Τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα, οι σχετικά περιορισμένες χρηματοδοτικές ανάγκες καθώς επίκειται και η πρόωρη εξόφληση δύο δόσεων από το δάνειο του πρώτου μνημονίου για τα έτη 2024 – 2025 ύψους 5,3 δισ. ευρώ και τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν από τα κοινοτικά ταμεία θα κρατήσουν σχετικά χαμηλά τα ποσά που θα αντλήσει το δημόσιο από τις αγορές.

Σύμφωνα με τρέχουσες εκτιμήσεις το ποσό που θα δανειστεί το δημόσιο αναμένεται πως  θα κινηθεί στην περιοχή των 7 – 10 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο και της γενικής κατεύθυνσης για περιορισμένη εκδοτική δραστηριότητα που είχε δοθεί μέσω του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού. Το τοπίο, με όλα τα πιθανά σενάρια, αναμένεται να ξεκαθαρίσει μέσα στο Δεκέμβριο όταν θα δημοσιοποιηθεί το ετήσιο δανειακό πρόγραμμα για το 2024 από το υπουργείο Οικονομικών.

1

Εκεί, όπως κάθε χρόνο μετά την επάνοδο της διαχείρισης του δημοσίου χρέους στην κανονικότητα, αναμένεται να ξεκαθαρίσει η εκδοτική στρατηγική για το 2024, έτος που καλώς εχόντων των πραγμάτων αναμένεται να χαρακτηριστεί από την περαιτέρω αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου βελτιώνοντας τις δυνατότητες άντλησης κεφαλαίων για δημόσιο και επιχειρήσεις.

Εν τω μεταξύ το 2024 και όχι το 2023 αναμένεται, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, η έκδοση του πρώτου πράσινου ελληνικού ομολόγου, ανάλογα πάντα με τις συνθήκες που θα επικρατούν στις αγορές και υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν εξασφαλιστεί έργα τα οποία θα μπορούν να συνδεθούν με ασφάλεια με την έκδοση του εν λόγω τίτλου.

Το κρίσιμο σημείο

Όπως αναφέρουν αναλυτές η σύνδεση των έργων είναι ένα πολύ κρίσιμο σημείο καθώς όταν απευθύνεσαι για να πουλήσεις έναν συγκεκριμένο τίτλο σε διεθνείς επενδυτές και συνδέεις την πορεία υλοποίησης συγκεκριμένων έργων δεν υπάρχουν περιθώρια να δικαιολογηθούν καθυστερήσεις πλήττοντας μεταξύ άλλων και την αξιοπιστία του εκδότη.

Πάντως στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού αναφερόταν πως το 2024 ανάλογα με τις συνθήκες στην αγορά θα επιχειρηθεί και έκδοση ελληνικών κρατικών χρεογράφων  με προσανατολισμό των δανειακών τους προσόδων στην πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη με στόχο την επέκταση της επενδυτικής βάσης και τη βελτίωση της εικόνας της χώρας στις διεθνείς αγορές «μετά όμως την ανάλωση πόρων που έχουν ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα».

Κάτι που πρακτικά σημαίνει πως πρώτα θα αξιοποιηθούν οι επιπλέον εκταμιεύσεις που έχει εξασφαλίσει η χώρα για την υλοποίηση έργων και μετά θα μπει εμπρός το εγχείρημα έκδοση του πράσινου ομολόγου που αν και σύνθετο φέρεται να έχει προετοιμαστεί διεξοδικά σε τεχνικό επίπεδο.

Εν τω μεταξύ προχωρά ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την πρόωρη αποπληρωμή χρέους 5,3 δισ. ευρώ από τα πρώτα δάνεια του Μνημονίου, μετά την πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ, που ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο 2022, την οποία διαδέχθηκε η πρόωρη αποπληρωμή μέρους των ευρωπαϊκών δανείων του GLF, ύψους 2,645 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2022.

Κατά το επόμενο έτος, θα διατηρηθούν οι βασικοί μεσοπρόθεσμοι στόχοι διαχείρισης του χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, όπως είναι η πλήρης αντιστάθμιση του συναλλαγματικού κινδύνου για τα δάνεια εκτός ευρώ και η διατήρηση της υφιστάμενης αναλογίας χρέους σταθερού επιτοκίου στο σύνολο του χαρτοφυλακίου.

Διαβάστε επίσης:

Επίδομα προσωπικής διαφοράς έως 200 ευρώ σε 750.000 συνταξιούχους – Πότε θα καταβληθεί

Οι νέες εισροές κεφαλαίων στην ελληνική οικονομία, τα ομόλογα και τις μετοχές μετά την απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας

Tι σημαίνει η αναβάθμιση της S&P για οικονομία – αγορές – Ερωτήσεις και απαντήσεις για την επόμενη ημέρα