Απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κινδυνεύουν να έχουν τα δημόσια ταμεία, από την ενίσχυση του λαθρεμπορίου καυσίμων που αναμένεται ότι θα φέρει η μεγάλη διαφορά που έχει δημιουργηθεί στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης σε σχέση με το ντίζελ  κίνησης.

Γι αυτό και τα επιτελεία του υπουργείου Οικονομικών μελετούν εσπευσμένα την επαναφορά του επιδόματα στο ντίζελ κίνησης στην αντλία, που ίσχυε μέχρι την 1η Οκτωβρίου, καθώς ο κίνδυνος είναι να χαθούν πολλαπλάσια φορολογικά έσοδα από την ενδεχόμενη έξαρση της φοροδιαφυγής , από τα 30 εκατ. ευρώ που γλιτώνει το υπουργείο  το μήνα από την κατάργηση του επιδόματος στο πετρέλαιο κίνησης.

1

Από χθες το πετρέλαιο θέρμανσης διατίθεται από 1,32 € το λίτρο, την ίδια ώρα που το πετρέλαιο κίνησης έχει φτάσει, αν δεν έχει ξεπεράσει τα 2 € το λίτρο. Η μεγάλη αυτή διαφορά αποτελεί κίνητρο για αύξηση της νοθείας στα καύσιμα, δηλαδή της παράνομη χρήση πετρελαίου θέρμανσης ως πετρέλαιο κίνησης. Η διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο καύσιμα, περίπου 0,68 € ανά λίτρο είναι τόσο μεγάλη που δημιουργεί ισχυρό κίνητρο στους επιτήδειους λαθρέμπορους.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι γνωρίζοντας τον κίνδυνο αυτό η ΑΑΔΕ είναι σε ετοιμότητα να αυξήσει τους ελέγχους.

Πώς γίνεται το λαθρεμπόριο

 Το λαθρεμπόριο γίνεται μέσα από τη διάθεση στην κατανάλωση ενός προϊόντος χαμηλού φόρου ως προϊόν φόρου, κατά την οποία ο παραβάτης καρπώνεται τη διαφορά των φόρων / δασμών, η οποία είναι πολύ σημαντική. Το πετρέλαιο θέρμανσης, δηλαδή, διοχετεύεται (κυρίως από εταιρίες, μεταπωλητές ή/και μεταφορείς) σε πρατήρια όπου και πωλείται ως πετρέλαιο κίνησης. Τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι η διαφορά Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης και ο αναλογούν σε αυτήν ΦΠΑ.

Το πετρέλαιο θέρμανσης διατίθεται, συγκριτικά, φθηνότερα για τους εξής λόγους: Πρώτον, λόγω της κρατικής επιδότησης των 0,25 € το λίτρο, δεύτερον λόγω της επιβολής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μειωμένου κατά 0,13 € το λίτρο και τρίτον στο ότι, επί του μειωμένου συντελεστή ΕΦΚ υπολογίζεται αναλογικά μειωμένος ΦΠΑ που οδηγεί σε μια μείωση της τελικής τιμής κατά 0,05 € το λίτρο. Επίσης, έγιναν σημαντικές πρόσθετες εκπτώσεις από τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων συμπιέζοντας προς τα κάτω την τιμή μέχρι τα 1,32 ευρώ.

Σημειώνεται επίσης ότι από το πετρέλαιο κίνησης, το περιβάλλον επιβαρύνεται το λιγότερο δυνατό, λόγω της μειωμένης περιεκτικότητάς του σε θείο που έχει ενώ σε περίπτωση ελέγχου καυσαερίων από τις Αρχές, οι μετρήσεις που θα προκύψουν θα βρίσκονται στα επιτρεπτά όρια.

Σε αντίθετη περίπτωση, αν βρεθεί πετρέλαιο θέρμανσης στο ρεζερβουάρ, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος για ένα έτος και σε περίπτωση υποτροπής για πάντα.

Τα κυκλώματα λαθρεμπορίου και νοθείας δρουν ανενόχλητα στην αγορά καυσίμων, με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών να αναγνωρίζει ότι το βασικό σύστημα ελέγχου της διακίνησης καυσίμων, τα συστήματα εισροών – εκροών, είναι εντελώς διάτρητα και αναποτελεσματικά.Το αποτέλεσμα είναι να χάνονται 100-150 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση των καυσίμων και οι καταναλωτές χάνουν 50-90 εκατ. ευρώ από την αγοραστική τους δύναμη, εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών.

Συνεχείς μειώσεις του ΕΦΚ

Πέρα όμως από το φόβο έξαρσης του λαθρεμπορίου καυσίμων και τις απώλειες στα δημόσια έσοδα που θα προκαλούσε, η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων λόγω της αύξησης της τιμής τους θα μειώσει περαιτέρω τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που υπολογίζεται στις ποσότητες καυσίμων. Η τάση αυτή ήταν ήδη φανερή στο πρώτο εξάμηνο.

Τα φορολογικά έσοδα από τον ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, ανήλθαν στα 1,911 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 149 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο που είχε τεθεί, (ήταν 2,059 δισ. ευρώ), καθώς η αύξηση των τιμών των καυσίμων μείωσε  την κατανάλωση σε όγκο, επηρεάζοντας άμεσα τα έσοδα από τον ΕΦΚ.

Η μείωση στα έσοδα από τον ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων επέφερε και τη συνολική πτώση των φορο-εσόδων από ΕΦΚ κατά 121 εκατ. ευρώ σε σχέση πάντα με τον αρχικό στόχο.