Ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ο οποίος γεννήθηκε στις 15 Ιανουαρίου 1906 στην αριστοκρατική συνοικία της Μελαντίας στη Σμύρνη, έμελλε να γίνει ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.

Το 1922 ο Ωνάσης αναγκάστηκε να εγκαταλείψει μαζί με την οικογένειά του τη Σμύρνη εξαιτίας της Μικρασιατικής καταστροφής. Ηρθε ως πρόσφυγας στην Ελλάδα και το 1923 μετανάστευσε στην Αργεντινή με 250 δολάρια στην τσέπη, στρυμωγμένος για ένα μήνα στην τρίτη θέση του “Tomaso Di Savoia” σε μια μικρή καμπίνα πάνω από την προπέλα του πλοίου.

1

Στην αρχή έκανε ό,τι μπορούσε, διάφορες δουλειές του ποδαριού, υπάλληλος σε πλυντήριο, νυχτοφύλακας και έμενε σε ένα δωμάτιο με έναν μακρινό του ξάδελφο στην ιταλική συνοικία της πόλης.

Ξεκίνησε την επιχειρηματική καριέρα του δημιουργώντας μια εταιρεία εισαγωγών-εξαγωγών και κερδίζοντας μια περιουσία εισάγοντας τουρκικό καπνό στην Αργεντινή.

 

 

Απέκτησε την Αργεντινή υπηκοότητα το 1929. Τελικά ίδρυσε την πρώτη του ναυτιλιακή εμπορική εταιρεία στο Μπουένος Άιρες, την Astilleros Onassis. Καθώς απέκτησε την πρώτη του περιουσία στην Αργεντινή, αποφάσισε να επεκτείνει τις ναυτιλιακές του επιχειρήσεις παγκοσμίως και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου έχτισε την αυτοκρατορία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων του ενώ παράλληλα διατηρούσε γραφεία στο Μπουένος Άιρες και την Αθήνα.

Η κληρονομιά του στο Μπουένος Άιρες ήταν η δημιουργία μιας ναυτιλιακής αυτοκρατορίας και ενός Ταμείου Ελληνικού Πολιτισμού που παρείχε υποτροφίες για νέους και ένα ακαδημαϊκό διεθνές πρόγραμμα ανταλλαγών μεταξύ Αργεντινής, Ελλάδας, Μονακό και Ηνωμένων Πολιτειών. Τα προγράμματα χρηματοδοτούνται και διαχειρίζονται από το Ίδρυμα Ωνάση και ήταν τελικά υπό τη διεύθυνση της κόρης του Χριστίνας.

 

 

Αν και τα καπνά ήταν ο πυρήνας της δραστηριότητας του ο Αριστοτέλης Ωνάσης είχε πάντα το βλέμμα στραμμένο στη ναυτιλία. Όταν πέθανε ο πατέρας του επέστρεψε στην Αθήνα για την κηδεία και κατόπιν έκανε το γύρο της Ευρώπης και έγινε δεκτός στον κύκλο των Ελλήνων εφοπλιστών στο Λονδίνο. Εκεί έμαθε ότι η Καναδική Ατμοπλοϊκή εταιρία πήγαινε για οικονομική κρίση και διέθετε δέκα από τα εμπορικά της σε χαμηλές τιμές, τριάντα χιλιάδες το ένα, λίγο παραπάνω από ότι θα έπαιρναν αν τα πουλούσαν για παλιοσίδερα.

Έτσι ο  Αριστοτέλης Ωνάσης βρέθηκε στο Μοντρεάλ να επιθεωρεί τα πλοία επί τρεις μέρες σε θερμοκρασίες υπό του μηδενός, κρατώντας σημειώσεις για κάθε λεπτομέρεια του σκάφους υπό το ολοένα και πιο ανήσυχο βλέμμα των Καναδών.

Ο Ωνάσης δημιούργησε ένα στόλο φορτηγών και δεξαμενόπλοιων που ξεπέρασαν τελικά τα 140 πλοία.  Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου λειτουργούσε συνήθως υπό σημαίες ευκαιρίας όπου οι νόμοι και οι κανονισμοί είναι πιο χαλαροί από εκείνους της χώρας των πλοιοκτητών. Οι πιο αυστηροί κανονισμοί σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες παρείχαν υψηλότερους μισθούς και πρότυπα ασφάλειας, επέτρεπαν την πρόσβαση σε εσωτερικές διαδρομές με υψηλότερους ναύλους αλλά με πολύ μεγαλύτερα λειτουργικά έξοδα.

Λίγοι γνωρίζουν ότι ο Ωνάσης είχε ένα από τα πιο εντυπωσιακά γραφεία επιχειρηματία. Σύμφωνα με το hello.gr το εσωτερικό του γραφείου αναμφίβολα εντυπωσιάζει με την αισθητική και την πολυτέλεια που το χαρακτηρίζει. Τα αρχηγείο του Ωνάση βρίσκονταν επί σειρά δεκαετιών στο Μόντε Κάρλο στην Avenue d’Ostende του Μόντε Κάρλο. Από εκεί ο Έλληνας Κροίσος διοικούσε  την παγκόσμια αυτοκρατορία του, με τη θρυλική του θαλαμηγό “Χριστίνα” να τον περιμένει δεμένη στο λιμάνι του πριγκιπάτου. Φυσικά το εσωτερικό του προσωπικού του γραφείου ήταν αντάξιο του μύθου του περιβόητου επιχειρηματία. Το ιστορικό αυτό γραφείο έχει μεταφερθεί και βρίσκεται πλέον στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη, στο κέντρο της Αθήνας.

Oι σπάνιες εικόνες από το εσωτερικό του γραφείου που είχε δώσει η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση εντυπωσιάζουν.

Διαβάστε επίσης:

Χριστίνα Ωνάση: 35 χρόνια από το θάνατο της μοναχοκόρης του Αριστοτέλη Ωνάση

«Ο Αλέξανδρος Ωνάσης ήταν ταριχευμένος. 15 χρόνια μετά είχε μουμιοποιηθεί»

«Ιστορία των Επιχειρήσεων Ωνάση 1924 – 1975»: Τα αρχεία του Αριστοτέλη Ωνάση σε ένα τόμο!