ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Δάφνη Βαλέντε είναι από τις πιο σημαντικές Ελληνίδες σχεδιάστριες και από το 1985, χρονιά που ξεκίνησε την επαγγελματική της πορεία στην Ελλάδα, μέχρι σήμερα έχει κατορθώσει να δημιουργήσει τη δική της μοναδική αισθητική.
Το στιλ της, ιδιαίτερο και διαχρονικό, χαρακτηρίζεται από την κίνηση και τη χρήση τεχνικών της γλυπτικής στις δημιουργίες της, αλλά και την παιδικότητα στα κοσμήματα που σχεδιάζει. Η σχεδιάστρια έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε δύο ατομικές και πολλές ομαδικές εκθέσεις σε χώρους τέχνης, ενώ το διάστημα που διατέλεσε πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Σχεδιαστών Μόδας ασχολήθηκε με τη διοργάνωση της Ελληνικής Εβδομάδας Μόδας.
Με αφορμή τη συλλογή «Making Waves» για το καλοκαίρι 2019, που παρουσίασε στην AXDW, η καταξιωμένη σχεδιάστρια μίλησε στο mononews.gr για την ενασχόλησή της με τη μόδα, τη σχέση μόδας-οικολογίας, αλλά και τα μελλοντικά της σχέδια.
1. Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τη μόδα;
Ξεκίνησε από μικρή ηλικία όταν σχεδίαζα τα ρούχα που φορούσα γιατί ήθελα πάντα να είμαι διαφορετική. Μεγάλωσα σε περιβάλλον υψηλής ραπτικής γιατί η θεία μου η Μαίρη Παπαμιχαήλ, από τη δεκαετία του 50, είχε ένα ατελιέ όπου ραβόταν όλη η αθηναϊκή ελίτ, με τα μοντέλα των Guy Laroche και Givenchy που ήταν τότε νέοι σχεδιαστές στο Παρίσι. Φυσικά βοήθησαν και οι σπουδές μου στο F.I.T. της Νέας Υόρκης και στο St Martins school of Arts στο Λονδίνο.
2. Πώς εμπνευστήκατε τη συλλογή «Making Waves» που είδαμε στην AXDW;
Έμπνευσή μου ήταν η αγάπη μου για τη θάλασσα και η ανάγκη να περάσω το μήνυμα ότι οι ωκεανοί πρέπει να απαλλαγούν από τα πλαστικά. Η θάλασσα αποτυπώθηκε στα εμπριμέ, στα χρώματα και στην κίνηση των ρούχων που θύμιζε κυματισμό.
3. O τύπος υφάσματος που χρησιμοποιείτε κυρίως στις δημιουργίες σας είναι ιδιαίτερος. Γιατί κάνατε τη συγκεκριμένη επιλογή;
Όταν σπούδαζα στο St Martins στο Λονδίνο, επισκεφτήκαμε το Μουσείο του Brighton για να δούμε την έκθεση του Mariano Fortuny. Τα πλισαρισμένα υφάσματα του με μάγεψαν και αποτέλεσαν την πηγή έμπνευσης για τη μετέπειτα πορεία μου στο χώρο της μόδας. Πίστευα από το ξεκίνημα μου ότι οι ρίζες μου, είναι η δύναμη μου και γι αυτό εστίασα στην Αρχαιοελληνική αισθητική προσαρμοσμένη στη σύγχρονη εποχή.
4. Μόδα και οικολογία: Πιστεύετε ότι κάτι τόσο εφήμερο, όσο είναι η μόδα σήμερα, μπορεί να συνδυαστεί με πιο μακρόπνοες πρωτοβουλίες, π.χ. για την προστασία του περιβάλλοντος;
Δυστυχώς το θέμα της οικολογίας στη μόδα έρχεται και παρέρχεται. Για παράδειγμα αυτή τη χρονική στιγμή οι περισσότεροι οίκοι αποποιούνται τη χρήση της γούνας και όπως έχει συμβεί στο παρελθόν, σε μερικές σεζόν θα χρησιμοποιούν πάλι γούνα. Προσωπικά από το ξεκίνημα της πορείας μου, δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ δέρμα η γούνα στις συλλογές μου, αφού από μικρή δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί πρέπει τα ζώα να θανατώνονται με μοναδικό στόχο τη γυναικεία ματαιοδοξία. Πιστεύω ότι η μόδα έχει τη δυνατότητα να περάσει μηνύματα και θα έπρεπε να αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη ευαισθησία και λογική τα θέματα της οικολογίας.
5. Ποιους σχεδιαστές θαυμάζετε και γιατί;
Θαυμάζω την Iris van Herpen για τα υπέροχα τεχνολογικά, γλυπτά ρούχα της. Τον Yohji Yamamoto σαν μια σταθερή αξία της Ιαπωνικής μίνιμαλ αισθητικής. Τον Jesus del Pozo για τον λυρισμό του. Τον Dries van Noten για την γοητεία των χρωμάτων που χρησιμοποιεί και πολλούς άλλους.
6. Δημιουργείτε ρούχα και κοσμήματα. Ποιο από τα δυο σας γοητεύει πιο πολύ και γιατί;
Τα αγαπώ εξίσου και τα δυο γιατί είναι εκφράσεις της δημιουργικότητας μου. Θα μπορούσα να τα ξεχωρίσω μόνο βάσει δυσκολίας παραγωγής αναφέροντας ότι τα ρούχα έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις στην κατασκευή τους απ ότι τα αξεσουάρ και ίσως τα αξεσουάρ είναι πιο εύκολα στην πώληση.
7. Από πού εμπνέεστε;
Εμπνέομαι από τις τέχνες, από τη φύση, από τη καθημερινότητα. Ξεκινάω με μια ιδέα που θα εξελίξει τα πλισε υφάσματα που αποτελούν τη βάση κάθε συλλογής. Δεν ακολουθώ τις τάσεις της μόδας αλλά προτείνω πάντα ρούχα μίνιμαλ αισθητικής, διαχρονικά που εντυπωσιάζουν με την κομψή απλότητα τους.
8. Τι σχεδιάζετε για το μέλλον;
Θα με ενδιέφερε πολύ να ξανά προσεγγίσω τις αγορές του εξωτερικού που είναι ένας πολύ απαιτητικός χώρος και θα ήθελα να παρουσιάσω μια εικαστικά στημένη έκθεση για τα 35 χρόνια μου στο χώρο της μόδας το 2020.
9. Αγαπημένο κομμάτι της συλλογής σας. Ένα χρυσό πλισε φόρεμα που βρίσκεται τοποθετημένο σε κούκλα, με ρόλο γλυπτού, στο σπίτι του αγαπημένου μου φίλου Βαγγέλη Παπαθανασίου.
10. Ποια τάση θα θέλατε να επιστρέψει στη μόδα και γιατί;
Τις τελευταίες δεκαετίες παρακολουθούμε ένα συνεχές αναμάσημα των δεκαετιών 50, 60, 70, 80, 90. Προσωπικά έχοντας μελετήσει την ιστορία της μόδας, βρίσκω ότι οι πιο γοητευτικές στιγμές της μόδας ήταν όταν προσέγγιζε την αισθητική της Ανατολής. Θα ήθελα λοιπόν η μόδα να έστρεφε πάλι το βλέμμα στην Ανατολή.
11. Η ελληνική μόδα έχει μέλλον; Ποια είναι η θέση της στον παγκόσμιο χάρτη και πώς μπορεί να βελτιωθεί;
Θέλω να τελειώσω με ένα μήνυμα αισιοδοξίας! Η Ελληνική μόδα που πέρασε τα πάνδεινα λόγω κρίσης, είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων Brands με εστιασμένη αισθητική, με ωριμότητα και με Ελληνική ταυτότητα. Αυτή τη στιγμή βλέπω με χαρά ότι η Ελληνική μόδα είναι της μόδας και αν είχε κατάλληλη χρηματοδότηση θα μπορούσε να εδραιωθεί στο εξωτερικό. Εύχομαι ολόψυχα αυτό το θετικό κλίμα να έχει διάρκεια!
Μπορείτε να δείτε τις δημιουργίες της Δάφνης Βαλέντε στο www.daphne-valente.com/
Photography: Akiss Paraskevopoulos Studio
Makeup & Hairstyle: Sonia Simitzi
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δάφνη Βαλέντε – AXDW: Όταν μόδα και οικολογική συνείδηση γίνονται ένα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:Στέλιος Κουδουνάρης: Ο ονειροπόλος και φουτουριστής σχεδιαστής που επιμένει ελληνικά
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Peace & Chaos – AXDW: Για τις γυναίκες που δεν φοβούνται να τολμήσουν
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ισπανία: Νέος κύκλος κακοκαιρίας – Ξανά σε συναγερμό η χώρα
- Εφραίμογλου: Η μεγάλη πρόκληση των επόμενων ετών είναι να αναβαθμίσουμε ποσοτικά και ποιοτικά τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας
- ΜΕΒΓΑΛ: Έφυγε από τη ζωή ο πρώην CEO Δημήτρης Συμεωνίδης
- Συμφωνία για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας για την πάταξη των εγκληματικών δικτύων παράνομης μετανάστευσης