Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας και απασχολούν μεγάλο αριθμό ατόμων. Το facebook είναι ένα από εκείνα τα μέσα και το πιο διαδεδομένο παγκοσμίως. Πολλοί χρησιμοποιούν το facebook ως τρόπο επικοινωνίας με φίλους και γνωστούς αλλά και ως μέσο για να προβάλλουν τον εαυτό τους και την προσωπική τους ζωή. Είναι ,όμως, γενικά παραδεκτό από πολλούς επιστήμονες και ψυχολόγους ότι εκτός από τα θετικά του έχει και αρνητικά σημεία. Ένα από αυτά και το σημαντικότερο είναι ότι είναι εθιστικό και «επικίνδυνο» σε πολλές περιπτώσεις.
Ακόμη πιο επικίνδυνο είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιείται και από παιδάκια. Ιδιαίτερα στη χώρα μας τα ποσοστά χρήσης είναι υψηλά. Ελληνική έρευνα που έγινε σε μαθητές ηλικίας 11 – 12 ετών στην περιοχή της Αττικής επιβεβαιώνει πως τα σημερινά παιδιά χρησιμοποιούν και ξέρουν να χειρίζονται την τεχνολογία και πως είναι κολλημένα από… κούνια με το facebook αφού διατηρούν προφίλ από την ηλικία των έξι ετών, προφανώς με ψευδή στοιχεία, δεδομένου ότι η «είσοδος» στους ανηλίκους κάτω των 12 ετών απαγορεύεται. Μαθαίνουν και ακούνε πολλά από τους γονείς τους καθώς και οι ίδιοι σίγουρα θα ξέρουν και θα έχουν κάποιο λογαριασμό στο facebook.
H μελέτη εκπονήθηκε από τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» σε ανήλικους κατοίκους του Λεκανοπεδίου Αττικής. Η έρευνα δείχνει, μεταξύ άλλων, ότι τα Ελληνόπουλα έχουν κόλλημα με τα smartphones και τα tablets από τις πολύ τρυφερές ηλικίες τους.
«Αναλυτικά τα ευρήματα έδειξαν ότι το 52% των παιδιών θεωρούν πως είναι φωτεινοί παντογνώστες στα θέματα της τεχνολογίας σε σύγκριση με τους γονείς τους και πως το ίδιο ποσοστό είναι μέλος τουλάχιστον μιας σελίδας κοινωνικής δικτύωσης. Τα ευρήματα φανερώνουν ότι ένα στα πέντε παιδιά χρησιμοποιεί το facebook περισσότερες από δύο ώρες σε κανονική σχολική ημέρα, στην οποία έχει και διάβασμα.
Στις αργίες και τα Σαββατοκύριακα η κατάσταση ξεφεύγει, με το 36% να μπαίνει στο facebook περισσότερες από δύο ώρες. Μόλις το 8,5% χρησιμοποιεί το ίντερνετ για να μελέτη και εκπαιδευτική πλοήγηση.
Εξίσου υψηλά είναι και τα ποσοστά χρήσης για tablets και smartphones, με το 37% των παιδιών να παίζει καθημερινά παιχνίδια σε tablets και το 22% να οικειοποιείται με τις ώρες το κινητό τηλέφωνο του μπαμπά ή της μαμάς. Στην έρευνα επισημαίνεται ότι τα παιδιά προτιμούν – επιλέγουν να μπαίνουν στο διαδίκτυο από το υπνοδωμάτιό τους, εκεί όπου δεν έχουν καμία επίβλεψη από ενήλικα.
Ο εθισμός, η εξάπλωση της παιδοφιλίας, η εύκολη πρόσβαση σε πορνογραφικό υλικό και σε τυχερά παιχνίδια, θα πρέπει να ανησυχούν τους γονείς. «Αυτό που στερούνται τα παιδιά όταν βρίσκονται ανεξέλεγκτα σε τέτοιες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το δικαίωμά τους στην αθωότητα. Ενώ θα έπρεπε να αναπτύσσουν την κοινωνικότητά τους στην πραγματική ζωή, απομονώνονται στο δωμάτιό τους και δεν δημιουργούν προσωπικές σχέσεις».
Δείτε τα τέσσερα απλά βήματα, που προτείνονται στους γονείς και μπορούν να εξασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο ελέγχου, με σεβασμό στην προσωπικότητα του παιδιού:
· Μαθαίνουμε στα παιδιά το «δημιουργικό ίντερνετ», δηλαδή πώς να χρησιμοποιούν το ίντερνετ για να συλλέγουν εκπαιδευτικό υλικό και να ενημερώνονται.
· Τοποθετούμε τον υπολογιστή στο σαλόνι για να είμαστε παρόντες όταν το παιδί μπαίνει στο διαδίκτυο και να επιβλέπουμε.
· Βάζουμε περιορισμό στον χρόνο που μπορεί να μπαίνει στο ίντερνετ την ημέρα.
· Χρησιμοποιούμε φίλτρα, που περιορίζουν ανάλογα με την ηλικία του παιδιού την πρόσβασή του σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες.