Ακόμα και με… πρόστιμο κινδυνεύουν μισθωτοί και συνταξιούχοι αν δεν καταφέρουν να «χτίσουν» με πλαστικό χρήμα το 30% του εισοδήματός τους, αν δηλαδή δεν καταφέρουν να συγκεντρώσουν αποδείξεις για  το 30% αυτού. Κι αυτό διότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει δεσμευτεί απέναντι στους θεσμούς για έσοδα από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές 650 εκατ. ευρώ, αν και οι δανειστές εμφανίζονται, κατά τις πληροφορίες, πιο φειδωλοί στις εκτιμήσεις τους, υπολογίζοντας 400 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, όμως, πρόσφατη έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) δείχνει ότι ένα σημαντικό ποσοστό του ενήλικου πληθυσμού της χώρας, της τάξεως του 32% (δηλαδή 1 στους 3), δεν χρησιμοποιεί καθόλου κάρτες στις συναλλαγές του. Πρόκειται κυρίως για: γυναίκες (35%), άτομα άνω των 65 ετών (40%), απόφοιτους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (57%), νοικοκυρές (47%) και ανέργους (40%), κατοίκους αγροτικών (40%) και ημιαστικών (39%) περιοχών, καθώς και όσους έχουν χαμηλό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα (κάτω από 1.000 ευρώ). Που σημαίνει δηλαδή ότι ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού κινδυνεύει να μην «χτίσει» στο ακέραιο το αφορολόγητο όριο των 8.636 ευρώ, αν δεν έχει καταφέρει να καλύψει με πλαστικό χρήμα το 30% του εισοδήματός του.

Επίσης, πρόσφατη μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (παρακλάδι του ΣΕΒ) ανέφερε ότι το επίπεδο χρήσης καρτών στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό, ενώ υπάρχει περιθώριο για μεγαλύτερο δημοσιονομικό όφελος από την επέκταση της χρήσης.

Με βάση διεθνείς πρακτικές, τα ετήσια έσοδα ΦΠΑ θα ήταν υψηλότερα κατά 21% (3,3 δισ. ευρώ) αν η Ελλάδα έφθανε το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και κατά 54% (8,5 δισ. ευρώ) αν η Ελλάδα έφθανε το επίπεδο χρήσης καρτών της Πορτογαλίας.

Από το 2018 η μέση ηλεκτρονική δαπάνη ανά φορολογούμενο, μέσω της οποίας «χτίστηκε» το αφορολόγητο, διαμορφώθηκε σε περίπου 3.600 ευρώ.

Επίσης, από την εκκαθάριση διαπιστώθηκε ότι αυτοί που δεν κατάφεραν να συλλέξουν τον απαιτούμενο αριθμό αποδείξεων πλήρωσαν πέναλτι 35,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τους φορολογούμενους που δεν μπόρεσαν ή αμέλησαν να καλύψουν το όριο ηλεκτρονικών αποδείξεων, για να κατοχυρώσουν το αφορολόγητό τους.

Από την 1η Ιανουαρίου 2020, λοιπόν, θα ισχύσει συντελεστής 30% ανεξαρτήτως εισοδήματος.

Χαρακτηριστικά:

* Για εισόδημα 10.000 ευρώ αυτό που ισχύει σήμερα είναι ότι χρειάζονται 1.000 ευρώ από τις ηλεκτρονικές αποδείξεις. Από τη νέα χρονιά όμως, θα χρειάζονται 3.000 ευρώ. Αν κάποιος φορολογούμενος δεν καταφέρει να συγκεντρώσει τον αριθμό αποδείξεων που χρειάζεται, τότε θα έχει… πέναλτι (περίπου 20%-22%) επί της διαφοράς. Αν δε, ο ίδιος φορολογούμενος φορολογούμενος συγκεντρώσει το 2020 αποδείξεις με τη χρήση καρτών ή μέσω e-banking ύψους 1.500 ευρώ θα πληρώσει πέναλτι επί της διαφοράς. Που σημαίνει δηλαδή, ότι θα καταβάλει φόρο (1.500 Χ 20%) 300 ευρώ.

* Για εισοδήματα μέχρι 20.000 ευρώ, σήμερα χρειάζονται 2.500 ευρώ ηλεκτρονικών πληρωμών, ενώ το 2020 θα απαιτηθούν 6.000 ευρώ.

* Για τα εισοδήματα των 30.000 ευρώ σήμερα πρέπει να έχει συγκεντρώσει κανείς απαιτούνται 4.000 ευρώ μέσω των ηλεκτρονικών δαπανών, ενώ από το 2020 θα απαιτηθούν 9.000 ευρώ.

* Για μεγαλύτερα εισοδήματα της τάξης των 40.000 ευρώ, χρειάζονται σήμερα 6.000 ευρώ μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών και από την 1η Ιανουαρίου 2020 θα χρειάζονται 12.000 ευρώ.

Σύμφωνα με την αγορά, για να εισπραχθούν 642 εκατ. ευρώ επιπλέον μέσω της αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα πρέπει οι συναλλαγές να αυξηθούν κατά 3,5-4 δισ. ευρώ. Πώς όμως θα γίνει αυτό όταν στο προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπεται ότι τα έσοδα από τον ΦΠΑ θα παραμείνουν σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον προϋπολογισμό που τρέχει τώρα, του 2019; Χαρακτηριστικά, η πρόβλεψη στο προσχέδιο δείχνει μείωση των εσόδων από τον ΦΠΑ στα 17,670 δισ. ευρώ, όταν για φέτος έχουν υπολογιστεί 17,713 δισ. ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για τους φόρους επί αγαθών και υπηρεσιών που προβλέπονται για το 2020 στα 27,764 δισ. ευρώ όταν για φέτος προβλέπονται 27,767 δισ. ευρώ…

Πηγές στο ΥΠΟΙΚ εξηγούσαν στο mononews.gr ότι ένας ιδιοκτήτης παντοπωλείου θα αναγκαστεί με το καινούργιο σύστημα των ηλεκτρονικών συναλλαγών να αυξήσει τις τις πραγματικές του δαπάνες, που σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα μπουν έτσι στη διαδικασία να ζητούν αποδείξεις.

Ο ίδιος ο ιδιοκτήτης δε, από την δική του πλευρά του, για να περιορίσει την φορολογική του επιβάρυνση θα ζητάει από τους προμηθευτές του περισσότερες αποδείξεις. Κι έτσι κάποιες συναλλαγές που γίνονταν στο… μαύρο σκοτάδι, μοιραία θα αυξηθούν. Ευσεβείς πόθοι; Θα φανεί, διότι τα στοιχεία του προϋπολογισμού άλλα λένε ως προς τα έσοδα από τον ΦΠΑ…

Πάντως, από την ανάλυση των φορολογικών δεδομένων προκύπτει ότι η συντριπτική πλειονότητα των φορολογουμένων υπερκαλύπτει τα σημερινά όρια, καθώς μόνο οι αγορές από σούπερ μάρκετ και οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ απορροφούν μεγάλο τμήμα των ετήσιων δαπανών από τα νοικοκυριά.

Τέλος, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δίνουν τα πιστωτικά ιδρύματα, είναι μεγάλα τα περιθώρια χρήσης των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, ειδικά σε συναλλαγές μικρής αξίας ή σε συναλλαγές με ελεύθερους επαγγελματίες, όπου τα μετρητά κυριαρχούν.