«Στις 25 Ιουνίου, επιλέγοντας τη Νέα Δημοκρατία ως κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως Πρωθυπουργό, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες έκαναν μία επιλογή Ευρώπης και κοινής λογικής και διέλυσαν τις όποιες αμφιβολίες σε σχέση με την πορεία της Ελλάδας!», δήλωσε ο Κωστής Χατζηδάκης στην τοποθέτησή του στη Βουλή για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

Παρουσίασε επτά άξονες πολιτικής:

1. Ανάπτυξη – Δουλειές – Εισόδημα

«Βασική μας στόχευση θα είναι ανάπτυξη, νέες και καλύτερες δουλειές, μεγαλύτερο εισόδημα για τους Έλληνες και στήριξη των ευάλωτων», είπε. Γι’ αυτό και η στήριξη των εξαγωγών θα συνεχιστεί. Ακόμα περισσότερο όταν αυτές συνδέονται με την παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, που βασίζονται στις νέες τεχνολογίες και ενσωματώνουν νέα γνώση και καινοτομία».

«Ακούμε τις παρατηρήσεις για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Έχουν μεγάλη δόση υπερβολής. Καθώς, ένα σημαντικό μέρος της αύξησής του οφείλεται στις εποχικά αυξημένες τιμές του φυσικού αερίου και στην εισαγωγή πρώτων υλών, που αφού χρησιμοποιηθούν από τη βιομηχανία μας, γίνονται σε πολλές περιπτώσεις διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά. Ωστόσο, σε καμιά περίπτωση δεν θα αγνοήσουμε την πρόκληση η Ελλάδα να γίνει ολοένα και περισσότερο ανταγωνιστική, ολοένα και περισσότερο εξαγωγική. Συγκριτικά πλεονεκτήματα της ελληνικής οικονομίας θα βρεθούν στο επίκεντρο της προσοχής μας, όπως ο αγροδιατροφικός τομέας και η φαρμακοβιομηχανία».

Μείζον θέμα επίσης είναι οι συγχωνεύσεις μικρών επιχειρήσεων με ενίσχυση των σχετικών κινήτρων, πράγμα που θα ωφελήσει τόσο τις ίδιες όσο και την ανταγωνιστικότητα.

2. Δημοσιονομική σταθερότητα

«Η κυβέρνηση δεν πρόκειται να γίνει πολιτικός Άι Βασίλης. Θα δίνουμε αυτά που έχουμε», είπε. «Στο πλαίσιο αυτό ισχύουν οι διεθνείς μας δεσμεύσεις για πρωτογενή πλεονάσματα 2,1% του ΑΕΠ το 2024, 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και 2,5% του ΑΕΠ το 2026, όπως περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας».

Αναφορικά με το δημόσιο χρέος οι στόχοι είναι:

  • Πρώτον, η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023, η οποία θα μειώσει το κόστος δανεισμού της οικονομίας, θα διευκολύνει τις επενδύσεις και θα αυξήσει τη ρευστότητα.
  • Δεύτερον, η συνέχιση της πτωτικής πορείας του δημοσίου χρέους ώστε, να βρεθεί αρκετά κάτω του 140% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2027, όπως έχουμε ήδη δεσμευθεί. Σε αυτή τη στρατηγική εντάσσεται και η απόφαση να αποπληρώσουμε πρόωρα τα διμερή δάνεια του πρώτου μνημονίου.

Αναλόγως της διεθνούς συγκυρίας, στόχος μας για την επόμενη τετραετία, επίσης, είναι η σταθεροποίηση των ετήσιων δαπανών τόκων στα επίπεδα του εκάστοτε πρωτογενούς πλεονάσματος.

3. Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής

Δρομολογείται έως και τους πρώτους μήνες του 2024:

  • Τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την επέκταση της χρήσης POS σε περισσότερα επαγγέλματα.
  • Την υποχρέωση διαβίβασης στοιχείων από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας στην ΑΑΔΕ.
  • Την πληρωμή προνοιακών επιδομάτων μέσω χρεωστικών καρτών.

Συνεχίζεται εντός του 2024 με ψηφιακά μέτρα όπως:

  • Η αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση των ελέγχων της ΑΑΔΕ, με αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών και,
  • Η εισαγωγή κυρώσεων για τη μη-διαβίβαση στοιχείων στο MyDATA, ύστερα από μια εύλογη περίοδο προσαρμογής.

Παράλληλα, προχωρούν:

  • Η αναμόρφωση των τεκμηρίων διαβίωσης.
  • Η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας.
  • Ο υπερδιπλασιασμός των ελέγχων.

«Δεν είναι στις προθέσεις μας προχωρήσουμε σε νέες ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία. Έχουν νομοθετηθεί πρόσφατα τόσο η αναβίωση των 120 δόσεων για παλαιούς οφειλέτες όσο και οι 72 δόσεις για πιο πρόσφατους σχετικά οφειλέτες. Καλώ, λοιπόν, όλους τους συμπολίτες μας που μπορεί να ωφεληθούν, να σπεύσουν μέχρι τέλος Ιουλίου και να αξιοποιήσουν την ευκαιρία. Άλλωστε, για τις 120 δόσεις, τι ζητά η Πολιτεία; Την καταβολή δύο μηνιαίων δόσεων, που, αυτομάτως αναβιώνουν ένα καθεστώς στο οποίο την πρόσβαση έχασαν. Ας σπεύσουν, λοιπόν, να τακτοποιήσουν τις σχετικές εκκρεμότητες με προφανή για τους ίδιους οφέλη»

4. Φοροελαφρύνσεις και ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών

Στο νομοσχέδιο που κατατίθεται περιλαμβάνονται προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης. Επ’ αυτών:

Ο μέσος δημόσιος υπάλληλος θα έχει όφελος που θα ανέρχεται σε 1.292 ευρώ μικτά το χρόνο. Ενώ, αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023 (κατάργηση ειδ. εισφοράς αλληλεγγύης, κατάργηση ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων κλπ.) τότε το όφελος για το μέσο δημόσιο υπάλληλο αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά το χρόνο.

Σε αυτό το πλαίσιο, κάθε Δημόσιος Υπάλληλος θα έχει μία αύξηση 70 ευρώ μηνιαίως, το επίδομα τέκνων αυξάνεται από 20 έως 50 ευρώ, και το επίδομα θέσης ευθύνης αυξάνονται 30%.

Επιπλέον, προωθούνται ειδικές ρυθμίσεις μισθολογικών αυξήσεων για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, και για τα μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων.

Σε ότι αφορά τον πληθωρισμό ο Κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι σήμερα βλέπουμε τον ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού να μειώνεται -στο 1,8% για τον Ιούνιο σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ- την Ελλάδα να βρίσκεται 4η από το τέλος στην ΕΕ στον πληθωρισμό, ενώ και στον πληθωρισμό τροφίμων βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παρόλα αυτά, θα χρησιμοποιηθεί κάθε δυνατότητα τόσο στο επίπεδο των ελέγχων της αισχροκέρδειας όσο και στο επίπεδο της ενίσχυσης του ανταγωνισμού. Τα δυο αυτά εργαλεία είναι από τα βασικότερα που διαθέτει κάθε οργανωμένη Πολιτεία.

Τραπεζικό σύστημα – Κεφαλαιαγορά

Μία από τις κυριότερες προκλήσεις είναι η αντιμετώπιση της ψαλίδας μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων, μέσα από πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό. Μεταξύ αυτών είναι:

  • Η επέκταση της παροχής τραπεζικής πίστης, δηλαδή δανείων, από μη-τραπεζικά ιδρύματα με βάση βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
  • Και η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των τόκων των εντόκων γραμματίων και των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου. Ώστε τα ομόλογα Δημοσίου να αποτελέσουν εναλλακτική επιλογή τοποθέτησης των κεφαλαίων.

«Μία δεύτερη πρόκληση είναι η αντιμετώπιση του ζητήματος των κόκκινων δανείων. Γι’ αυτό το λόγο, πρώτον, προωθείται ένα πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers. Με υποχρέωση να τηρούν και να παρέχουν προσωποποιημένη πληροφόρηση προς τους οφειλέτες για το σύνολο της οφειλής τους, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο και άλλες συναφείς πληροφορίες. Και με ποινές όταν δεν παρέχουν σαφή και έγκαιρη ενημέρωση στους οφειλέτες. Κανόνες, λοιπόν, πληροφόρησης και διαφάνειας

Δεύτερον, μελετούμε νέες βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό, στον οποίο έχει ήδη σημειωθεί πρόοδος, ώστε οι διαδικασίες να είναι λιγότερο γραφειοκρατικές και ταχύτερες προς όφελος όλων των εμπλεκομένων».

Μιλώντας για το τραπεζικό σύστημα δήλωσε ότι «θα χρησιμοποιήσουμε το πρόγραμμα Ηρακλής, έτσι ώστε μέσα στο πλαίσιο των κανόνων που τίθενται από τους θεσμούς της ΕΕ να αντιμετωπιστούν οι όποιες τυχόν εκκρεμότητες υπάρχουν ακόμα, προς όφελος, τελικά, της υγείας του τραπεζικού συστήματος».

Στόχος παραμένει, επίσης η απομείωση της συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στο τραπεζικό σύστημα, εξέλιξη που θα στείλει διεθνώς ένα μήνυμα δυναμικής πορείας των ελληνικών τραπεζών. Ενώ, βασική προτεραιότητά είναι, επίσης, η ενίσχυση του ρόλου και του πλαισίου λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς. Θα εστιάσουμε σε μια σειρά πρωτοβουλιών που θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του Χρηματιστηρίου και στην προσέλκυση σε αυτό νέων εταιρειών, όπως:

  • Η μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2%.
  • Η μείωση κατά 50% του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών.
  • Τα κίνητρα για την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως η έκπτωση των δαπανών εισαγωγής κατά 100% από τον φόρο.

6. Ευρωπαϊκοί πόροι/Δημόσιες επενδύσεις

Στο Ταμείο Ανάκαμψης στο οποίο η προσπάθεια είναι εμπροσθοβαρής, θα κινηθούμε με τους πιο γρήγορους ρυθμούς για να αξιοποιήσει η Ελλάδα μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία.

7. Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας

Όπως είπε, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας σημαίνει έσοδα για το Δημόσιο και ανάπτυξη για τη χώρα.

«Ως Υπουργείο, θα επιδιώξουμε μία ολιστική προσέγγιση που θα συνδυάζει τις δικές μας αρμοδιότητες με τις αρμοδιότητες της ΕΕΣΥΠ (σ.σ υπερταμείο), σεβόμενοι πάντοτε το ρόλο της. Γι’ αυτό άλλωστε και ιδρύθηκε και χωριστή Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας.

• Σε αυτό το πλαίσιο, επιδιώκουμε τον ριζικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΕΤΑΔ, της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου. Θα το πετύχουμε με την εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης του πλούσιου χαρτοφυλακίου της, προς όφελος του Δημοσίου και των πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρω το παραλιακό μέτωπο της Αττικής και τα χιονοδρομικά κέντρα, καθώς και τα δύο θα μπορούσαν να δώσουν πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη και στην αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος.

• Μιλώντας, επίσης, για την ΕΕΣΥΠ, σημασία έχει επίσης η αξιοποίηση και των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Καλαμάτας, έχοντας φυσικά υπόψη και τα πολύ θετικά αποτελέσματα του πρώτου κύματος αξιοποίησης.

• Όσον αφορά το ΤΑΙΠΕΔ βασικές προτεραιότητές μας είναι: Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού -πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Οι διαγωνισμοί παραχώρησης της εκμετάλλευσης περιφερειακών λιμανιών -όπως του Ηρακλείου και του Βόλου. Καθώς και όλα τα αναγκαία βήματα για την είσοδο του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στο χρηματιστήριο.

Διαβάστε επίσης

Τι κερδίζουν δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι – Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου

Σχέδιο Μητσοτάκη για εξοικονόμηση €30 δισ. έως το 2027 – Πώς θα μειωθεί το Δημόσιο Χρέος στο 140% ΑΕΠ

Στουρνάρας: Θα ήταν έκπληξη αύξηση επιτοκίων πέραν του Σεπτεμβρίου