ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Τέλος το «ζεστό» χρήμα σε όσες επιχειρήσεις αντλούσαν κεφάλαια για την ανάπτυξή τους μέσω ομολογιακών δανείων βάζει διάταξη του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση για το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής.
Οι επιχειρήσεις είχαν βρει έναν εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης, καθώς αρκετές εξ’ αυτών δεν είχαν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, ενώ ταυτόχρονα γλίτωναν τα τέλη χαρτοσήμου και τους τόκους των δανείων.
Αυτή η εναλλακτική ρίχνει τίτλους τέλους με τη νέα διάταξη, καθώς πλέον και τα ομολογιακά δάνεια (τα οποία δεν είναι διαπραγματεύσιμα στο χρηματιστήριο) που εκδίδουν εισηγμένες και μη, θα χρεώνονται πλέον, κανονικά με το συγκεκριμένο τέλος επί του συνολικού ποσού του ομολογιακού, καταργώντας διατάξεις και πρακτικές που ισχύουν από το 1967 στη χώρα μας.
Τι αναφέρει η επίμαχη διάταξη
Αυτή η διάταξη έχει προκαλέσει από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο από την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, γκρίνιες και σφοδρές αντιδράσεις από τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας μας.
Πιο αναλυτικά, η διάταξη που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση αναφέρει:
Επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής:
α) σε δάνεια, έντοκα και άτοκα, στα οποία περιλαμβάνονται και πράξεις κεφαλαιοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών που απορρέουν από δάνεια και τόκους δανείων, καθώς και σε πιστώσεις κάθε είδους εξομοιούμενες με δάνεια και πιστωτικές κάρτες,
β) σε ομολογιακά δάνεια του Κεφαλαίου Δ΄ του Πέμπτου Τμήματος του ν. 4548/2018 (Α΄ 104).
Δεν επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε δάνεια:
α) όταν δανειστής είναι χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ή ίδρυμα πληρωμών του ν. 4537/2018 (Α΄ 84) ή ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος του ν. 4021/2011 (Α΄ 218) που είναι αδειοδοτημένο και εποπτευόμενο από την Τράπεζα της Ελλάδος,
β) όταν ομολογιούχος δανειστής κατά την έκδοση του ομολογιακού δανείου της περ. β) της παρ. 1 καθίσταται χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, για το ποσό του δανείου που αντιστοιχεί στις ομολογίες που αποκτώνται από αυτό, και
γ) όταν ο λήπτης του δανείου είναι νομικό πρόσωπο και το κεφάλαιο ή οι τμηματικές απολήψεις που συνιστούν τη χρηματική παροχή του δανείου είναι καταβλητέα σε μόνιμη εγκατάστασή του στην αλλοδαπή.
Με συντελεστή 2,4% τα ομολογιακά δάνεια
Για τον υπολογισμό του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής επί των δανείων εφαρμόζεται:
α) συντελεστής 2,40% εφόσον όλοι οι συναλλασσόμενοι είναι φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και το δάνειο χορηγείται αποκλειστικά για σκοπούς που σχετίζονται με την επιχειρηματική τους δραστηριότητα ή τουλάχιστον ένας από τους συναλλασσόμενους είναι νομικό πρόσωπο των περ. α) και β) του άρθρου 45 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), και
β) συντελεστής 3,60% σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.
Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής υπολογίζεται βάσει του ποσού του κεφαλαίου του δανείου που αναλαμβάνεται, ακόμα και αν αυτό υπερβαίνει τη συμβατικά συμφωνηθείσα χρηματική παροχή. Ειδικά στην περίπτωση κεφαλαιοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών που απορρέουν από δάνεια και τόκους δανείων, το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται επί του συνολικού ποσού της κεφαλαιοποιημένης οφειλής, συμπεριλαμβανομένων των τόκων. Το επιβαλλόμενο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής ανά δάνειο δεν υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ.
Σημειώνεται πως δεν θα παίζει πλέον, ρόλο ο τόπος που συνήφθη το δάνειο. Με τον τρόπο αυτό δεν θα υφίστανται πλέον οι λόγοι παράκαμψης της νομοθεσίας. Έτσι, το δημόσιο θα εισπράττει τα τέλη που μέχρι τώρα έχανε καθώς οι σχετικές συμβάσεις συνάπτονταν στο εξωτερικό. Κρίσιμο στοιχείο θα συνιστά η φορολογική κατοικία, η έδρα ή η μόνιμη εγκατάσταση ενός τουλάχιστον συναλλασσόμενου.
Οι εξαιρέσεις
Δεν επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής στις κάτωθι συναλλαγές:
α) κατά την εξόφληση των τόκων που απορρέουν από τα δάνεια που εμπίπτουν στο παρόν άρθρο,
β) σε ομολογίες που, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 59 του ν. 4548/2018, εισάγονται σε ρυθμιζόμενη αγορά, σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 3371/2005 (Α΄ 178), περί ελάχιστων όρων σχετικών με τον εκδότη ομολογιών και τις ομολογίες που αποτελούν αντικείμενο αίτησης εισαγωγής, σε πολυμερείς μηχανισμούς διαπραγμάτευσης ή μηχανισμούς οργανωμένης διαπραγμάτευσης της περ. 23 του άρθρου 4 του ν. 4514/2018 (Α΄14) ή σε υποδομή αγοράς τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού.
Οι κίνδυνοι
Αυτή η εξέλιξη έχει δημιουργήσει τεράστια αναστάτωση στις εγχώριες επιχειρήσεις, που μιλούν για μια διαδικασία που πλέον γίνεται ιδιαίτερα κοστοβόρα και σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και ασύμφορη σε σχέση με τον παραδοσιακό δανεισμό μέσω τραπεζών. Ομολογιακό μπορεί να εκδώσουν μόνο οι ΑΕ, ενώ σε αυτό μπορούν να συμμετάσχουν όλες οι εταιρείες (ΕΠΕ, ΙΚΕ κτλ.), αλλά και φυσικά πρόσωπα με τον καθορισμό, συνήθως, ενός ελάχιστου ποσού εισόδου στο ομολογιακό.
Οπως τονίζουν έγκριτοι νομικοί και άνθρωποι της αγοράς, η επιβολή του τέλους στα ομολογιακά, με την παράλληλη διατήρηση της απαλλαγής στα τραπεζικά δάνεια, δημιουργεί μια σημαντική στρέβλωση στην αγορά, καθώς καθιστά μη ανταγωνιστική οποιαδήποτε άλλη μορφή χρηματοδότησης πέραν της τραπεζικής.
Όλα αυτά, μάλιστα, την ώρα που έναν σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων της χώρας μας (μικρομεσαίων, νεοφυών κ.α.) η πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό είναι περιορισμένη και μη συμφέρουσα οικονομικά, με αποτέλεσμα να έχουν στραφεί στην έκδοση ομολογιακών δανείων.
Και μάλιστα σε μια οικονομία στην οποία δεν επαρκεί ο τραπεζικός δανεισμός, ενώ απώτερος στόχος της είναι η ανάπτυξη μέσω επενδύσεων, με την ανησυχία για την εικόνα που δίνεται προς το εξωτερικό να είναι εμφανής, ενώ εκφράζονται ήδη και φόβοι μεταφοράς φορολογητέας ύλης από την Ελλάδα προς το εξωτερικό.
Στο παρελθόν μάλιστα, έχουν υπάρξει και δεκάδες δικαστικές αποφάσεις για το πότε επιβάλλεται ή όχι τέλος χαρτοσήμου σε ένα ομολογιακό δάνειο μη εισηγμένων επιχειρήσεων.
Διαβάστε επίσης
Σε διαβούλευση η μεταρρύθμιση για το χαρτόσημο – Καταργείται σε πάνω από 600 συναλλαγές
Καταργήθηκε η ειδική ομάδα για τη φορολόγηση των κρυπτονομισμάτων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τράπεζες: Τι να περιμένουμε το 2025 στα στεγαστικά δάνεια
- «Ημέρα Καριέρας» της ΔΥΠΑ στο Ντίσελντορφ 1.200 θέσεις εργασίας από 45 επιχειρήσεις
- «Κοκκινίζουν» οι μετοχές πληροφορικής – Ποιες εταιρείες έχουν μεγάλες απώλειες
- Μεγάλες αλλαγές στη Δικαιοσύνη: Η στρατηγική για το 2025 και τα άλυτα προβλήματα