Σε επίπεδα ρεκόρ παραμένουν οι τιμές της βενζίνης, με τα καύσιμα να αποτελούν το Νο1 «πονοκέφαλο» νοικοκυριών και επιχειρήσεων, αφού ελάχιστοι αντέχουν να καταβάλουν 2,5 ευρώ το λίτρο για να μετακινηθούν ακόμα και για τις αναγκαίες διαδρομές.

Η πτώση της κατανάλωσης της βενζίνης αγγίζει φέτος το 10% – 11%, κάτι που αποτυπώνεται και στα στοιχεία του προϋπολογισμού. Τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης παρουσιάζονται μειωμένα κατά 137 εκατ. ευρώ στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, σε σχέση με τον αρχικό στόχο που είχε θέσει το Υπουργείο Οικονομικών. Δηλαδή, αντί για 1,72 δις ευρώ, στα κρατικά ταμεία εισέρρευσαν τελικά 1,58 δις ευρώ από τον ΕΦΚ στα καύσιμα. Αυτή η «τρύπα» στα έσοδα ισοσκελίζεται από τις αυξημένες εισπράξεις του ΦΠΑ στα καύσιμα, πάντα με βάση τους αρχικούς στόχους για το 2022.

1

Αυτό τον υπολογισμό χρησιμοποιεί το οικονομικό επιτελείο για να δικαιολογήσει την απόφασή του να μην προχωρήσει σε μείωση των φόρων στα καύσιμα, προκειμένου η τιμή να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο, όπως ζητούν οι καταναλωτές και οι έμποροι καυσίμων. Όπως δήλωσε μάλιστα, ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας το πρωί στην ΕΡΤ, «μια μείωση του ΕΦΚ κατά 0,20 ευρώ έχει (ετήσιο) κόστος 1,5 δισ. ευρώ».

Τα «ψιλά γράμματα» του ΕΦΚ

Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύγκριση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2021, μια περίοδο κατά την οποία η χώρα βρισκόταν σε lockdown, αλλά οι μετακινήσεις δεν είχαν «παγώσει». Ο ΕΦΚ στα καύσιμα είναι αυξημένος κατά περίπου 12%, αφού πέρυσι τα έσοδα άγγιξαν τα 1,395 δις ευρώ και φέτος βρέθηκαν στα 1,586 δις ευρώ.

Αντίστοιχο ενδιαφέρον αποτυπώνεται και στα στοιχεία για τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα. Ο συγκεκριμένος φόρος μπαίνει στο τέλος της «εξίσωσης» για τον υπολογισμό της τελικής τιμής. Σε αντίθεση με τον ΕΦΚ που διατηρείται στα 0,70 ευρώ ανεξάρτητα από την διυλιστηριακή τιμή, ο ΦΠΑ 24% επιβάλλεται πάνω στην τιμή της βενζίνης, τον ΕΦΚ, τα μεταφορικά και το κέρδος των μεσαζόντων και των πρατηριούχων.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως όσο αυξάνεται η τιμή του καυσίμου στο διυλιστήριο που περιλαμβάνει και τον ΕΦΚ, τόσο μεγαλύτερα είναι και τα έσοδα από τον ΦΠΑ. Ιδίως αν αναλογιστεί κανείς πως η περσινή τιμή της βενζίνης στο τέλος Ιουνίου ήταν στα 1,646 ευρώ το λίτρο και σήμερα στα 2,401 ευρώ το λίτρο.

Η «δεύτερη ανάγνωση» στα έσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα

Έτσι, στο πρώτο πεντάμηνο του έτους τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα ανήλθαν στα 944 εκατ. ευρώ, όταν οι εκτιμήσεις του προϋπολογισμού έκαναν λόγο για έσοδα 799 εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω έσοδα των 145 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, ισοσκελίζουν τις φετινές απώλειες από τον ΕΦΚ, σε σχέση πάντα με τους στόχους του προϋπολογισμού.

Αν όμως, γίνει σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 τότε η αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ αγγίζει το… 66%, αφού τα περσινά έσοδα πλησίασαν τα 570 εκατ. ευρώ.

Τα στοιχεία της αγοράς

Φυσικά, ο όγκος των καυσίμων σε σχέση με το περσινό έτος ήταν σημαντικά αυξημένος, ενώ πέραν από την άρση των περιορισμών, η αύξηση θα πρέπει να αποδοθεί και στη συμβολή του τουρισμού, η οποία πέρυσι ήταν εξαιρετικά περιορισμένη. Ωστόσο θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση των τιμών στα καύσιμα που ενισχύει και τα έσοδα του ΦΠΑ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από την αγορά:

• Η κατανάλωση βενζίνης κατά το πρώτο 5μηνο του έτους ήταν 1.045.161 μετρικοί τόνοι, έναντι 887.769 ΜΤ πέρυσι (+18 %) και 1.175.676 το 2019 (-11 % στην τριετία).

• Για το ντίζελ κίνησης αντίστοιχα η κατανάλωση ήταν εφέτος 1.241.689 ΜΤ έναντι 1.094.468 το 2021 (+13 %) και 1.227.565 ΜΤ το 2019 (+1% στην τριετία).

Διαβάστε επίσης:

Ελλάδα 2.0: Επιδοτήσεις ύψους €445 εκατ. για επενδύσεις ψηφιακού μετασχηματισμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων

Οι φόροι που «έσωσαν» τον προϋπολογισμό στο πεντάμηνο – Αύξηση φορολογικών εσόδων κατά 2,8 δισ.