• LIFE&STYLE

    Η νέα… Ryanair που τρέμουν όλες οι άλλες αερογραμμές και δεν τη γνωρίζει κανείς

    Ένα Boeing 787-9 Dreamliner της Norwegian Air International


    Τον τελευταίο καιρό όλοι προτιμούν τις low-cost αποδράσεις, γεγονός που οδηγεί ολοένα και περισσότερες αεροπορικές εταιρείες στο να αλλάξουν τακτική, μειώνοντας τις τιμές των εισιτηρίων. Τον δρόμο, των χαμηλού κόστους πτήσεων, που “χάραξε” η Ryanair τείνουν να υιοθετήσουν και άλλες αερογραμμές μεταξύ των οποίων βρίσκεται και μία άγνωστη στο ευρύ κοινό αλλά με δυνατότητες που… τρομάζουν τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες.

    Πρόκειται για την Norwegian Air International (ΝΑΙ) της οποίας η επέκταση στους αμερικανικούς αιθέρες έχει προκαλέσει αναταραχές. Πρόκειται για μια επέκταση που θα αλλάξει τη βιομηχανία, στην οποία έχουν αντιταχθεί σφόδρα οι αμερικάνικες αεροπορικές εταιρείες και τα συνδικάτα, ενώ αλλαγές θα παρατηρηθούν και μεταξύ των ευρωπαϊκών εταιρειών.

    Οι αμερικάνικες αεροπορικές βασίζουν την αντίθεσή τους στο ότι η ΝΑΙ μπορεί να εκμεταλλευτεί τους νόμους αλλοδαπούς εργασίας, αλλά αυτό για το οποίο θα έπρεπε να ανησυχούν στην πραγματικότητα είναι το είδος διεθνούς δικτύου το οποίο θα δημιουργήσει αυτή η νέα εταιρεία.

    Τον προηγούμενο μήνα, το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ, ενέκρινε με δισταγμό την αίτηση της ιρλανδικής – ναι ιρλανδικής – αεροπορικής να μπορεί να πετάει στον αμερικάνικο εναέριο χώρο.

    Μπορεί να αναρωτιέστε το γιατί μια αεροπορική που ονομάζεται “Norwegian” μπορεί να έχει τη βάση της στην Ιρλανδία. Αυτή είναι η ρίζα του πράγματος.

    Ένα Boeing 787-9 Dreamliner της Norwegian Air International
    Ένα Boeing 787-9 Dreamliner της Norwegian Air International

    Οι αερογραμμές ΝΑΙ είναι μια από τις θυγατρικές που λειτουργούν υπό την ομπρέλα του ονόματος Norwegian. Και σε αντίθεση με τον υπόλοιπο όμιλο, που περιλαμβάνει και τη Norwegian Air Shuttle, η ΝΑΙ έχει την έδρα της στο Δουβλίνο, αντί για τη Νορβηγία.

    Αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς, επιτρέπει στη ΝΑΙ να ευνοείται από την ιρλανδική εργασιακή νομοθεσία, η οποία είναι σημαντικά πιο χαλαρή από την αντίστοιχη της Νορβηγίας. Και σαν αποτέλεσμα, η ΝΑΙ μπορεί να προσλαμβάνει πιλότους με χαμηλότερο μισθό και πλήρωμα καμπίνας από την Ασία για να πετάει στα υπερατλαντικά δρομολόγια (το τωρινό πρόγραμμα της ΝΑΙ στην Αμερική εκτελείται από τη NAS με πλήρωμα από την Ευρώπη).

    Ο πρόεδρος της AFL-CIO Transportation, Edward Wytkind σχολίασε την απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών ως εξής: “το πράσινο φως που δόθηκε σε αυτή την εταιρεία θα καταστρέψει τον υγιή ανταγωνισμό και θα εξουδετερώσει τις δουλειές της μεσαίας τάξης στο χώρο των αερογραμμών εδώ και στην Ευρώπη”.

    Όμως η ΝΑΙ ισχυρίζεται ότι κανείς από το πλήρωμα από την Ασία δε θα βρίσκεται σε πτήσεις εντός και εκτός Αμερικής. Επιπλέον, η μισθολογική διαφορά μεταξύ των Ευρωπαίων και Ασιατών πιλότων είναι στο 1%, όπως έχει δηλώσει και ο Anders Lindstrom, εκπρόσωπος τύπου της Norwegian Air.

    Και όλα αυτά τα παράπονα έχουν αποδέκτη μια μικροσκοπική εταιρεία, με στόλο μόλις 10 Boeing 787 Dreamliners. Οι μεγάλες αμερικάνικες αεροπορικές και οι ευρωπαϊκές αεροπορικές-μέλη της συμμαχίας διαθέτουν περισσότερα από 1000 wide-body long-haul αεροσκάφη στη διάθεσή τους και ελέγχουν παραπάνω από το 80% της αεροπορικής κίνησης πάνω από τον Ατλαντικό.

    Να γιατί η Norwegian τρομάζει

    Αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα για τις αμερικάνικες αερογραμμές: η Norwegian θα επεκταθεί ταχέως και κατά κάποιον τρόπο αυτό θα κατατροπώσει τις βάσεις του κομβικού συστήματος στο οποίο στηρίζονται όλες οι αεροπορικές των ΗΠΑ για την επιβίωσή τους.

    Μια αεροσυνοδός της Norwegian Air International
    Μια αεροσυνοδός της Norwegian Air International

    Πώς; Με το να προσφέρουν απευθείας πτήσεις σε μικρότερες πόλεις στην Αμερική από τις μέχρι τώρα απομακρυσμένες της Βόρειας Ευρώπης.

    Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι επιβάτες από το Hartford του Connecticut ή από το Providence του Rhode Island, δε θα μπορούν πια να πετούν στη Βοστώνη ή τη Νέα Υόρκη για να πάρουν διεθνή πτήση. Αντίθετα, με πολύ μικρότερο κόστος του αμερικάνικου, θα προτιμήσουν να πάρουν πτήση της ΝΑΙ μέχρι το Όσλο της Νορβηγίας ή τη Στοκχόλμη της Σουηδίας ή το Αμβούργο της Γερμανίας. Αργότερα μέσα στο έτος, η Norwegian ξεκινάει πτήσεις από το Παρίσι στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και το Fort Lauderdale.

    Αυτού του είδος ο προγραμματισμός όχι μόνο υπονομεύει τα διεθνή δρομολόγια των αμερικάνικων αεροπορικών αλλά απειλεί και την εγχώρια λειτουργία τους.

    Και όχι μόνο

    Με την έδρα της στην Ιρλανδία – που είναι κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης – η ΝΑΙ θα μπορεί να χρησιμοποιεί και τους κόμβους της στην Ευρώπη ως σημεία μετακίνησης επιβατών που ταξιδεύουν από και προς την Ασία και από την Ευρώπη στην Αμερική. Ως αποτέλεσμα, η ΝΑΙ θα μπει δυναμικά στο επικερδές δρομολόγιο Αμερική-προς-Νότια-Ασία, για το οποίο οι αμερικάνικες, ευρωπαϊκές και μεσανατολικές αερογραμμές έχουν δώσει μάχη τα τελευταία χρόνια.

    Η παρουσία της Norwegian και του low-cost μοντέλου της θα ασκήσει την ίδια επιρροή που ασκούν θρυλικές αερογραμμές σε όσους ταξιδιώτες ταξιδεύουν με budget με τον ίδιο τρόπο που οι Emirates, Etihad και Qatar Airways κάνουν για τους εύπορους ταξιδιώτες.

    Ένα Norwegian Airbus A320neo
    Ένα Norwegian Airbus A320neo

    Για την ακρίβεια, η ΝΑΙ μπορεί να γίνει η εταιρεία που θα αλλοιώσει το υπερατλαντικό δρομολόγιο των long-haul αεροσκαφών με τον ίδιο τρόπο που οι low-cost εταιρείες έχουν αλλοιώσει την ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία. Στην πατρίδα της η ΝΑΙ έχει προκαλέσει τον ντόπιο αντίπαλό της, SAS, να αλλάξει επιχειρηματικό μοντέλο για πρώτη φορά μετά από 70 χρόνια.

    “Έχουμε κάνει σημαντικές δομικές αλλαγές με στόχο να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί και να επιβιώσουμε”, είπε ο CEO της SAS, Rickard Gustafson το Μάρτιο. “Έχουμε κάνει περικοπές στα πάγια έξοδα, έχουμε προσαρμόσει τα συνταξιοδοτικά και τις συλλογικές συμβάσεις”.

    Οι άσσοι στο μανίκι της ΝΑΙ θα είναι τα narrow-body αεροσκάφη Boeing 737 Max 8 και Airbus A320neo. Η εταιρεία έχει ήδη παραγγείλει 350 από αυτά.

    Και ενώ οι υπερατλαντικές πτήσεις παραδοσιακά εκτελούνται από μεγάλα, wide-body jumbo αεροσκάφη, τα narrow-body jets είναι πιο φτηνά τόσο στην αγορά τους όσο και στη λειτουργία τους. Το πρώτο 737 Max αεροσκάφος πρόκειται να μπει σε λειτουργία το 2017 ενώ τα πρώτα A320neos θα παραδοθούν αργότερα μέσα στο έτος.

    Το εσωτερικό της καμπίνας ενός Boeing 787 Dreamliner της Norwegian
    Το εσωτερικό της καμπίνας ενός Boeing 787 Dreamliner της Norwegian

    Βέβαια η Norwegian δε θα απευθύνεται στους παραδοσιακούς πελάτες των κραταιών αμερικάνικων αεροπορικών που είναι οι πολύ εύποροι business ταξιδιώτες. Οι μεγάλες αμερικάνικες αεροπορικές βασίζονται σε αυτό το πελατολόγιο, που πετάνε συχνά και αγοράζουν full-business ή πρώτης θέσης εισιτήρια και έτσι βγάζουν το απαραίτητο κέρδος που τις κάνει να επιβιώνουν.

    Η premium καμπίνα της Norwegian μπορεί να προσελκύσει ορισμένους από αυτούς τους πελάτες αλλά είναι μάλλον απίθανο να προσελκύσει κανονικό πελατολόγιο υψηλού επιπέδου.

    Αλλά δεδομένης της αλλαγής που έχει επιφέρει στην αεροπορική βιομηχανία στην πατρίδα της η ΝΑΙ, οι αμερικάνικες αεροπορικές θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους αυτή τη δυναμική.

    Μια τελευταία λεπτομέρεια: Σύμφωνα με τον CEO της Norwegian, το ενδεικτικό κόστος μιας υπερατλαντικής πτήσης είναι στα 69 δολάρια…

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

    http://www.mononews.gr/i-deka-chores-pou-mporis-na-tis-anakalipsis-se-mia-mera-photos/45583

     



    ΣΧΟΛΙΑ