Αιφνίδιο επιτόπιο έλεγχο στα γραφεία της Hellenic Train πραγματοποίησε την περασμένη Πέμπτη 10 Απριλίου η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο της έρευνας που διενεργεί εδώ και περίπου τρία χρόνια η ανεξάρτητη αρχή, προκειμένου να διαπιστώσει εάν στοιχειοθετείται κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης όσον αφορά τις εμπορευματικές μεταφορές.

Πρόκειται για  τη δεύτερη φορά που η Επιτροπή Ανταγωνισμού διενεργεί έλεγχο στη Hellenic Train, καθώς ο πρώτος έλεγχος είχε πραγματοποιηθεί πριν από περίπου δύο χρόνια, πριν από το δυστύχημα των Τεμπών.

1

Η έρευνα της Ε.Α. ξεκίνησε κατόπιν καταγγελίας στην οποία προέβη η Rail Cargo Logistics Goldair A.E. (κοινοπραξία της Austrian Rail Cargo Group και της Goldair Cargo Group) το 2019.

Υπενθυμίζουμε ότι η εν λόγω εταιρεία είναι μία από τις τέσσερις που έχουν λάβει άδεια στην Ελλάδα, ήδη από το τέλος του 2015, για την πραγματοποίηση σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, έχοντας ωστόσο στην ουσία πολύ μικρό μερίδιο αγοράς στον κλάδο. Εκτός από τη Hellenic Train, άδεια έχουν λάβει ακόμη η Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL) από το 2016 και από το 2018 η Grup Feroviar Roman SA.

Οι καταγγελθείσες πρακτικές

Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα, έχουν γίνει σοβαρές καταγγελίες εις βάρος της Hellenic Train για τη χρήση πρακτικών που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό.

Αφενός, η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), που ανήκει στη Hellenic Train και είναι η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που έχει δραστηριότητα συντήρησης, επισκευής αλλά και πιστοποίησης σιδηροδρομικών μηχανών, επιβάλλει πολλαπλάσιες χρεώσεις για τις μηχανές των ανταγωνιστριών της Hellenic Train σε σύγκριση με τις χρεώσεις που επιβάλλει για τις αντίστοιχες εργασίες στα δικά της τρένα. Ακόμη δε και αν ήταν μεγαλύτερες οι χρεώσεις, και πάλι τα χρήματα στον ίδιο όμιλο θα κατέληγαν.

Αφετέρου, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα ίσως είναι ότι η ίδια η Hellenic Train πιστοποιεί τα τρένα της. Η «εναλλακτική» που έχουν οι ανταγωνίστριες εταιρείες για τη συντήρηση και επισκευή των μηχανών είναι να απευθυνθούν στο εξωτερικό, αλλά το κόστος είναι απαγορευτικό.

Επίσης ακόμα μία πρακτική που καταγγέλλεται –και φυσικά αποτελεί ευθύνη των αρμόδιων αρχών να διαπιστωθεί εάν ευσταθούν οι σχετικές καταγγελίες– είναι να διερευνηθεί κατά πόσον οι επιδοτήσεις που λαμβάνει η Hellenic Train για τις επιβατικές μεταφορές χρησιμοποιούνται για την επιδότηση των εμπορευματικών μεταφορών.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες, μέσω αυτού η Hellenic Train, προβαίνει στην ουσία σε dumping, με τις άλλες εταιρείες να παραμένουν σχεδόν ανενεργές παρά τις επενδύσεις που έκαναν και σε μηχανήματα και σε ανθρώπινο δυναμικό.

Σημειώνεται ότι η διεξαγωγή ελέγχων γίνεται σε επιχειρήσεις από τις οποίες μπορεί να συλλεχθούν στοιχεία για αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στην ερευνώμενη αγορά και δεν προδικάζει ότι οι επιχειρήσεις έχουν εμπλακεί σε αντι-ανταγωνιστική συμπεριφορά ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.

Η ΕΑ, θεματοφύλακας της εύρυθμης λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς, είναι επιφορτισμένη με την εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού βάσει του ν. 3959/2011 και των άρθρων 101/102 ΣΛΕΕ.

Τα άρθρα 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ απαγορεύουν συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων (συμφωνίες, αποφάσεις ενώσεων ή εναρμονισμένες πρακτικές) που έχουν ως αντικείμενο ή αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού.

Το άρθρο 1Α του ν. 3959/2011 απαγορεύει μονομερείς πρακτικές που συνιστούν πρόσκληση σε απαγορευμένη σύμπραξη και ανακοίνωση μελλοντικών προθέσεων τιμολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών προς ανταγωνιστές.

Τα άρθρα 2 του ν. 3959/2011 και 102 ΣΛΕΕ απαγορεύουν την καταχρηστική συμπεριφορά επιχειρήσεων με δεσπόζουσα θέση στην αγορά.

Η ΕΑ επισημαίνει ότι στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, θα παρεμβαίνει κατά άμεση προτεραιότητα όπου κρίνεται απαραίτητο και θα εξετάζει κάθε σχετική περίπτωση που θα υποπέσει στην αντίληψή της, με την υποβολή καταγγελίας, αίτησης επιείκειας ή ανώνυμων σχετικών πληροφοριών μέσω του ασφαλούς ψηφιακού περιβάλλοντος (whistleblowing) ή άλλως, και θα επιβάλλει αυστηρότατες διοικητικές κυρώσεις στις επιχειρήσεις που τυχόν μετέρχονται αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011 και 101/102 ΣΛΕΕ.

Διαβάστε επίσης:
LVMH: Πλήγμα στις πωλήσεις λόγω Κίνας, ΗΠΑ και δασμών – Βουτιά της μετοχής έως 8%

Jumbo: Άλμα 8% στις πωλήσεις α’ τριμήνου – Αβεβαιότητα από τον νέο δασμολογικό πόλεμο

Ουκρανία: Επιβεβαιώθηκε ότι στην Σούμι όπου σημειώθηκε το ρωσικό πυραυλικό χτύπημα γινόταν συγκέντρωση στρατιωτών