νησιών, της Μάνης, των Κυθήρων και Αντικυθήρων, της Λέσβου, της Σάμου, της Χίου και των νησιών της Δωδεκανήσου που δεν έχουν κληρονομήσει από τους Ιταλούς Κτηματολόγιο. Σε όλες τις προαναφερόμενες περιοχές δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου (σχετίζεται με τον τρόπο που αυτές πέρασαν από τους κατακτητές στην Ελλάδα) με αποτέλεσμα να μην επιλύονται τα θέματα ιδιοκτησίας γιατί στην πράξη οι δημόσιες αρχές ρίχνουν και πάλι το βάρος της απόδειξης της κυριότητας στον πολίτη.
Το τρίτο προς επίλυση πρόβλημα αφορά εκτάσεις (κυρίως στη Θεσσαλία, τμήμα της Πελοποννήσου και λιγότερο σε Μακεδονία και Θράκη) που είναι πρώην δασικές και έχουν εκχερσωθεί προκειμένου να καλλιεργούνται. Ακόμα και στις περιπτώσεις που υπάρχουν τα παραχωρητήρια και οι καλλιεργητές λαμβάνουν επιδοτήσεις το δημόσιο δεν αναγνωρίζει τις ιδιοκτησίες.
Το τέταρτο ζήτημα είναι η ανάγκη να αποσαφηνιστεί ο τρόπος μεταβίβασης των ιδιοκτησιών που έχουν τμήματα δασικά και αγροτικά.
Διαβάστε επίσης