Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Οικονομία

Έρχονται δυο νέα σώματα «ράμπο» της εφορίας για το λαθρεμπόριο καυσίμων και τη φοροδιαφυγή

Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής

Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής

Άγριο κυνήγι του λαθρεμπορίου καυσίμων ξεκινά ο φοροελεγκτικός μηχανισμός, με το «φαινόμενο» να έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, κοστίζοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στα κρατικά ταμεία.

Από τα μέσα του ερχόμενου Δεκεμβρίου θα ενεργοποιηθούν δυο νέα σώματα εφοριακών, τα οποία θα είναι ανεξάρτητα και θα συγκροτηθούν στο πρότυπο των Ελεγκτικών Κέντρων της ΑΑΔΕ. Πρόκειται για τα Τελωνειακά Ελεγκτικά Κέντρα Αττικής και Θεσσαλονίκης, τα οποία θα έχουν ως αποκλειστικό στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής, με έμφαση στα καύσιμα και τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης.

Το «γαϊτανάκι» με τις επανεξαγωγές και το λαθρεμπόριο

Τα δυο νέα σώματα «ράμπο» θα συνεργάζονται με τις υπόλοιπες ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, προκειμένου να εντοπίζουν απάτες τύπου «καρουζέλ» (οι οποίες ξεπηδούν η μια μετά την άλλη τα τελευταία χρόνια κοστίζοντας πολλά εκατομμύρια ευρώ στο κράτος), την απόκρυψη ΦΠΑ, αλλά και των εξαφανισμένων εμπόρων.

Μια τέτοια περίπτωση με όλα τα παραπάνω (ΦΠΑ, «καρουζέλ» κτλ) ξετυλίχθηκε προ ημερών με το πόρισμα της Αρχής για το Ξέπλυμα Χρήματος, το οποίο βρίσκεται στα χέρια του εισαγγελέα Θεσσαλονίκης και αφορά έναν γνωστό επιχειρηματία της Βόρειας Ελλάδας με την εμπλοκή πρώην πολιτικού και υψηλόβαθμου τραπεζικού στελέχους.

Για να εξαχθεί ή να εισαχθεί ένα εμπόρευμα θα πρέπει πρώτα να περάσει από τα Τελωνεία της χώρας, τα οποία ενισχύονται σημαντικά με τις δυο νέες ομάδες. Στις περισσότερες περιπτώσεις γίνεται «κλοπή» ΦΠΑ, καθώς πραγματοποιείται εισαγωγή από μια Τρίτη χώρα και στη συνέχεια γίνεται επανεξεγωγή σε χώρα της ΕΕ, ως τριγωνική συναλλαγή. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές πρόκειται για εικονικές επανεξαγωγές και τα προϊόντα παραμένουν στη χώρα μας και μάλιστα διατίθενται κανονικά στην ελληνική αγορά, χωρίς να έχει καταβληθεί ΦΠΑ στην Ελλάδα.

Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης που αποκαλύφθηκε την περασμένη εβδομάδα, με βάση το πόρισμα Βουρλιώτη, τα αγαθά έκαναν «κύκλους» σε διάφορες εταιρείες της Ευρώπης. Οι ενδιάμεσες εταιρείες ζητούσαν τον συμψηφισμό ή επιστροφή ΦΠΑ, ενώ η εταιρεία που θα έπρεπε στο τέλος να αποφώσει ΦΠΑ, εξαφανιζόταν.

Οι επιχειρησιακοί στόχοι

Το Τ.Ε.Κ. Αττικής έχει έδρα την Περιφέρεια Αττικής και το Τ.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Ωστόσο, η χωρική τους αρμοδιότητα εκτείνεται σε όλη την Επικράτεια, που σημαίνει ότι θα μπορούν, να πραγματοποιούν παντού ελέγχους.

Ο χρόνος έναρξης λειτουργίας του Τ.Ε.Κ. Αττικής ορίζεται από την 16/12/2024 και με νεότερη απόφαση της ΑΑΔΕ, θα καθορισθεί ο χρόνος έναρξης λειτουργίας του Τ.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με την σχετική απόφαση που εξέδωσε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, οι επιχειρησιακοί τους στόχοι είναι η διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, μέσω της άσκησης κεντρικοποιημένου τελωνειακού ελέγχου, κατά τη διαδικασία τελωνισμού, με σκοπό την έγκαιρη και ορθή βεβαίωση δασμών, Ε.Φ.Κ., Φόρου Κατανάλωσης (Φ.Κ.), τέλους ταξινόμησης, Φ.Π.Α., φόρου πολυτελείας, καθώς και λοιπών τελών, εισφορών και δικαιωμάτων και η τήρηση των διατυπώσεων, των απαγορεύσεων και των περιορισμών στη διακίνηση εμπορευμάτων τρίτων χωρών, για την προστασία της δημόσιας υγείας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και στη διακίνηση μεταφορικών μέσων και ταξιδιωτών από και προς άλλα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) που τελούν υπό ειδική τελωνειακή παρακολούθηση.

Σε online σύνδεση με την ΑΑΔΕ

Τα νέα Τελωνειακά Ελεγκτικά Κέντρα θα έχουν πρόσβαση σε κάθε διαθέσιμη πληροφορία και στοιχεία που απαιτείται για να πραγματοποιεί ελέγχους και να εντοπίσει περιπτώσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου. Συγκεκριμένα, θα έχει τις εξής αρμοδιότητες:

  1. Η άσκηση του τελωνειακού ελέγχου, σε κεντρικό επίπεδο, για την επαλήθευση των τελωνειακών παραστατικών βάσει των συνοδευτικών εγγράφων ή άλλων διαθέσιμων πληροφοριών, κατά τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών, εκτός αυτών που αφορούν στις διασαφήσεις διαμετακόμισης, στις διασαφήσεις που υποβάλλονται στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εμπορίου (Η7), των ΕΔΕ άνευ στατιστικής, καθώς και των προφορικών διασαφήσεων, ειδικότερα:
  2. Η παραλαβή των εντολών ελέγχου από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του Ο.Π.Σ. ΙίΙβηβί, η επεξεργασία των υπό έλεγχο υποθέσεων για την εκτίμηση των πιθανών κινδύνων και η αναζήτηση συμπληρωματικών πληροφοριών και στοιχείων, μέσω των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων της ΑΑΔΕ (όπως, ΙίΙβηβί, ΕΕΕΝΧΙβ, ΤΑΧΙβ) αλλά και εξωτερικών πηγών πληροφόρησης.
  3. Η αποστολή, στο αρμόδιο Τελωνείο «Αιτήματος για Φυσικό Έλεγχο εγγράφων», στις περιπτώσεις που επιβάλλεται από εθνικές ή/και ενωσιακές διατάξεις ή όταν κρίνεται αναγκαίο ή «Αιτήματος για φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων», στις περιπτώσεις που υποδεικνύεται από το ανωτέρω Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του Ο.Π.Σ. «Φυσικός Έλεγχος».
  4. Η καθοδήγηση του αρμόδιου, για τη διενέργεια του φυσικού ελέγχου εμπορευμάτων/εγγράφων, Τελωνείου, η παροχή συμπληρωματικών στοιχείων και πληροφοριών, καθώς και η παραλαβή του καταχωρημένου επί του τελωνειακού παραστατικού, αποτελέσματος φυσικού ελέγχου εγγράφων/εμπορευμάτων.
  5. Η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του Τ.Ε.Κ. και του αρμόδιου για τον φυσικό έλεγχο εγγράφων/εμπο-ρευμάτων, Τελωνείου, για τα θέματα επαλήθευσης των τελωνειακών παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου.
  6. Ο έλεγχος των τελωνειακών παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, βάσει των πληροφοριών που περιλαμβάνονται στα τελωνειακά παραστατικά και των εγγράφων που έχουν αναρτηθεί σε αυτά, των αποτελεσμάτων του φυσικού ελέγχου εγγράφων ή εμπορευμάτων, κατά περίπτωση και τυχόν επιπλέον πληροφοριών και στοιχείων.
  7. Η καταχώρηση των αποτελεσμάτων ελέγχου, μετά τον έλεγχο επί των τελωνειακών παραστατικών, καθώς και η βεβαίωση των σχετικών δασμοφορολογι-κών επιβαρύνσεων.
  8. Η αναβάθμιση στο Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, του ελέγχου από «έλεγχο εγγράφων» σε «φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων», στις περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίος από το Τ.Ε.Κ. ή που υπάρχουν πληροφορίες που επιβάλουν την αναβάθμιση του είδους του ελέγχου.
  9. Η διαπίστωση παραβάσεων της τελωνειακής και της συναφούς νομοθεσίας, η επιβολή ποινών ανακριβούς δήλωσης, καθώς και η προώθηση των σχετικών παραστατικών στο αρμόδιο Τελωνείο, στις περιπτώσεις διαπίστωσης τελωνειακών παραβάσεων που αφορούν σε απλή τελωνειακή παράβαση ή λαθρεμπορία, για την περαιτέρω λήψη μέτρων.
  10. Η εκτίμηση των τάσεων παραβατικότητας, βάσει των αποτελεσμάτων ελέγχου, η υποβολή προτάσεων προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τη δημιουργία κανόνων και προφίλ κινδύνου, καθώς και η υποστήριξη του Υποσυστήματος Λήψης Αποφάσεων και Ανάλυσης Κινδύνου (ανατροφοδότηση).

Διαβάστε επίσης

Θεοδωρικάκος: Οι τρεις πυλώνες για το νέο παραγωγικό μοντέλο – Πάνω από €3 δισ. για βιομηχανία και μεγάλες επενδύσεις

Σπύρος Πρωτοψάλτης (ΔΥΠΑ): Έρχονται ανακοινώσεις μέχρι το τέλος του έτους για την Κοινωνική Αντιπαροχή

Χατζηδάκης: Έρχεται η ίδρυση Holding εταιρειών για την πιο γρήγορη αξιοποίηση έως και 1.000 ακινήτων του Δημοσίου