Μπροστά στο “φαινόμενο” με τα POS εξωτερικού έχουν βρεθεί τα τελευταία χρόνια πολλοί ελεγκτές της ΑΑΔΕ, κυρίως σε τουριστικές περιοχές.

Μάλιστα, παλαιότεροι έλεγχοι είχαν ανακαλύψει περιστατικά με τα οποία επιχειρήσεις έκοβαν αποδείξεις (οι οποίες ουδέποτε διαβιβάζονταν στην εφορία) και πληρώνονταν με POS που ανήκαν σε τράπεζες του εξωτερικού και δεν δηλώνονταν ποτέ στην Ελλάδα.

Αποτέλεσμα, ήταν τα χρήματα να μην εμφανίζονται στο τραπεζικό σύστημα (σε αρκετές περιπτώσεις ανήκαν σε τραπεζικά ιδρύματα του εξωτερικού, χωρών που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) και οι αποδείξεις να μην είχαν καμία απολύτως αξία για τους καταναλωτές, αφού η επιχείρηση δεν τις διαβίβαζε ποτέ στην εφορία και δεν πλήρωνε φόρους.

Τα κόλπα των επιτήδειων

Σχεδόν καθημερινά άλλωστε, οι ελεγκτές της εφορίας ανακαλύπτουν όλο και περισσότερες “τεχνικές” επιχειρήσεων που με “hi tech” λογισμικά σβήνουν τις αποδείξεις από το σύστημα, κρύβονταν τεράστια κέρδη από την εφορία.

Πρόσφατα, εντοπίστηκε εστιατόριο που λογισμικό εφαρμογής έκδοσης φορολογικών στοιχείων, έδινε την εντολή να σταλεί για καταγραφή στο Ζ το αρχείο, που περιείχε μόνο το πρώτο είδος της παραγγελίας. Στη συνέχεια, έστελνε προς εκτύπωση ένα αρχείο με άλλο περιεχόμενο (με όλα τα παραγγελθέντα είδη), ώστε να δοθεί στον πελάτη και αυτός έτσι να βεβαιωθεί ότι πήρε απόδειξη. Μάλιστα, το λογισμικό διέγραφε στο επίσημο προς την Εφορία αρχείο το 30% του συνολικού λογαριασμού!

Στο παρελθόν, υπήρξαν πολλές περιπτώσεις με αντίστοιχα περιστατικά, που επιχειρήσεις είχαν POS εξωτερικού, κυρίως σε χώρες των Βαλκανίων ή σε τρίτες χώρες, με προτίμηση εκείνες που δεν υπάρχει συμφωνία ανταλλαγής στοιχείων με την ελληνική εφορία, για ευνόητους λόγους.

Υπενθυμίζεται πως η κατοχή POS τράπεζας του εξωτερικού δεν είναι παράνομο, αρκεί να είναι δηλωμένο στην ελληνική εφορία, ώστε σε περίπτωση ελέγχου να μπορεί να γίνει έλεγχος με τη συνδρομή των αντίστοιχων αρχών της χώρας που προέρχεται το POS.

Η ειδική επιστολή της ΑΑΔΕ

Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής μιλώντας στη Βουλή, αποκάλυψε πως “κατόπιν εισήγησής μας έχει ενεργοποιηθεί από το Μάρτιο η υποχρέωση όλων όσων δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, να συμμορφωθούν με τους κανόνες και τις προδιαγραφές που βάζουμε ή θα βάλουμε στο μέλλον είτε πρόκειται για εκκαθαριστές συναλλαγών είτε είναι διαχειριστές POS (network service providers). Να ξέρετε ότι έχουμε ήδη στείλει ως ΑΑΔΕ επιστολή σε όλους όσοι έχουν δηλωθεί στην Τράπεζα της Ελλάδος που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες ή προστίθενται να παράσχουν. Έχουν πάρει αλληλογραφία από εμάς με την οποία τους ενημερώνουμε αναλυτικά. Αν και όποιος δραστηριοποιείται στη χώρα θα πρέπει να γνωρίζει τους νόμους. Αλλά εμείς τους έχουμε στείλει ειδική επιστολή”.

Πλέον, ακόμα και αυτές οι επιχειρήσεις με τα POS εξωτερικού, θα πρέπει να τα διασύνδεσουν με τις ταμειακές μηχανές, με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει η ΑΑΔΕ.

Το μητρώο POS

Στο τέλος Οκτωβρίου έληξε η προθεσμία για τη δήλωση των τερματικών πληρωμής στο Μητρώο POS. Έχουν καταγραφεί 1.070.000 POS, που λειτουργούν στη χώρα και ανήκουν σε 585.000 επιχειρήσεις.

Από αυτά, 520.000 POS ανήκουν σε επιχειρήσεις, που έχουν υποχρέωση χρήσης ταμειακής μηχανής. Πρόκειται για 356.000 επιχειρήσεις, που έχουν υποχρέωση να διασυνδέσουν τα POS με τις ταμειακές μηχανές τους. Ήδη, έχουν υποβάλει δήλωση συμμόρφωσης 10 διαχειριστές POS, που αντιπροσωπεύουν το 95% των ενεργών POS.

H ΑΑΔΕ έχει αποστείλει στους διαχειριστές POS καταλόγους με τα 520.000 POS, που πρέπει να αναβαθμιστούν κατά προτεραιότητα.

Τι προβλέπει ο νόμος

Σύμφωνα με τη νομοθεσία προβλέπεται η διαβίβαση στην Α.Α.Δ.Ε. από κάθε Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών στοιχείων που αφορούν:

*Συναλλαγές που εκτελούνται μέσω τερματικών, ημεδαπής ή αλλοδαπής, «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the Point of Sale, EFT/POS)» αποδοχής καρτών πληρωμών,

*Συναλλαγές μέσω λογαριασμών και κάθε είδους χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών.

Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), λαμβάνει χώρα:

*Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.

*Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.

*Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.

Οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών, εφεξής, υποχρεούνται,

*από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, να υποβάλλουν δήλωση για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα, εφόσον αυτές δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, καθώς και για την επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων.

Διαβάστε επίσης:

Πώς θα γίνεται “μαχητό” το ελάχιστο τεκμήριο στους ελεύθερους επαγγελματίες

Ποιοι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα θα δουν αυξήσεις μισθών με την έλευση του 2024

ΑΑΔΕ: Νέα έκδοση της εφαρμογής Appodixi – Πώς θα αποκαλύπτονται οι «μαϊμού» αποδείξεις