Σε μια εντελώς διαφορετική αντίληψη κινούνται τα δύο μεγάλα κόμματα για το πώς πρέπει να λειτουργήσει ο ΕΝΦΙΑ της μεταμνημονιακής εποχής ενώ στο μόνο σημείο στο οποίο υπάρχει σύγκλιση είναι η δημοσιονομική απόδοση που πρέπει να έχει ο φόρος κατοχής. Οι εξαγγελίες που έκαναν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης από την 83η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για ευνοϊκότερες πολιτικές στη φορολογία και ειδικότερα για το πως θα μειωθεί ο ΕΝΦΙΑ δημιουργεί νέες τιμές αλλά και διαφορετικό τρόπο είσπραξης.
Η σημερινή κυβέρνηση, θέλει να διοχετεύσει μέρος του υπερπλεονάσματος στην ενίσχυση των μικρών ιδιοκτησιών –με αντικειμενική αξία όχι πάνω από το 60.000 ή 100.000 ευρώ- ενώ η Νέα Δημοκρατία θέλει να κάνει το ίδιο ποσοστό έκπτωσης σε όλους. Επίσης, με την πρότασή της για απόδοση των εισπράξεων στους δήμους, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρακτικά οραματίζεται έναν φόρο με τα ίδια βάρη για όλους σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος πιστεύει ότι οι έχοντες ακίνητα άνω των 200-250.000 ευρώ είναι αυτοί που πρέπει να εξακολουθήσουν να σηκώνουν το κύριο βάρος των επιβαρύνσεων.
Οι διαφορές
Ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην μείωση του ΕΝΦΙΑ το 2019 10% μεσοσταθμικά και έως 30% για τις χαμηλές περιουσίες και το 2020 μείωση 20% μεσοσταθμικά και έως 50% για τις μικρές και μεσαίες περιουσίες, χωρίς ωστόσο να αποσαφηνίσει το τι μέλλει γενέσθαι με τη διπλή αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών το 2019 και το 2020. Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της ΝΔ παρέθεσε ένα πιο «οριζόντιο» σχέδιο που είναι πιο φιλικό προς την μεγάλη ακίνητη περιουσία και ιδιαίτερα αυτή των επιχειρήσεων.
To πώς θέλει η κυβέρνηση να γίνει η κατανομή της ελάφρυνσης φαίνεται από τον ακόλουθο πίνακα.
Για το 2019:
Σύνολο Περιουσίας | Φορολογούμενοι | Βεβαίωση Αρχικού Φόρου | Μείωση Βεβαίωσης Φόρου | |
Από | Έως | |||
0,01 | 60.000 | 3.488.820 | 639.852.840 | -191.955.852 |
60.000,01 | 100.000 | 1.050.319 | 437.637.844 | -92.234.595 |
100.000,01 | 150.000 | 588.611 | 350.586.715 | -33.461.302 |
150.000,01 | 200.000 | 281.077 | 221.122.926 | -6.014.492 |
200.000,01 | 500.000 | 393.390 | 527.406.545 | 0 |
500.000,01 | 1.000.000 | 63.693 | 283.737.541 | 0 |
1.000.000,01 | 14.706 | 261.090.931 | 0 |
Για το 2020:
Σύνολο Περιουσίας | Φορολογούμενοι | Βεβαίωση Αρχικού Φόρου | Μείωση Βεβαίωσης Φόρου | |
Από | Έως | |||
0,01 | 60.000 | 3.488.820 | 639.852.840 | -319.926.420 |
60.000,01 | 100.000 | 1.050.319 | 437.637.844 | -178.554.230 |
100.000,01 | 150.000 | 588.611 | 350.586.715 | -99.656.348 |
150.000,01 | 200.000 | 281.077 | 221.122.926 | -46.313.379 |
200.000,01 | 500.000 | 393.390 | 527.406.545 | -60094163,26 |
500.000,01 | 1.000.000 | 63.693 | 283.737.541 | -7380489,662 |
1.000.000,01 | 14.706 | 261.090.931 | -623569,9391 |
Σε αντίθεση η πρόταση Νέας Δημοκρατίας προβλέπει ίδιο ποσοστό έκπτωσης για όλους. Άρα, στο υποθετικό σενάριο ότι θέλει να κάνει ελαφρύνσεις 20% για όλους τους φορολογούμενους, ο αντίστοιχος πίνακας θα διαμορφωνόταν ως εξής:
Σύνολο Περιουσίας | Φορολογούμενοι | Βεβαίωση Αρχικού Φόρου | Μείωση Βεβαίωσης Φόρου | |
Από | Έως | |||
0,01 | 60.000 | 3.488.820 | 639.852.840 | – 127.970.568,00 |
60.000,01 | 100.000 | 1.050.319 | 437.637.844 | – 87.527.568,80 |
100.000,01 | 150.000 | 588.611 | 350.586.715 | – 70.117.343,00 |
150.000,01 | 200.000 | 281.077 | 221.122.926 | – 44.224.585,20 |
200.000,01 | 500.000 | 393.390 | 527.406.545 | – 105.481.309,00 |
500.000,01 | 1.000.000 | 63.693 | 283.737.541 | – 56.747.508,20 |
1.000.000,01 | 14.706 | 261.090.931 | – 52.218.186,20 | |
Μείωση Συνολικής Βεβαίωσης | – 544.287.068,40 |
Ουσιαστικά η πρόταση της Δημοκρατίας ωφελεί όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων, ακόμη και αυτούς που έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία και επιχειρήσεις, μειώνοντας ωστόσο το όφελος κατά 40-50 ευρώ στη μικρή ιδιοκτησία σε σχέση με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
Πάντως το βασικό σημείο αντιπαράθεσης των δύο μεγάλων κομμάτων αναμένεται να γίνει η πρόταση της ΝΔ με την απόδοση των εσόδων στους Δήμους. Η συγκεκριμένη πρόταση, πρακτικά θα οδηγήσει στην κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου καθώς η επιβάρυνση θα πρέπει να υπολογίζεται αποκλειστικά ανά ακίνητο και όχι με βάση το σύνολο της περιουσίας. Επίσης, θα τεθούν θέματα όπως η ενίσχυση των πλούσιων δήμων, το αν θα υπάρξει ένας μηχανισμός ανακατανομής των εσόδων καθώς και το ενδεχόμενο να μην υπάρχουν εισπρακτικοί μηχανισμοί στους δήμους.