«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές λόγω της ενεργειακής κρίσης, με τις ανατιμήσεις να κινούνται σε όλο το φάσμα της οικονομίας, χωρίς να προβλέπεται ότι θα μπει άμεσα «φρένο» στο ισχυρό κύμα ακρίβειας.

Οι αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης είναι αλλεπάλληλες, με την αμόλυβδη να «τσιμπάει» σχεδόν ένα λεπτό του ευρώ σε καθημερινή βάση, σπάζοντας το ένα ιστορικό ρεκόρ μετά το άλλο. Την ίδια ώρα έχουν αρχίσει να αποτυπώνονται και είμαι στις ανατιμήσεις που έχουν προαναγγελθεί για μία σειρά από προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Μέσα σε αυτό το κλίμα εκτιμάται πως η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για την πορεία του πληθωρισμού θα προβλέπει άνοδο του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή πάνω και από το 11,5%. Αυτή την εκτίμηση ενισχύει οι πρόσφατη δημοσιοποίηση της Eurostat για πληθωρισμό στην Ελλάδα το Μάιο στο 10,7%. Έχοντας ως δεδομένο τη διαφορά στον τρόπο υπολογισμού ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή και την Ελληνική Στατιστική Αρχή φαίνεται πως θα προκύψει ένας τιμάριθμος – μαμούθ, ο οποίος θα σπάει και το ιστορικό ρεκόρ του 1994.

Μέσο πληθωρισμό… 8,5%

Με βάση την ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας ο πληθωρισμός αναμένεται να κορυφωθεί το 2ο τρίμηνο, σημειώνοντας πολύ ήπια επιβράδυνση το 3ο τρίμηνο (με τη συνδρομή και των νέων μέτρων για μείωση του κόστους ηλεκτρισμού), η οποία αναμένεται να επιταχυνθεί από το 4ο τρίμηνο του 2022 και μετά, όταν θα λειτουργήσει υποβοηθητικά η σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2021, οπότε και άρχισαν να αυξάνονται έντονα οι τιμές με επίκεντρο την ενέργεια.

Συνολικά, για το 2022, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις μας που ενσωματώνουν τις προσδοκίες των αγορών για παγίωση ακόμη πιο υψηλών τιμών στα καύσιμα και τις αυξανόμενες δευτερογενείς επιδράσεις που ενισχύονται και από την ανθεκτική ζήτηση, ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 8,5% κατά μ.ο., ενώ το 2023 θα υποχωρήσει στο 2,4%.

Καίει η βενζίνη

Ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των φορολογουμένων αποτελεί η τιμή της βενζίνης η οποία «ίπταται» στα 2,284 ευρώ το λίτρο. Πρόκειται για τη μέση πανελλαδική τιμή, αυξημένη κατά σχεδόν 20 λεπτά του ευρώ μέσα σε ένα μήνα, όταν ήταν στα 2,086 ευρώ το λίτρο.

Παράγοντες της αγοράς παρατηρούν πως η τιμή της αμόλυβδης αυξάνεται κατά σχεδόν πέντε λεπτά κάθε εβδομάδα το οποίο σημαίνει ότι πολύ σύντομα η τιμή της βενζίνης θα αγγίξει στις αστικές περιοχές ακόμα και τα 2,5 ευρώ το λίτρο.

Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στη νησιωτική Ελλάδα, όπου οι τιμές της βενζίνης έχουν εκτοξευθεί πάνω από τα 2,5 ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό πώς το ακριβότερο πρατήριο καυσίμων στην Ελλάδα βρίσκεται στη Μήλο και πουλά την αμόλυβδη προς 2,695 € / λίτρο και ακολουθεί η Αλόννησος με 2,662 € / λίτρο και πρατήριο στην Ικαρία με τιμή αμόλυβδης έναντι 2,63 € / λίτρο.

Στα 4.738 πρατήρια καυσίμων που πωλούν diesel, η μέση πανελλαδική τιμή ανέρχεται στα 1,871 ευρώ το λίτρο, αφού  έχει υπολογιστεί και η επιδότηση των 0,15 ευρώ το λίτρο, η οποία συγκρατεί τις τιμές κάτω από τα 2 ευρώ.

Ανατιμήσεις σε τρόφιμα

Εδώ και αρκετές εβδομάδες οι τιμοκατάλογοι που έφταναν στα χέρια των εμπόρων έδειχναν νέες ανατιμήσεις ακόμα και σε βασικά είδη ανάγκης. Ήδη, από χθες έχει αρχίσει να παρατηρείται αύξηση των τιμών σε είδη, όπως είναι τυριά, αλλαντικά, ψωμί, δημητριακά, κρέας και χαρτικά, με την άνοδο των τιμών να φτάνει έως και το 15% – 16%.

Σύμφωνα με την έρευνα τάσεων στελεχών λιανεμπορίου και βιομηχανίας FMCG που παρουσίασε το ΙΕΛΚΑ, αποτυπώνεται μείωση των πωλήσεων το Β’ 6μηνο του 2022 (-1,8%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021, αλλά και συνολικά το 2022 (-1,8%) και επαναφορά του επίπεδου του οικονομικού κλίματος στα αρνητικά επί περιόδου κορονοϊού επίπεδα.

Διαβάστε επίσης:

Εστιατόριο έκρυψε 1,2 εκατ ευρώ – Στα “δίχτυα” της ΑΑΔΕ 100 επιχειρήσεις με παράνομο λογισμικό ταμειακών

288 εκατ. ευρώ για την κατάρτιση 230.000 ωφελουμένων μέχρι το φθινόπωρο – Έως και 1.000 ευρώ επιπλέον εισόδημα για 150.000 εργαζόμενους