Η νέα deepfake εφαρμογή Zao, που προέρχεται από την Κίνα, κυκλοφόρησε μόλις την Παρασκευή και κατάφερε να γίνει εξαιρετικά δημοφιλής μέσα σε λίγα 24ωρα.
Πρόκειται για μια εφαρμογή, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να βάζουν σε ένα βιντεοκλίπ το δικό τους πρόσωπο στη θέση του προσώπου ενός διάσημου τραγουδιστή, αθλητή, πολιτικού ή οποιουδήποτε άλλου. Με τον τρόπο αυτό, κάθε χρήστης μπορεί να γίνει για λίγο όποιος διάσημος επιθυμεί, πρωταγωνιστώντας στις πιο επιτυχημένες ταινίες και τα πιο αγαπημένα βίντεο κλιπ.
Για να την χρησιμοποιήσουν, οι χρήστες «ανεβάζουν» αρχικά στην εφαρμογή «σέλφι» φωτογραφίες και βίντεο του προσώπου τους, που έχουν τραβήξει με το κινητό τηλέφωνο τους, τα οποία η τεχνητή νοημοσύνη της Zao χρησιμοποιεί για να αντικαταστήσει ρεαλιστικά το πρόσωπο μιας διασημότητας με εκείνο του χρήστη. Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν από μια γκάμα βίντεο διασημοτήτων σε ποιο θέλουν να βάλουν το δικό τους πρόσωπο. Στο τέλος, οι χρήστες μπορούν να μοιραστούν αυτά τα ψευδο-βίντεο με τους φίλους του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η Zao, που ανήκει στη Momo Inc, μια υπηρεσία τύπου Tinder που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερς και Γαλλικό, εμφανίστηκε στο ηλεκτρονικό κατάστημα iOS App Store της Κίνας και αμέσως έγινε viral.
Μέσα στη διάρκεια ενός τριημέρου, εκατομμύρια Κινέζοι «κατέβασαν» την εφαρμογή στα κινητά τους. Μάλιστα, έγινε γνωστό ότι οι κεντρικοί υπολογιστές-εξυπηρετητές της εταιρείας σχεδόν κατέρρευσαν από την απότομη ζήτηση για «κατέβασμα» της εφαρμογής.
Ωστόσο, όπως κάθε τι που σημειώνει μεγάλη και ξαφνική επιτυχία, έτσι και η νέα αυτή εφαρμογή προκάλεσε άμεσα και τις πρώτες αντιδράσεις, με πολλούς να εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες ότι η νέα deepfake εφαρμογή, που διαθέτει αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης, αποτελεί σοβαρή απειλή για παραβίαση της ιδιωτικότητας, συκοφάντηση, παραπλάνηση και εξαπάτηση σε μαζική κλίμακα.
Η εταιρεία έχει ήδη επικριθεί έντονα για το γεγονός ότι βάζει τους χρήστες να συναινέσουν πως όλο το fake περιεχόμενο που η εφαρμογή δημιουργεί με τα πρόσωπα τους θα είναι μόνιμα και ανέκκλητα ιδιοκτησία της Zao.
Η εταιρεία έσπευσε, πάντως, να διαβεβαιώσει ότι δεν σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τις φωτογραφίες και τα βίντεο των χρηστών για κανέναν άλλο λόγο πέρα από τη βελτίωση της ίδιας της εφαρμογής και όχι για σκοπούς μάρκετινγκ ή άλλους.Ταυτόχρονα, δεσμεύθηκε να αποσύρει από τους υπολογιστές της (servers) όποιο ψηφιακό περιεχόμενο «ανέβασαν» οι χρήστες, αλλά μετά εξεδήλωσαν επιθυμία να διαγράψουν.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι, παρά τον θόρυβο και τις ανησυχίες, έως το απόγευμα της Δευτέρας η Zao παρέμενε η δωρεάν εφαρμογή με τα περισσότερα «κατεβάσματα» στην Κίνα.