Με ορίζοντα το διαδικτυακό «ραντεβού» της κυβέρνησης με τους επικεφαλής των θεσμών στις 20 – 21 Απριλίου, τα τεχνικά κλιμάκια και οι εκπρόσωποι της ελληνικής κυβέρνησης και των ελληνικών θεσμών μεταξύ αυτών και της Τράπεζας της Ελλάδας σκανάρουν την ατζέντα της 10ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Πρόκειται για μια τυπική διαδικασία, όπως ορίζει ο προγραμματισμός της μεταπρογραμματικής περιόδου, η οποία δεν μπαίνει σε αναμονή εξαιτίας της πανδημίας αλλά συνεχίζεται κανονικά και μάλιστα αυτή τη φορά έχει και χρηματικό «έπαθλο»: Εφόσον η έκθεση της 26ης Απριλίου, την οποία θα δημοσιοποιήσουν οι θεσμοί μετά τις συζητήσεις τους με τις ελληνικές αρχές δώσει θετικό σινιάλο και αυτό μετουσιωθεί σε πολιτική απόφαση στο Eurogroup της 17ης Ιουνίου η Ελλάδα θα λάβει σχεδόν 650 εκατ. ευρώ από επιστροφές κερδών ομολόγων που διακρατούν οι άλλες κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ, τα γνωστά πλέον ANFA & SMPs.

Πηγές με γνώση των διαβουλεύσεων, χωρίς να υποτιμούν την σημασία αλλά και τις παγίδες που κρύβει πάντα μια αξιολόγηση από τους βασικούς πιστωτές της χώρας, εκτιμούν πως τα βασικά θέματα της ατζέντας σε γενικές γραμμές «έχουν μπει στο αυλάκι».

Είναι προφανές άλλωστε πως οι πιέσεις με την πανδημία να καλπάζει και τις ΜΕΘ γεμάτες είναι δύσκολο να κλιμακωθούν αισθητά. Χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως οι θεσμοί θα χαριστούν σε δύσκολα, πολιτικά ακανθώδη ζητήματα όπως οι πλειστηριασμοί καθώς όμως και στο να δοθεί τέλος σε χρονίζοντα προβλήματα όπως οι εκκρεμείς συντάξεις και τα φέσια του δημοσίου στην αγορά.

Στο τραπέζι της 10ης αξιολόγησης βρίσκεται σειρά ζητημάτων:  

-Τράπεζες: H εφαρμογή του νέου πτωχευτικού νόμου, με την πτώχευση ιδιωτών, την πρόοδο στην σύσταση του αρμοδίου φορέα που θα αγοράζει από τους πλειστηριασμούς τα ακίνητα ευάλωτων οφειλετών για να τα επαναμισθώσει για 12 χρόνια, τους πλειστηριασμούς με τους θεσμούς να πιέζουν για σταδιακή επανεκκίνηση τους με τη λήψη κατάλληλων μέτρων για την προστασία όσων πραγματικά έχουν ανάγκη.

Η θέση των θεσμών είναι πάγια ενάντια στο γενικευμένο πάγωμα των πλειστηριασμών και στην προώθηση συγκεκριμένων και στοχευμένων λύσεων για όσους πραγματικά και αποδεδειγμένα είναι ευάλωτοι και έχουν ανάγκη προστασίας.

Όπως σχολιάζουν πηγές κοντά στους θεσμούς δεν μιλούμε για αίτημα έναρξης των πλειστηριασμών αύριο, αλλά σταδιακά από Σεπτέμβριο να ξεκινήσει να επανέρχεται η διαδικασία σε συγκεκριμένο πάντα πλαίσιο. Ταυτόχρονα στο τραπεζικό πεδίο το ενδιαφέρον των θεσμών συγκεντρώνουν οι εκτιμήσεις των τραπεζών και των εποπτικών αρχών για τις ρυθμίσεις των δανείων, την επιστροφή των πληρωμών σε σταδιακή κανονικότητα, τις νεότερες προβλέψεις για το εύρος των νέων, κόκκινων δανείων ελέω πανδημίας αλλά και τα σχέδια για την κεφαλαιακή θωράκιση των τραπεζών και τον αναβαλλόμενο φόρο.

-Νέες εκτιμήσεις για ανάπτυξη και δημοσιονομικά: Μπορεί όλη η Ευρώπη να βρίσκεται στο κόκκινο από πλευράς υφεσιακών επιπτώσεων και δημοσιονομικού εκτροχιασμού και η αβεβαιότητα να τυλίγει επί του παρόντος κάθε δυνατότητα ασφαλών εκτιμήσεων, ωστόσο και σε αυτή την αξιολόγηση ανάπτυξη και δημοσιονομικά θα είναι στο τραπέζι.

Η τρέχουσα εκτίμηση από την πλευρά των θεσμών είναι για ανάπτυξη μεταξύ 3% – 4% με τους ξένους να εστιάζουν στα τελευταία στοιχεία για την πορεία των εμβολιασμών αλλά και για των τουριστικών κρατήσεων. Πάντως με τα σημερινά δεδομένα εκτιμάται πως το βασικό σενάριο προβλέπει τουριστικά έσοδα στην περιοχή του 40% των αντίστοιχων εσόδων του 2019 ενώ μεγάλο στοίχημα είναι η παράταση της τουριστικής σεζόν μέσα στο φθινόπωρο, χωρίς ωστόσο πολύ μεγάλες προσδοκίες.

Στον αντίποδα εκτιμάται πως τόσο οι Έλληνες όσο και οι ξένοι επισκέπτες θα δαπανήσουν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού με δεδομένη την αναγκαστική και σημαντική αύξηση που σημείωσαν οι καταθέσεις κατά την περίοδο της πανδημίας. Πάντως μια καθαρή εικόνα για την δυναμική της ανάπτυξης φέτος αναμένεται προς τον Ιούνιο όταν και θα δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία για το πώς τελικά κινήθηκε το ΑΕΠ τους πρώτου τριμήνου. Υπενθυμίζεται πως και για την πορεία του ΑΕΠ πέρσι η κυρίαρχη προσδοκία ήταν για ύφεση πέριξ του 10% και τελικά τα στοιχεία έδειξαν χαμηλότερη ύφεση ελαφρώς άνω του 8%.

-Ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου: Σταθερά μεγάλο αγκάθι για τους θεσμούς στο οποίο δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα είναι η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες καθώς και των περίπου 300.000 εκκρεμών συντάξεων και η κυβέρνηση αναμένεται να παρουσιάσει επικαιροποιημένο πλέγμα δράσεων και χρονοδιαγραμμάτων για την εκκαθάριση.

-Μεγάλα έργα, αποκρατικοποιήσεις, Ταμείο Ανάκαμψης: Ο σχεδιασμός και η πρόοδος στα κρίσιμα μέτωπα για την ανάπτυξη που έχουν να κάνουν με την προώθηση εμβληματικών έργων, με το Ελληνικό στο επίκεντρο, αλλά και με τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, βρίσκεται στο μικροσκόπιο των θεσμών. Σημειώνεται πως το τελικό σχέδιο για την αξιοποίηση του Ελλάδα 2.0 αναμένεται να κατατεθεί στην Κομισιόν όχι αργότερα από τα τέλη Απριλίου με την κυβέρνηση να επιδιώκει να δώσει ένα θετικό σήμα στις αγορές πως είναι άριστα προετοιμασμένη για την ταχεία απορρόφηση των κονδυλίων.

Διαβάστε επίσης:

ΕΤΕπ: Θα συμβάλει στη διαχείριση επενδύσεων ύψους 5 δισ. ευρώ του Ταμείου

Αγώνας δρόμου για το Ελλάδα 2.0 – Στοίχημα ένα νέο, θετικό, σινιάλο στις αγορές

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την παράταση του «Ηρακλή»