«Ανατροπές» στο σύστημα για τα τέλη κυκλοφορίας που θα αφορούν αφενός στο ύψος των τελών αλλά και τα πρόστιμα, φέρνει η κυβέρνηση. Εδώ και λίγους μήνες έχει πιάσει δουλειά η ειδική ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που σχεδιάζει την αναμόρφωση του πλαισίου.

Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν στο mononews αρμόδιες πηγές, οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν με γνώμονα την δημοσιονομική ισορροπία, καθώς δεν πρόκειται να αλλάξει ο στόχος για ετήσια έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

1

Η ομάδα που έχει ξεκινήσει από το καλοκαίρι και υποβάλει τις προτάσεις της στο Υπουργείο, θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, ώστε οι νέες παρεμβάσεις να παρουσιαστούν τους επόμενους μήνες, ενώ δεν αποκλείεται η «αποκάλυψη» του σχεδίου να μεταφερθεί ακόμα και εντός του 2025, αντί για το τέλος του τρέχοντος έτους. 

Ποιες αλλαγές προβλέπει το σχέδιο

Κεντρική ιδέα του νέου συστήματος αλλαγής των τελών κυκλοφορίας είναι να υπάρξει συνδυασμός των ελαφρύνσεων, όπως στα τέλη ταξινόμησης και ο φόρος πολυτελείας (που και αυτός σχεδιάζεται να μειωθεί).

Η γενική ιδέα είναι να υπάρξουν αυξήσεις στα καινούργια αυτοκίνητα και μειώσεις στα παλιά, ώστε «να υπάρξει μια ισορροπία», όπως έλεγαν χαρακτηριστικά στελέχη του οικονομικού επιτελείου.

Κι αυτό γιατί σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας διαθέτουν αρκετές «ταχύτητες» ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για τα παλαιά αυτοκίνητα, ενώ προβλέπεται απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.

Τέλος ταξινόμησης: Σύμφωνα με πληροφορίες στο τραπέζι βρίσκεται το σενάριο μείωσης των τελών ταξινόμησης, προκειμένου η λεγόμενη μεσαία τάξη να έχει πρόσβαση σε φθηνότερα, καλύτερα και πιο σύγχρονα οχήματα, καθώς ο στόλος των αυτοκινήτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους είναι από τους… αρχαιότερους της Ευρώπης.

Οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων κυμαίνονται από 4% ως 32%, ανάλογα με την φορολογητέα αξία τους, ενώ αναμένεται να καταργηθεί και το κριτήριο που προβλέπει πόσους κυλίνδρους έχει ο κάθε κινητήρας.

Πρόκειται για ένα κριτήριο που είχε νόημα στον υπολογισμό των τελών στα παλαιά αυτοκίνητα, ωστόσο ο σχεδιασμός των νέων κινητήρων είναι τελείως διαφορετικός. Παράλληλα, οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

Φόρος πολυτελείας: Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων περιλαμβάνεται και η κατάργηση του φόρου πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, αλλά παράλληλα αναμένεται να καταργηθεί και η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά η οποία περιορίζεται στο 50%, καθώς και η απαλλαγή από τα μισά τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.

Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας: Ένα ακόμη σενάριο που εξετάζεται είναι να μπει τέλος στα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Το σκεπτικό αναφέρει πως από τη στιγμή που θα μειωθούν τα τέλη ταξινόμησης, συνεπώς τα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο φθηνά, θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να καταβάλουν ένα έστω μικρό ποσό στο κράτος. Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη τα καινούργια υβριδικά, με ταξινόμηση μετά την 1η/1/2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr CO2/Km.

Τεκμήρια για τα ΙΧ: Στο τραπέζι βρίσκεται και η αναμόρφωση του συστήματος των τεκμηρίων, που σήμερα βασίζονται στον κυβισμό και το έτος κυκλοφορίας. Το τεκμήριο διαβίωσης για τα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.εκ. ανέρχεται σε 4.000 ευρώ, για μεγαλύτερα των 1.200 κ.εκ. και μέχρι 2.000 κ.εκ. προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κ.εκ. και για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ. και μέχρι 3.000 κ.εκ. προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά. 

Μετά τις μειώσεις – εφόσον «κλειδώσει» τις επόμενες εβδομάδες το πλαίσιο των προτάσεων που έχουν κατατεθεί –  τα τεκμήρια μπορεί θα διαμορφωθούν ως εξής:

  • Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.εκ., σε 2.800 ευρώ.
  • Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.εκ. και μέχρι 2.000 κ.εκ. προστίθενται 420 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
  • Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ. και μέχρι 3.000 κ.εκ. προστίθενται 630 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
  • Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.εκ. προστίθενται 840 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

Οι μειώσεις θα επηρεάσουν αντίστοιχα και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται σε αυτοκίνητα άνω των 1.929 κ.εκ. και υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης.

Διαβάστε επίσης: 

ΑΑΔΕ: Από την αρχή του 2024, έχουν επιστραφεί φόροι 5,308 δισ. ευρώ

Τάκης Θεοδωρικάκος: Έργα αναβάθμισης της βιομηχανικής περιοχής της Αλεξανδρούπολης

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής αιτήσεων μεταβίβασης δικαιωμάτων ενίσχυσης