Η ΕΣΕΕ κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης στη Βουλή του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επισήμανε πως σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις σε βάρος των επιχειρήσεων θα παραμείνουν σε ισχύ μετά την μετατροπή του Τέλους Χαρτοσήμου σε Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής.

Η Συνομοσπονδία στην παρέμβασή της τόνισε πως, ενώ το σ/ν προβλέπει την κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου σε περισσότερες από 600 περιπτώσεις, διατηρεί το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε αρκετές άλλες που αφορούν στην επιχειρηματική λειτουργία, δυσχεραίνοντάς την σημαντικά.

Περιπτώσεις επιβολής

Μίσθωση ακινήτων, εξαιρουμένων των κατοικιών (άρθρο 7), όταν μάλιστα τα ενοίκια έχουν διογκωθεί και αποτελούν ιδιαίτερα σημαντικό μερίδιο του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων με το τέλος να ανέρχεται σε 3,60%. Υψηλό λειτουργικό κόστος συνεπάγεται χαμηλότερο κερδοφορία ή και ζημίες, δηλαδή αμφισβήτηση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων αλλά και διατήρηση των ανοδικών πιέσεων στις τελικές τιμές των αγαθών για τους καταναλωτές.

Δάνεια μεταξύ ιδιωτών ή επιχειρήσεων (άρθρο 8). Σε αυτήν την περίπτωση, ο σκοπός είναι κυρίως ο περιορισμός της φοροαποφυγής, Ωστόσο, η διατήρηση αυτής της επιβάρυνσης ουσιαστικά αποτρέπει/ αποκλείει την εν λόγω μορφή δανεισμού, όταν μάλιστα το κόστος δανειοδότησης από τον τραπεζικό τομέα (επιτόκια) είναι εξαιρετικά υψηλό, ειδικά για τη χώρα μας και μάλιστα με απαιτητικές προϋποθέσεις.

Μεταβίβαση επιχείρησης (άρθρο 12). Σε ένα εξαιρετικά ρευστό οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, πλήρες γεωπολιτικών εντάσεων, η διατήρηση αυτής της επιβάρυνσης πλήττει την επιχειρηματικότητα. Το πλήγμα είναι ίσως σχετικά ισχυρότερο για τις μικρότερες επιχειρήσεις και μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ακύρωση της μεταβίβασης.

Συνδρομές καταβαλλόμενες σε επαγγελματικά επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία (άρθρο 20). Η επιβάρυνση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τη στάση της Πολιτείας η οποία, θεωρητικά τουλάχιστον, αναζητά τη συμβολή και την ενεργή συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων σε σημαντικές διαβουλεύσεις.

Η επιχειρηματικότητα και κατά επέκταση και τα επαγγελματικά επιμελητήρια, ενώσεις κλπ έχουν ήδη πληγεί από τις σωρευτικές επιπτώσεις των πολλαπλών κρίσεων (χρέους, covid-19, ενέργειας/πληθωρισμού). Δεν θα πρέπει να λησμονείται το γεγονός πως η συμμετοχή σε αυτές τις οργανώσεις είναι σε εθελοντική βάση, ενώ οι ίδιες οι οργανώσεις συνήθως δεν διαθέτουν προσωπικό.

Η επιβολή λοιπόν του τέλους προσθέτει επιπλέον διοικητικό φόρτο, πέρα από τον οικονομικό, ενώ η μη συμμόρφωση επιβάλλει δυσανάλογα υψηλό πρόστιμο. Ως εκ τούτου, οι συγκεκριμένες συνδρομές αποτρέπουν την ενίσχυση της συμμετοχής, αποδυναμώνοντας ουσιαστικά τα σωματεία και στην ουσία τον ίδιο τον κοινωνικό διάλογο.

Η ΕΣΕΕ ζήτησε την αναθεώρηση των εν λόγω διατάξεων στην κατεύθυνση της πλήρους κατάργησης του Τέλους ή της ουσιαστικής μείωσής του, προκειμένου το νομοσχέδιο να συντελέσει στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητάς και στη διευκόλυνση των συναλλαγών.

Σημειώνεται ότι κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε χθες βράδυ επί της Αρχής και των άρθρων το σχέδιο νόμου για το “Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και άλλες διατάξεις” από την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων.

Διαβάστε επίσης:

«Σπίτι μου ΙΙ» – Διευρύνονται τα εισοδηματικά και ηλικιακά κριτήρια

Οι τρεις «κόφτες» για το άνοιγμα των κλειστών ακινήτων – Ποιοι ιδιοκτήτες θα κερδίσουν τριετή φοροαπαλλαγή

Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής