ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Κλιμακώνεται καθημερινά ο εμπορικός πόλεμος, που έχει ξεσπάσει μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας το τελευταίο διάστημα, με τις δύο πλευρές να κάνουν διαρκώς νέες κινήσεις, που εντείνουν το χάσμα και προκαλούν προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία και επιχειρηματικότητα.
Λίγες ημέρες πριν έγινε γνωστό ότι, μετά την ανακοίνωση Τραμπ ότι κατατάσσει την Huawei στη «μαύρη λίστα» με τις εταιρείες, με τις οποίες οι αμερικανικές επιχειρήσεις δεν δύνανται να έχουν συναλλαγές, η Google ανακοίνωσε ότι παύει ουσιαστικά τη μελλοντική συνεργασία της με την κινεζική εταιρεία τεχνολογικού εξοπλισμού, αφού θα απαγορεύσει στις συσκευές Huawei τη δυνατότητα να λαμβάνουν τις ενημερώσεις ασφαλείας του λογισμικού Android, ενώ οι συσκευές που θα κυκλοφορήσουν μελλοντικά δεν θα διαθέτουν καν τις εφαρμογές της Google.
Το γεγονός αυτό ήταν το τελευταίο και προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις της κινεζικής πλευράς, που όπως όλα δείχνουν, θα προχωρήσει σε αντίποινα, «τιμωρώντας» τις αμερικανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην επικράτεια της Κίνας.
Μάλιστα, η πολιτική αυτή των αντιποίνων φαίνεται ότι έχει γίνει ήδη ιδιαιτέρως αισθητή, καθώς περισσότερο από το ένα τρίτο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ασιατική χώρα να σκέφτεται σοβαρά το ενδεχόμενο μετακόμισης. Ωστόσο, όπως διευκρινίζουν κύκλοι των εταιρειών αυτών, οι διοικήσεις δεν σκέφτονται να μεταβούν στις ΗΠΑ.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με έκθεση του Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα μεταξύ των μελών του, που δημοσιεύθηκε σήμερα, τα τρία τέταρτα των επιχειρήσεων αναφέρουν ότι οι αυξήσεις των δασμών στα αμερικανικά και κινεζικά προϊόντα έχουν «αρνητικό αντίκτυπο» στις δραστηριότητές τους.
Η αύξηση των δασμών έχει ως αποτέλεσμα να ανεβαίνει το κόστος παραγωγής και αυτό δεν είναι το μόνο που πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες. Πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές δηλώνουν ότι καθίστανται θύματα της αντιπαλότητας μεταξύ των δύο δυνάμεων ποικιλοτρόπως.
Σχεδόν οι μισές από τις 250 εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα, συγκεκριμένα δήλωσαν ότι, από την προηγούμενη χρονιά, είναι θύματα διάφορων αντιποίνων στην Κίνα, με το ένα πέμπτο από αυτές να σημειώνουν, για παράδειγμα, ότι έγιναν στόχος αυξημένων ελέγχων στα τελωνεία ή ότι καθυστέρησε πολύ ο εκτελωνισμός των προϊόντων τους.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, μετά τη νέα όξυνση του εμπορικού πολέμου μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ και την ανακοίνωση της νέας αύξησης των δασμών, τόσο από το Πεκίνο, όσο και από την Ουάσινγκτον.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 35% των εταιρειών που συμμετείχαν σε αυτή δήλωσε ότι εξετάζει μια στρατηγική «στην Κίνα για την Κίνα», δηλαδή να επενδύει στη χώρα μόνο για να εξυπηρετεί την τοπική αγορά και όχι για να εξάγει προς τις ΗΠΑ ή προς τρίτες χώρες.
Περισσότερο από το 40% των εταιρειών διευκρίνισε ότι έχει ήδη μεταφέρει τις εγκαταστάσεις παραγωγής του ή σκοπεύει να το κάνει, κατά προτίμηση στο Μεξικό ή στη νοτιοανατολική Ασία.
Αντίθετα με τις προσδοκίες του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, μόνο το 6% των εταιρειών που απάντησε στην έρευνα δήλωσε ότι σκοπεύει να εγκαταστήσει και πάλι εργοστάσια στις ΗΠΑ.
Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι, παρά τα προβλήματα, περισσότερες από τις μισές αμερικανικές εταιρείες δήλωσαν έτοιμες να υπομείνουν τις μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου, αν αυτό επιτρέψει να αντιμετωπιστούν «τα δομικά προβλήματα» και να καταλήξουν σε δίκαιες συνθήκες ανταγωνισμού για τους ξένους επιχειρηματίες.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike