Σε πλήρη λειτουργία θα βρίσκεται έως τον Ιούνιο η Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, έχει ζητήσει ήδη την έκδοση όλων των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων για τη σύσταση της εξειδικευμένης εταιρείας διαχείρισης ακινήτων που θα απαρτίζεται από έμπειρους συμβούλους του real estate, προκειμένου να ξεκινήσει η καταγραφή και ο διαχωρισμός των υπαρχόντων ακινήτων του Φορέα.

400 ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δισ.

Η τελευταία καταγραφή της περιουσία του e-ΕΦΚΑ πραγματοποιήθηκε το 2017, με το ταμείο να έχει στη διάθεσή του 400 ακίνητα η αντικειμενική αξία των οποίων ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ και το 20% της περιουσία αυτής παραμένει αναξιοποίητο επί σειρά ετών.

Η εταιρεία θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των ορθών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που θα διαθέτει. Αμέσως μετά την σύστασή της θα ξεκινήσει ο διαχωρισμός των ακινήτων μεταξύ αυτών που θα χρησιμοποιηθούν για την στέγαση των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ και αυτών που θα δοθούν προς αξιοποίηση με την εκμίσθωση τους σε τρίτους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία αρχικά θα επιφορτιστεί με την κατάρτιση στεγαστικού προγράμματος.

Συγκεκριμένα, θα προχωρήσει εκ νέου στην καταγραφή των κτιρίων και στο διαχωρισμό τους σε αυτά που θα παραμείνουν ή θα αξιοποιηθούν προς ιδιόχρηση και σε αυτά που θα δοθούν προς εκμετάλλευση σε τρίτους.

Στόχος της διοίκησης του e-ΕΦΚΑ είναι να ολοκληρωθούν οι συγχωνεύσεις των παλαιών ταμείων και να μεταφερθεί η πλειοψηφία των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ σε ιδιόκτητα κτίρια.

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν κτίρια που είτε απασχολούνται ελάχιστοι υπάλληλοι, είτε παραμένουν κλειστά και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν καθώς υπάρχουν αρχεία, τα οποία πρέπει να εκκαθαριστούν και να ψηφιοποιηθούν.

Ακόμη η εταιρεία θα προχωρήσει στην καταγραφή και στην εκπόνηση μελέτης για την αξιοποίηση των ακινήτων που έχουν κατασχεθεί από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι σήμερα οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ δεν γνωρίζουν ποιος είναι ο ακριβής αριθμός τους.

Μετά την ολοκλήρωση της καταγραφής των κτιρίων, η εταιρεία θα εκπονήσει με την συμβολή ιδιωτών μελέτη για την συντήρηση των ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων του e-ΕΦΚΑ, ώστε να εξασφαλιστούν αξιοπρεπής συνθήκες απασχόλησης για τους εργαζομένους. Αναμένεται να προκηρυχθούν δημόσιοι διαγωνισμοί και η ολοκλήρωση των διαδικασιών θα ελέγχεται από την εταιρεία ειδικού σκοπού.

Ανάλογα με την ωρίμανση κάθε φακέλου θα προωθηθεί η αξιοποίηση των ακινήτων που παραμένουν ανεκμετάλλευτα σε εκμίσθωσή τους προς τρίτους. Για να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή απόδοση θα προσληφθούν ιδιώτες με εξειδίκευση στο real estate και θα εφαρμοστεί σύγχρονο management.

Παράλληλα, θα επανεξετασθούν όλα τα μισθώματα που καταβάλλει σήμερα ο e-ΕΦΚΑ, προκειμένου να εξοικονομηθούν πόροι. Σύμφωνα με πληροφορίες ο ΕΦΚΑ δαπανά περίπου 1 εκατ. ευρώ για την στέγαση των υπηρεσιών του, ενώ την ίδια στιγμή έχει στη διάθεσή του κενά κτίρια.

Υπενθυμίζεται ότι και το 2016 η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας είχε θεσμοθετήσει τη δημιουργία εταιρείας, η οποία όμως δεν προχώρησε με αποτέλεσμα η περιουσία των ταμείων επί σειρά ετών να παραμένει ανεκμετάλλευτη και τα ταμεία να χάνουν σημαντικά έσοδα.

Στοιχεία για τα ακίνητα του e-ΕΦΚΑ

Η τελευταία καταγραφή των ακινήτων του e-ΕΦΚΑ πραγματοποιήθηκε το 2017.

Ο Φορέας έχει στην κατοχή του συνολικά 230 πλήρη κτίρια, από 55 έως και 26.062 τ.μ., ενώ παράλληλα διαθέτει οριζόντιες ιδιοκτησίες σε 169 κτίρια από 30 έως 18.416 τ.μ. καθώς και συνολικά 69 οικόπεδα (45-35.600 τ.μ.) και 49 αγροτεμάχια (13-107.210 τ.μ.).

Η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας του εκτιμάται σε 1,4 δισ. ευρώ, με το 14% αυτής να παραμένει πλήρως αναξιοποίητο.

Υπάρχουν συνολικά 35 διατηρητέα ακίνητα, συνολικού εμβαδού 79.679 τ.μ., εκ των οποίων τα 24 είναι κενά.

Στόχος του υπουργείου Εργασίας και του ΕΦΚΑ είναι η εξασφάλιση επιπλέον εσόδων για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και η αναβάθμιση των περιοχών που βρίσκονται τα ακίνητα του Φορέα, κυρίως στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του e-ΕΦΚΑ, από το σύνολο των ακινήτων το 68,9% ανήκει στο π. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, το 8,6% στο π. ΟΑΕΕ, το 10,6% στο π. ΕΤΑΑ, το 2,1% στο π. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και το 9,8% στο π. ΝΑΤ. Η μέση παλαιότητα των κτιρίων που έχει στην κατοχή του ο e-ΕΦΚΑ προσεγγίζει κατά μέσο όρο τα 47 έτη. Με το 40% να έχουν ανεγερθεί μετά την δεκαετία του 80.

Από τα υπάρχοντα κτίρια του ΕΦΚΑ:

-Στο 30,2% στεγάζονται υπηρεσίες του ταμείου

-Στο 28,2% στεγάζονται δωρεάν φορείς υπηρεσιών υγείας

-Το 18,9% είναι εκμισθωμένα

-Το 18,8% παραμένουν αναξιοποίητα

-Το 3,9% είναι κτίρια που προορίζονται για τη στέγαση των υπηρεσιών του ταμείου.

Από τα κτίρια που παραμένουν αναξιοποίητα, η πλειοψηφία ανήκουν στο π. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ 75,8%, το 55,2% στο π. ΝΑΤ, το 52,1% στο π. ΕΤΑΑ, το 17,0% στο π. ΟΑΕΕ και το 6.9% στο π. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Σύμφωνα με τους αρμόδιους στον e-ΕΦΚΑ, η μεγάλη διαφορά στην αξιοποίηση των ιδιόκτητων ακινήτων ανάμεσα στο π. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και στα υπόλοιπα ταμεία που έχουν ενταχθεί στον ΕΦΚΑ οφείλεται:

– στην ύπαρξη συγκροτημένης Τεχνικής Υπηρεσίας στο π. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και

– στο δύσκαμπτο θεσμικό πλαίσιο που ίσχυε μέχρι το 2016 για τους π. ΦΚΑ (πλην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), οπότε και καταργήθηκε με το Ν. 4430/2016. Η μεγαλύτερη δυσκολία στην αξιοποίηση παρουσιάζεται στα διατηρητέα κτίρια, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία 24 κτίρια παραμένουν κενά, 4 κτίρια είναι εν μέρει χρησιμοποιούμενα και μόλις 7 κτίρια χρησιμοποιούνται.