Τα οφέλη της διγλωσσίας είναι φαινομενικά άπειρα. Υπάρχουν οι γλωσσικές και κοινωνικές ικανότητες που προέρχονται από την εναλλαγή μεταξύ πολλών γλωσσών και πολιτισμών, και προκύπτει ένα σύνολο ερευνών σχετικά με τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει στις νοητικές δυνατότητες μας.
Μια νέα μελέτη δείχνει τώρα ότι η πρακτική ομιλίας δύο γλωσσών θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει στην προστασία του εγκεφάλου στην περίπτωση ενός εγκεφαλικού επεισοδίου.
Ερευνητές από τη Βρετανία και την Ινδία μελέτησαν περισσότερους από 600 ασθενείς με εγκεφαλικό επεισόδιο στο Χαϊντεραμπάντ, στην Ινδία – μια πόλη στην οποία μιλούν πολλαπλές γλώσσες – και διαπίστωσαν ότι εκείνοι που μιλούσαν περισσότερες από μία γλώσσες είχαν διπλάσιες πιθανότητες ανάκαμψης από το εγκεφαλικό από εκείνους που μιλούσαν μόνο μία γλώσσα.
Εξετάστηκαν νοητικές λειτουργίες όπως η προσοχή, η μνήμη και δεξιότητες οπτικής αντίληψης. Λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως το κάπνισμα, την υψηλή αρτηριακή πίεση, το διαβήτη, και την ηλικία, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 40% των δίγλωσσων ατόμων επανήλθαν στη φυσιολογική νοητική λειτουργία τους μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, έναντι του 20% των ασθενών που μιλούσαν μόνο μία γλώσσα.
Ο Thomas Bak, ένας καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και συν-συγγραφέας της μελέτης, εξηγεί:
Η διγλωσσία κάνει τους ανθρώπους να εναλλάσσουν από τη μια γλώσσα στην άλλη. Έτσι, ενώ περιορίζουν τη μια γλώσσα, πρέπει να ενεργοποιήσουν την άλλη για να επικοινωνήσουν. Αυτή η εναλλαγή προσφέρει σχεδόν συνεχή εκπαίδευση του εγκεφάλου, που μπορεί να είναι ένας παράγοντας ανάκαμψης σε ασθενείς με εγκεφαλικό επεισόδιο.
Προηγούμενη εργασία από την ίδια ομάδα των ερευνητών το 2013 διαπίστωσε ότι στα δίγλωσσα άτομα που εκδηλώνουν άνοια, υπάρχει καθυστέρηση της νόσου έως και πέντε χρόνια, από εκείνους που μιλούν μόνο μία γλώσσα. Ωστόσο, παρά τα αρχικά θετικά αποτελέσματα των δύο αυτών μελετών, οι ερευνητές σημειώνουν ότι «χρειάζεται να γίνουν περισσότερα για να καθορίσουν τις ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες η διγλωσσία μπορεί να έχει θετική επίδραση στην νοητική λειτουργία».