Την περασμένη εβδομάδα ο ίδιος ο πρόεδρος της ΕΡΤ κ. Κωνσταντίνος Ζούλας πήρε την απόφαση να ξηλώσει ανοιχτά αρκετούς πόντους από το «πουλόβερ» της αξιοπιστίας της εταιρείας μέτρησης τηλεθέασης Nielsen Audience Measurement τα στοιχεία της οποίας αποτελούν το επίσημο «νόμισμα» για την κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης στα κανάλια.
Πατώντας επάνω στη μεγάλη επιτυχία του ERTflix με τους 500.000 και πλέον χρήστες ημερησίως, οι οποίοι ωστόσο βρίσκονται εκτός του «ραντάρ» της Nielsen Audience Measurement, βρήκε την ευκαιρία να αμφισβητήσει την αξιοπιστία των μετρήσεων ξεκαθαρίζοντας ότι θα συνεχίσει μεν τη συνεργασία με την εταιρεία με τις τελικές αποφάσεις να λαμβάνονται ωστόσο τον προσεχή Σεπτέμβριο.
«Η τεχνολογία της Nielsen Audience Measurement δεν μπορεί πλέον να αποτυπώσει με ακρίβεια τις συνήθειες του τηλεοπτικού κοινού που παρακολουθεί τα αγαπημένα του προγράμματα σε συσκευές εκτός τηλεόρασης» τόνισε ο κ. Ζούλας κι ας αποφάσισε ενάμιση μήνα ακριβώς πριν (στις 16 Φεβρουαρίου 2024) να συνεχίσει τη συνεργασία με την εταιρεία στο πλαίσιο 5μηνης σύμβασης ύψους 10.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ.
Η προηγούμενη σύμβαση μεταξύ ΕΡΤ και Nielsen Audience Measurement, διάρκειας οκτώ μηνών, ήταν ύψους 27.400 ευρώ.
Και αυτό διότι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού θα μεταδοθούν διοργανώσεις μεγάλου αθλητικού ενδιαφέροντος, όπως το Euro 2024, οι Ολυμπιακοί Αγώνες και οι Παραολυμπιακοί Αγώνες.
Στις 3 Μαρτίου, ο ΣΚΑΙ ατύπως αμφισβητεί επίσης και αυτός τις μετρήσεις τηλεθέασης ενώ η συζήτηση γίνεται πλέον ανοικτά στο πλαίσιο των συσκέψεων των μελών της Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) στην οποία συμμετέχουν επίσης οι σταθμοί ΑΝΤ1, Alpha, Star, Mega, Open, Μακεδονία TV.
Οι ενστάσεις στη συνέχιση της συνεργασίας του ΣΚΑΙ με τη Nielsen Audience Measurement δεν εδράζουν τόσο στον τρόπο μέτρησης ή στα κενά που εντοπίστηκαν τον περασμένο Οκτώβριο στην αποτύπωση της τηλεοπτικής συμπεριφοράς σημαντικού μέρους του δείγματος, αλλά κυρίως στο μοντέλο του ενιαίου ποσού χρέωσης το οποίο υιοθέτησαν τα υπόλοιπα κανάλια.
Να υπενθυμίσουμε πως περίπου δύο μήνες μετά τη λήξη της μεταξύ τους σύμβασης, ο ΑΝΤ1, ο Alpha, το MEGA και το Star, συμφώνησαν με τη Nielsen Audience Measurement για οριζόντια χρέωση ενιαίου ποσού για μια διαφημιστική «πίτα» 500 εκατ. ευρώ που φυσικά δεν κατανέμεται ισόποσα αλλά αναλογικά, σύμφωνα με την επίδοση ενός εκάστου τηλεοπτικού σταθμού.
Η συμφωνία των καναλαρχών – ή μάλλον των εκπροσώπων τους στο Δ.Σ. – δεν σηματοδοτεί και το τέλος των αντιρρήσεων, των επιφυλάξεων ή των προβληματισμών για την αξιοπιστία των στοιχείων τηλεθέασης – ακόμη και από τους σταθμούς με σημαντικό performance στο ταμπλό της Nielsen Audience Measurement (ANT1, Mega).
Οι καναλάρχες και τα διευθυντικά στελέχη των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας αλλά και η Ένωση Ιδιωτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) εκφράζουν προβληματισμό για τις αρρυθμίες και παρατυπίες που παρουσιάζει η «εικόνα» της μέτρησης τηλεθέασης που διενεργεί η Nielsen Audience Measurement για λογαριασμό των καναλιών εθνικής εμβέλειας, ιδιωτικών και δημόσιων.
Θυμίζουμε την εξόφθαλμα προβληματική μέτρηση ενός συγκεκριμένου τριημέρου του Οκτωβρίου από την οποία έλειψαν – δηλαδή δεν μετρήθηκαν – σχεδόν 1.200.000 δυνητικά ελεγχόμενοι τηλεθεατές (καθώς η έρευνα βασίζεται σε δείγμα) που έβαλε ξανά την εταιρεία που έχει το μονοπώλιο των μετρήσεων στο «κάδρο» των υπό αμφισβήτηση συνεργατών.
Στην πράξη οι καναλάρχες θα ήθελαν να έχουν στα χέρια τους τόσο αυτοί όσο και τα media agencies των διαφημιστικών ομίλων που πραγματοποιούν το media planning και buying, στοιχεία από μεγαλύτερο δείγμα και όχι μόνο από 1.200 νοικοκυριά.
Το πιο σημαντικό καθώς, όλο και περισσότεροι διαθέτουν πλατφόρμες ΟΤΤ, θα προτιμούσαν να υπάρχει μεγαλύτερη τεχνικά, κάλυψη των πολλαπλών καναλιών τηλεθέασης (TV, laptop, desktops, tablets, κινητά), να συμπεριλαμβάνεται η εξω-οικιακή τηλεθέαση (π.χ. ποδόσφαιρο στις πλατείες) και φυσικά να εξειδικεύεται περαιτέρω η κατηγορία «Λοιπά» ή άλλως «Others» που αποσπούν μεγάλο μερίδιο της τηλεθέασης – σχεδόν 20-22% (συνδρομητική, περιφερειακά, video).
Σημαντικό αίτημα των καναλαρχών συνιστά η αναβάθμιση των τεχνικών προδιαγραφών της μέτρησης και η πλήρης ενσωμάτωση του Τime Shifted Viewing (TSV) – της μεταχρονολογημένης τηλεθέασης.
Το δυναμικό κοινό «ιερό δισκοπότηρο»
Καθώς όλα τα κανάλια αναζητούν το δυναμικό λεγόμενο κοινό με την ισχυρή αγοραστική δύναμη, ζητούν από την εταιρεία μέτρησης τηλεθέασης την επέκταση του δείγματος και τον εμπλουτισμό του βάσει του πληθυσμού με νεαρότερα ηλικιακά κοινά.
Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκεται η ερμηνεία του δυναμικού κοινού, το οποίο η Nielsen Audience Measurement περιορίζει στο εύρος 18-54 ετών που αποτελεί το 50% του δείγματος, με τους εκπροσώπους των καναλιών να ζητούν την επέκτασή του σε άτομα με αποδεδειγμένα ισχυρό εισόδημα που ανήκουν επίσης στη Generation X ή και στους Baby Boomers που δεν είναι απαραίτητο ότι έχουν συνταξιοδοτηθεί.
Κι όλα αυτά, προφανώς, με φόντο τα πολλά εκατομμύρια ευρώ της διαφημιστικής «πίτας».
Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η διαφημιστική δαπάνη για την τηλεόραση ανέρχεται σε τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ και είναι το 55% της συνολικής μετρούμενης διαφημιστικής δαπάνης, πλην των ποσών που οδηγούνται στο ίντερνετ.
Ποιος πληρώνει τη Nielsen Audience Measurement;
Η Nielsen Audience Measurement λειτουργεί με συνδρομητές, που κατά τεκμήριο είναι τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας, ενδεχομένως και κάποια εύρωστα περιφερειακά που θέλουν να διαπραγματευθούν τη μετοχή τους στο χρηματιστήριο της διαφημιστικής αγοράς.
Ωστόσο και τα media shops αλλά και διαφημιστικές εταιρείες έχουν συνδρομή στη Nielsen Audience Measurement. Κάποτε είχαν και τα υπουργεία για να γνωρίζουν πως θα κατανέμουν τη διαφήμισή τους στα κανάλια.
Πόση είναι η αμοιβή της Nielsen Audience Measurement;
Τα έσοδα της Nielsen Audience Measurement αγγίζουν τα 2.851.774 ευρώ το 2022 έναντι 2.550.197 ευρώ το 2021 δηλαδή 301.000 ή 11,83% αύξηση. Τα κέρδη δεν ξεπερνούν τα 304.312 ευρώ έναντι 347.681 ευρώ με την αμοιβή της εταιρείας στο σύνολο του έτους να αγγίζει τις 179.886 ευρώ έναντι 174.916 ευρώ το 2021.
Η εισπρακτική της δύναμη βαίνει μειούμενη και από τη μια οι εξαγγελίες της ΕΡΤ ότι θα βγει από τη διαφήμιση και τις μετρήσεις (συνεπώς δεν έχει λόγο να καταβάλει 400.000 ευρώ στη Nielsen Audience Measurement) και από την άλλη η Cosmote TV και οι συνδρομητικές πλατφόρμες (Ertnews.gr) που κάνουν μόνες τους τις μετρήσεις τους, όλα αυτά, δεν βοηθούν τη Nielsen Audience Measurement να λειτουργεί με νηφαλιότητα.
Oύτε και οι δηλώσεις ότι αναζητείται άλλη λύση με περισσότερη τεχνική επάρκεια και διευρυμένο δείγμα επί του πληθυσμού.
Πώς και πού γίνεται η έρευνα
Η Nielsen Audience Measurement διερευνά πανελλαδικά την έρευνα με τη μέθοδο της people meter και πληθυσμό αναφοράς 10.085.909 άτομα. Πρόκειται για έναν μετρούμενο πληθυσμό ατόμων ηλικίας 4 ετών και άνω, μέλη 1.300 νοικοκυριών με τηλεόραση.
Το δείγμα σταθμίζεται ως πρoς τo φύλo, τηv ηλικία, τη μόρφωση, την περιοχή (διοικητική περιφέρεια), τον αριθμό τηλεοράσεων του νοικοκυριού και την ύπαρξη συνδρομητικής τηλεόρασης.
Το timeline της εξέλιξης και αμφισβήτησης
2004: Η εταιρεία AGB-Nielsen προήλθε από τη συγχώνευση της AGB Group και της Nielsen Media Research International, καθιερώνοντας το μονοπώλιο στις μετρήσεις τηλεθέασης στην Ελλάδα.
Απρίλιος 2006: O τότε Κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ. Ρουσόπουλος εκφράζει ανησυχία για την AGB και την ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου.
24 Νοεμβρίου 2008: Έναρξη ποινικής δίωξης εναντίον της AGB για αδικήματα απάτης και ψευδούς υποβολής υπεύθυνης δήλωσης.
2017: Διεξαγωγή μεγάλης έρευνας από τη δικαιοσύνη για τις συμβάσεις των εταιρειών έρευνας με το δημόσιο και άλλους φορείς.
Απρίλιος 2010: Η AGB-Nielsen μετονομάζεται σε Nielsen Audience Measurement.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γαλλία: Επιβεβαιώθηκε η ετυμηγορία για Σαρκοζί – Θα φοράει ηλεκτρονικό βραχιολάκι για ένα χρόνο
- Πρόγραμμα Υποτροφιών COSMOTE: €500.000 σε 30 πρωτοετείς φοιτητές με οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες
- Βρετανία: Σε υψηλό 8μήνου ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
- Συρία:«Η μεταβατική κυβέρνηση δεν θα πρέπει να αποκλείσει κανένα» λέει ο ηγέτης της εξόριστης αντιπολίτευσης