Η ακρίβεια ήρθε για να μείνει.  Η διάχυση των συνεπειών της διεθνούς αναταραχής από τον πόλεμο στην Ουκρανία συνεχίζεται με την ενεργειακή ακρίβεια να τροφοδοτεί την άνοδο των τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Ο πληθωρισμός καλπάζει, βιομηχανία και επιχειρήσεις μετακυλύουν μέρος του αυξημένου λειτουργικού κόστους στις λιανικές τιμές και οι καταναλωτές κόβουν από παντού ακόμη και από βασικά είδη διατροφής.

1

Μέσα σε αυτό το ευμετάβλητο περιβάλλον με την υψηλή αβεβαιότητα και τις προβλέψεις να δίνουν υψηλές πληθωριστικές πιέσεις σε βάθος χρόνου, παγκόσμιοι κολοσσοί αλλά και εγχώριες επιχειρήσεις προειδοποιούν ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν.

Οι ανατιμήσεις θα είναι ευρείες σε όλον τον κόσμο

«Οι αυξήσεις τιμών θα είναι ευρείες σε όλον τον κόσμο το δεύτερο εξάμηνο του έτους» σύμφωνα με τον CEO της ColgatePalmolive, Noel Wallace.

Η αμερικανική πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων έχει ήδη προχωρήσει σε ανατιμήσεις προϊόντων προκειμένου να αντιμετωπίσει το αυξημένο λειτουργικό κόστος και να περιορίσει τη μείωση των περιθωρίων κέρδους. «Ενεργήσαμε τολμηρά στην τιμολόγηση και επιταχύνουμε τα σχέδιά μας για τη διαχείριση της αύξησης των εσόδων, συμπεριλαμβανομένης της πρόσθετης τιμολόγησης, για το υπόλοιπο του έτους», δήλωσε παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα εξαμήνου.

H Colgate-Palmolive δεν είναι η μοναδική που αυξάνει τις τιμές στα προϊόντα. Έχουν προηγηθεί η Unilever, η Nestle, η Danone, η Kraft και πολλές άλλες οδηγώντας τους καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές τους και να αλλάζουν το μείγμα των προϊόντων στο καλάθι τους.

Νέες αυξήσεις προανήγγειλε και ο διευθύνων σύμβουλος της LOreal, Nicolas Hieronimus. Παρά το γεγονός ότι ο πολυεθνικός κολοσσός έχει διευρύνει στο εξάμηνο τα περιθώρια κέρδους και εκτιμά ότι στο τέλος του έτους η εταιρεία θα έχει υπεραπόδοση, καθώς παρατηρείται μια στροφή σε πιο luxury προϊόντα, ο CEO του ομίλου ανέφερε στους αναλυτές ότι η L’Oreal  θα προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών στο επόμενο διάστημα.

Η αύξηση των πρώτων υλών, το εκρηκτικό ενεργειακό κόστος, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν πυροδοτήσει εκρηκτικές αυξήσεις στα λειτουργικά κόστη προμηθευτών και παραγωγών. Η μεταφορά μέρους του κόστους στον τελικό καταναλωτή είναι το ανάχωμα για να περιορίσουν τις απώλειες. Η αναπόφευκτη μείωση του όγκου των πωλήσεων εξισορροπείται από την αύξηση του τζίρου σε αξία.

«Περιορίσαμε τον αντίκτυπο των πρωτοφανών πληθωριστικών πιέσεων και των περιορισμών της αλυσίδας εφοδιασμού στην ανάπτυξη του περιθωρίου κέρδους μας μέσω του πειθαρχημένου ελέγχου του κόστους και της λειτουργικής αποτελεσματικότητας» δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της Nestle, Mark Schneider. «Οι αυξήσεις τιμών εφαρμόστηκαν με υπεύθυνο τρόπο», είπε χαρακτηριστικά. Οι αυξήσεις των τιμών ήταν υψηλότερες στη Βόρεια Αμερική, κατά 9,8%, έναντι 4,9% στην Ευρώπη.

O πληθωρισμός τροφίμων θα παραμείνει υψηλός στους επόμενους μήνες

Σύμφωνα με ανάλυση της Alpha Bank  ο πληθωρισμός τροφίμων αναμένεται να παραμείνει υψηλός στους επόμενους μήνες, καθώς η αναζήτηση εναλλακτικών προμηθευτών δεν είναι εφικτή στο άμεσο χρονικό διάστημα για το σύνολο των παραγόμενων προϊόντων ή αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, πιθανότατα οι τιμές θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα είτε λόγο υψηλού μεταφορικού κόστους ή της μειωμένης προσφοράς.

Την ίδια ώρα τόσο στην Ελλάδα όσο και στην  Ευρώπη ο δείκτης τιμών διαμορφώνεται σε ιστορικά υψηλά. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat  παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας φαίνονται αχνά σημάδια επιβράδυνσης αύξησης των τιμών ωστόσο παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Με  τις αρχικές εκτιμήσεις της Eurostat ο πληθωρισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε τον Ιούλιο στο 11,5% από 11,6% που ήταν Ιούνιο, ενώ ο μηνιαίος δείκτης σημείωσε πτώση κατά 1,4%. Στην Ευρωζώνη ο πληθωρισμός τον προηγούμενο μήνα έφτασε το 8,9% από 8,6% τον Ιούνιο.

Πρόκειται για νέο ιστορικό ρεκόρ πληθωρισμού στην Ευρωζώνη, ενω πλέον σχεδόν οι μισές χώρες του μπλοκ είναι αντιμέτωπες με διψήφιες αυξήσεις στις τιμές. Στη Γερμανία ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 8,5%, στη Γαλλία στο 6,8% και στην Ιταλία στο 8,4%.

Οι τιμές της ενέργειας στην Ευρωζώνη αυξήθηκαν κατά 39,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, τα τρόφιμα, αλκοόλ και καπνός κατά 9,8%, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά κατά 4,5% και οι υπηρεσίες κατά 3,7%.

Αυξάνονται οι τιμές, μειώνονται οι πωλήσεις σε τρόφιμα-ποτά

Οι ανατιμήσεις ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα και οι καταναλωτές βάζουν πλέον λιγότερα τρόφιμα στο καλάθι του σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα η NielsenIQ, ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία τρόφιμα – ποτά υποχώρησε το α’ εξάμηνο του 2022 (στοιχεία μέχρι τις 19 Ιουνίου 2022) κατά 2,7%, εξέλιξη η οποία αποδίδεται στις μεγάλες αυξήσεις τιμών, που μεσοσταθμικά στα τυποποιημένα τρόφιμα έφτασε στο πρώτο ήμισυ του έτους το 4,2%.

Τα ρεκόρ ανατιμήσεων σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα καταγράφονται σε πολύ βασικές κατηγορίες προϊόντων, γεγονός που επιβαρύνει πολύ περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, όπως οι κατηγορίες του ελαιολάδου, του συσκευασμένου τυριού και των αλεύρων που έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 22,7%, 9,6% και 9,1% αντιστοίχως. Στις παραπάνω αυξήσεις τιμών, μάλιστα, έχουν συμβάλει ιδιαιτέρως οι μήνες Μάιος και Ιούνιος, καθώς τότε κυρίως καταγράφηκαν έντονες ανατιμήσεις σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2022.

Καμπανάκι κινδύνου για το διαθέσιμο εισόδημα

Καμπανάκι για τον κίνδυνο του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και του αυξημένου λειτουργικού κόστους όσο κρατούν οι πληθωριστικές πιέσεις, κρούουν και οι επιχειρήσεις.

«Βασικός παράγοντας που δύναται να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη των πωλήσεων όλων των κλάδων του ομίλου Vivartia είναι το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, που επηρεάζεται σημαντικά είτε από τα μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα είτε από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις», αναφέρει στις οικονομικές της καταστάσεις η Vivartia.

Την ίδια στιγμή, η διεθνής αναταραχή δημιουργεί ζητήματα ανατιμήσεων και ζήτησης και σε ευαίσθητες πρώτες ύλες όπως στις ζωοτροφές, στους σπόρους και στην παραγωγή γάλακτος, αναφέρει η διοίκηση του ομίλου, η οποία όπως σημειώνει παρακολουθεί τη διακύμανση των τιμών και έχει αναπτύξει πλάνο ενεργειών (αύξηση τιμών, συγκράτηση λειτουργικών εξόδων, κ.α.), με στόχο τη μικρότερη δυνατή επίπτωση των ανατιμήσεων στα αποτελέσματα του ομίλου.

Οι έντονες ανατιμητικές τάσεις στις πρώτες ύλες (κρέατα, σιτηρά, άλευρα, λιπαρά, κ.λπ.) καθώς και επιβολή πρόσθετων φόρων κατανάλωσης (καφές) προβληματίζει και τον Ομιλο Goody’s. Όπως αναφέρει στα οικονομικά αποτελέσματα του 2021, σε  σημαντικό βαθμό, το αυξημένο κόστος που προκύπτει, έχει ενσωματωθεί στο πλάνο των παραγωγικών μονάδων του 2022, χωρίς να αποκλείεται μεγαλύτερη ανατιμητική τάση.

Αγορές με κριτήριο την τιμή

Έρευνα της ΕΥ Ελλάδος που διεξήχθη, με τη συνεργασία της MRB, σε δείγμα 500 Ελλήνων καταναλωτών, μεταξύ 28 Απριλίου και 5 Μαΐου 2022 έδειξε ότι επτά στους δέκα (70%) δηλώνουν ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης ενώ η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο, τόσο σήμερα (78%), όσο και για την επόμενη τριετία (78%).

Αυτό αποτυπώνεται και στο λιανεμπόριο τροφίμων όπου τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν σημαντικό έδαφος. Η δυναμική που παρουσιάζουν το 2022 είναι πολύ μεγάλη, σε αντίθεση με την πτώση των τελευταίων ετών, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον της ζήτησης από την πλευρά των καταναλωτών, ωστόσο το μερίδιό τους παραμένει συγκριτικά αρκετά χαμηλότερο από τις αγορές του εξωτερικού όπου είναι πολύ πιο ώριμη η αγορά των PL.

Το μερίδιό τους φτάνει στο 13,6% σε σχέση με το 2021 και όπως φαίνεται η επιστροφή στην ιδιωτική ετικέτα λόγω της ακρίβειας είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει.

Οι κύριες κατηγορίες με αύξηση των πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να είναι τρόφιμα (όσπρια, ζυμαρικά κ.α) αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, καθαριστικά κ.α.).

Διαβάστε επίσης:

Larry Fink (BlackRock): Πιο επικίνδυνος ο πληθωρισμός στα τρόφιμα από τις τιμές του πετρελαίου

Κόβουν από τα εστιατόρια για να πληρώσουν τους λογαριασμούς οι καταναλωτές

Το σενάριο της… υψηλής ανάπτυξης «μονόδρομος» για νέες παροχές το φθινόπωρο – Η λίστα με τα 5 υποψήφια μέτρα στήριξης