Το iPhone της Apple και άλλο τεχνολογικό υλικό, από τσιπ έως υπολογιστές, έλαβαν το Σάββατο αναστολή των δασμών της Κίνας από τον πρόεδρο Τραμπ, αλλά για μεγάλο μέρος της αμερικανικής οικονομίας και τους ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, η ζημία θα είναι σύντομα μη αναστρέψιμη από τους δασμούς 145% που επιβάλλονται στις κινεζικές εισαγωγές.

Οι ακυρωμένες παραγγελίες εμπορευμάτων και τα εγκαταλελειμμένα φορτία από την Κίνα γίνονται γρήγορα ο κανόνας στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, σύμφωνα με στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς οι επιχειρήσεις σε όλους τους κλάδους των ΗΠΑ βάζουν ένα πλήρες στοπ στις εξαγωγές εμπορευματοκιβωτίων, με τους δασμούς να χτυπούν σαν τόνους τούβλων.

1

«Οι παραγωγοί επίπλων στην Κίνα είδαν πλήρη διακοπή των παραγγελιών από τους εισαγωγείς των ΗΠΑ και ακούμε το ίδιο σε παιχνίδια, ενδύματα, υποδήματα και αθλητικό εξοπλισμό», δήλωσε ο Alan Murphy, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Sea-Intelligence.

«Είχαμε το ίδιο σε όλη τη Νοτιοανατολική Ασία, αλλά μετά την αναστολή των 90 ημερών αυτές οι κρατήσεις ξεκίνησαν ξανά», δήλωσε ο Brian Bourke, εμπορικός διευθυντής της SEKO Logistics, ενώ οι ακυρωμένες κρατήσεις για εμπορευματοκιβώτια από την Κίνα συνεχίζονται.

«Σχεδόν τα πάντα είναι σε αναμονή όσον αφορά τις επιχειρήσεις στην Κίνα», δήλωσε ο Alan Baer, διευθύνων σύμβουλος της OL USA.

«Ο συνολικός δασμός 145% του Τραμπ στις κινεζικές εισαγωγές θα σταματήσει το μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας», δήλωσε την Πέμπτη στην εκπομπή «The Exchange» του CNBC η οικονομολόγος Έρικα Γιορκ, αντιπρόεδρος ομοσπονδιακής φορολογικής πολιτικής στο Κέντρο Ομοσπονδιακής Φορολογικής Πολιτικής του Tax Foundation.

«Μπορεί να εξακολουθούν να υπάρχουν κάποια πράγματα χωρίς υποκατάστατα, για τα οποία οι εταιρείες θα πρέπει να πληρώσουν το λογαριασμό, αλλά ως επί το πλείστον, αυτό το κόβει», δήλωσε ο York.

Καθώς έγινε σαφές την τελευταία εβδομάδα ότι η Κίνα θα παραμείνει ο κύριος στόχος της πολιτικής δασμών της κυβέρνησης Τραμπ -αφού δόθηκε η αναστολή των 90 ημερών σε όλες τις άλλες χώρες που αναμένεται να πληγούν με νέους δασμούς- το μήνυμα που πέρασε είναι ότι τα προϊόντα με χαμηλότερο περιθώριο κέρδους δεν μπορούν να παράγονται βιώσιμα στην Κίνα. Η νέα εξαίρεση για την τεχνολογία μπορεί εν μέρει να εξηγηθεί από τον τρόπο λειτουργίας της αλυσίδας εφοδιασμού, αλλά ενισχύει επίσης το πού θα γίνει αισθητός ο μεγαλύτερος πόνος.

«Τα υψηλότερου περιθωρίου κέρδους και τα πιο τεχνικά αγαθά, όπως τα ηλεκτρονικά, τα μηχανήματα, ο ιατρικός εξοπλισμός και τα φαρμακευτικά προϊόντα, δεν μπορούν εύκολα να μετακινήσουν την προμήθεια, καθώς η δημιουργία υψηλής τεχνικής κατασκευής απαιτεί χρόνο και σημαντικό κεφάλαιο», δήλωσε ο Murphy.

Πριν από την απαλλαγή από τους δασμούς τεχνολογίας, λέει ότι οι παραγωγοί αυτών των αγαθών ανέλυαν ποια εξαρτήματα θα μπορούσαν να προμηθεύονται από αλλού, ενώ κυρίως κοιτούσαν να μειώσουν τα αμερικανικά αποθέματα βραχυπρόθεσμα. Υπάρχει μια συντονισμένη προσπάθεια να μεταφερθεί η παραγωγή στη Νοτιοανατολική Ασία, κυρίως στο Βιετνάμ, ή στην Ινδία. Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο να μειωθούν οι τιμές στην Ευρώπη για να συνεχιστεί η παραγωγή ή να κλείσουν εντελώς οι γραμμές παραγωγής.

«Δεν είναι ένας κίνδυνος ή ένα βάρος που οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να αντέξουν»

Ο Stephen Lamar, Διευθύνων Σύμβουλος της Αμερικανικής Ένωσης Ένδυσης και Υπόδησης, δήλωσε ότι οι ξαφνικές αλλαγές πολιτικής και οι υψηλοί δασμοί διαταράσσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού σε επίπεδο που δεν έχει παρατηρηθεί από την εποχή της πανδημίας.

«Με τα απαγορευτικά υψηλά επίπεδα δασμών στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα, πολλές εταιρείες δεν έχουν άλλη επιλογή από το να ακυρώσουν παραγγελίες», δήλωσε ο Lamar. “Η συνεχής εναλλαγή σημαίνει ότι το νέο δασμολογικό κόστος δεν παρουσιάζεται με ακρίβεια ή δεν είναι προβλέψιμο μέχρι τα εμπορεύματα να φτάσουν στο λιμάνι και οι υψηλοί συντελεστές δημιουργούν λογαριασμούς που δεν μπορούν να πληρωθούν. Αυτό δεν είναι ένα ρίσκο ή ένα βάρος που οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να αντέξουν”.

Ο Lamar δήλωσε ότι χωρίς εναλλακτικές προμήθειες στον ορίζοντα για πολλές από αυτές τις εταιρείες, ιδιαίτερα τις μικρές επιχειρήσεις, αυτή η ξαφνική έλλειψη παραγγελιών θα μεταφραστεί αμέσως σε χαμένες πωλήσεις και εκτεταμένες ελλείψεις προϊόντων. «Η επέκταση της παύσης του εμπορικού πολέμου στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα είναι απαραίτητη τώρα, προτού η ζημιά γίνει μη αναστρέψιμη», δήλωσε ο Lamar.

Ο γίγαντας της ολοκληρωμένης εφοδιαστικής Maersk προειδοποίησε ότι στην πλευρά των τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η πτώση των κρατήσεων σε συνδυασμό με την πιθανότητα να τεθούν σε ισχύ την επόμενη εβδομάδα και τα τέλη ναυπήγησης των «κινεζικών» πλοίων, θα οδηγήσει σε «μαζική αναδιάρθρωση όλων των υπηρεσιών τακτικών γραμμών προς τη Βόρεια Αμερική».

«Και θα χρειαστούν μήνες για να διευθετηθεί το χάος, με συμφόρηση και αιχμές στις τιμές των ναύλων για τους επόμενους μήνες», έγραψε η Maersk στους πελάτες της.

Ο φόβος δεν είναι καλός για τις αγορές, λέει ο Simon Cohen της Henco Global

Ο Murphy δήλωσε ότι σε όλους τους παραγωγούς με έδρα την Κίνα με τους οποίους μίλησε η εταιρεία του, κανένας δεν επιδιώκει επί του παρόντος ενεργά να μεταφέρει την παραγωγή στις ΗΠΑ, με έναν από τους λόγους να είναι η έλλειψη κατανόησης των τελικών στόχων της κυβέρνησης.

«Η μεγαλύτερη ανησυχία εδώ είναι η πλήρης αβεβαιότητα για το πραγματικό τελικό παιχνίδι της κυβέρνησης Τραμπ», δήλωσε. “Κανείς δεν θα εξετάσει μαζικές επενδύσεις στην αμερικανική παραγωγή εάν οι δασμοί είναι απλώς ένα τέχνασμα για να διαπραγματευτεί καλύτερες εμπορικές συμφωνίες. Εάν η κυβέρνηση επιδιώκει πραγματικά τον στόχο της επαναβιομηχάνισης των ΗΠΑ, τότε το μακροπρόθεσμο σχέδιο για τους δασμούς πρέπει να είναι σαφές και λιγότερο να μιλάμε για «σκάκι 4D» και «Art of the Deal»”, δήλωσε. «Η τακτική του Γιο-Γιο να αλλάζει καθημερινά τους δασμολογικούς συντελεστές δεν κάνει τίποτα άλλο από το να δημιουργεί αβεβαιότητα», πρόσθεσε.

Η συγκράτηση της επεξεργασίας των εμπορευμάτων είναι ένας τρόπος άμβλυνσης των επιπτώσεων των δασμών. Οι πάροχοι εφοδιαστικής μπορούν να προσφέρουν αποθήκευση με τελωνειακή αποθήκη, η οποία επιτρέπει στο φορτίο να εισέρχεται στις ΗΠΑ χωρίς να χρεώνεται δασμός για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Η χρήση των ζωνών εξωτερικού εμπορίου και άλλων μεθόδων καθυστέρησης των διελεύσεων επιτρέπουν την προσωρινή αναβολή των εμπορικών δασμών.

«Οι σημερινές συνθήκες είναι πρωτοφανείς», δήλωσε ο Karsten Kildahl, εμπορικός διευθυντής της A.P. Moller-Maersk.

Εγκαταλελειμμένα φορτία

Η τύχη των εγκαταλελειμμένων θαλάσσιων και αεροπορικών εμπορευμάτων – φορτίων που δεν διεκδικούνται ή δεν πληρώνονται από τη ναυτιλιακή εταιρεία ή τον διαμεταφορέα που είναι υπεύθυνος για την πληρωμή των τελωνείων για λογαριασμό του πελάτη τους – δεν είναι ξεκάθαρη και οι κανόνες αλλάζουν από λιμάνι σε λιμάνι και από σύμβαση σε σύμβαση.

Οι λιμενικοί υπάλληλοι λένε στο CNBC ότι συνήθως δεν ειδοποιούνται για το εγκαταλελειμμένο φορτίο. Η συμφωνία του New York Terminal Conference Agreement αναφέρει ότι το φορτίο που παραμένει στον τερματικό σταθμό για διάστημα μεγαλύτερο των 30 ημερών θα θεωρείται εγκαταλελειμμένο και θα πωλείται για την είσπραξη των τελών demurrage που οφείλονται στο NYTC – τέλη που επιβάλλονται για την παραμονή του φορτίου στους τερματικούς σταθμούς για υπερβολικό χρονικό διάστημα. Λέει επίσης ότι η τελική ευθύνη των εξόδων εξαρτάται συνήθως από συγκεκριμένες ναυτιλιακές συμβάσεις. “Εάν η BL (φορτωτική) δεν έχει μεταβιβαστεί στον παραλήπτη, την ευθύνη φέρει ο φορτωτής. Ο αποστολέας θα μπορούσε να αποφασίσει να πάρει το φορτίο πίσω (δηλαδή να επανεξάγει το φορτίο), να το καταστρέψει ή να το δωρίσει”.

Οι φορτωτές συνήθως ετοιμάζουν μια «επιστολή εγκατάλειψης» για τους σκοπούς των αμερικανικών τελωνείων για την πώληση ή τον πλειστηριασμό του φορτίου, με τα έσοδα από την πώληση/τον πλειστηριασμό να πληρώνουν τυχόν έξοδα, όπως η χρήση του εμπορευματοκιβωτίου και του πλαισίου, και με το υπόλοιπο για τον τερματικό σταθμό.

Ο τερματικός σταθμός μπορεί να μεταφέρει το εγκαταλελειμμένο φορτίο σε μια αποθήκη με τελωνειακή αποθήκη ή να το αφήσει στον τερματικό σταθμό και να το πουλήσει από εκεί. Υπάρχει αγορά για την αγορά εγκαταλελειμμένων φορτίων. Εταιρείες όπως η JS Cargo & Freight Disposal, η FR8 Auctions ή η Merchandise USA αγοράζουν εγκαταλελειμμένο φορτίο και στη συνέχεια το πωλούν σε εκπτωτικά καταστήματα, outlets, εκκαθαριστές, διαδικτυακούς πωλητές όπως η Amazon, αλυσίδες φαρμάκων, καταστήματα ποικιλίας, κέντρα εξαγοράς, εκκαθαριστές και αγοραστές closeout.

Η Maersk λέει στο CNBC ότι πολλοί φορτωτές αναπτύσσουν μια προσέγγιση «περιμένουμε και βλέπουμε» και σε μια πρόσφατη ειδοποίηση προς τους πελάτες έγραψε ότι μέχρι να υπάρξει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα, οι πελάτες θα είναι προσεκτικοί σχετικά με τα επίπεδα αποθεμάτων τους και θα συνεχίσουν να διερευνούν τρόπους για την οικοδόμηση πρόσθετης ευελιξίας στις αλυσίδες εφοδιασμού τους. Σε όλο το παγκόσμιο δίκτυο αποθηκών, κέντρων διανομής, λιμενικών τερματικών σταθμών, πλοίων και φορτηγών αεροσκαφών, η «πρόσθετη ευελιξία» είναι αυτό που αναζητούν τώρα πολλοί πελάτες, είπε.

 

Διαβάστε επίσης 

Γερμανία: Γερές μεταρρυθμίσεις «αλά Ελληνικά» και κοινωνική πολιτική υπόσχεται ο Μερτς

Βασίλης Σπανάκης: Ποιους αφορά η αναδρομική απαλλαγή δημοτικών τελών κενών ακινήτων 

Ιράκ-Ιταλία-Τουρκία: Συμφωνία για την κατασκευή υποθαλάσσιου πετρελαϊκού αγωγού