Παρά τη χειραφέτηση των γυναικών σχεδόν σε όλες τις Δυτικές κοινωνίες, η βιομηχανία της μόδας -με τον παλμό της να χτυπά σε Παρίσι και Μιλάνο- αποδεικνύει πως ακόμη και σήμερα αδυνατεί να αντιπαρέλθει τα δυσμενή κοινωνικά στερεότυπα αλλά και τις παγιωμένες κοινωνικές δομές που συντηρούν μια ανδροκρατούμενη κοινωνία. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα ειρωνική κατάσταση καθώς στη βιομηχανία της μόδας οι γυναίκες-πρωταγωνίστριες αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία.
Παρά την πρόσφατη τάση για την “ουδετερότητα” των φύλων στην πασαρέλα, πίσω από τα λαμπερά φώτα του “Catwalk”, ανακαλύπτει κανείς ότι οι γυναίκες σχεδιάστριες είναι δυσανάλογα λιγότερες από τους άντρες! Τα ευρήματα έρευνας του Βusiness of Fashion BoF) για την εβδομάδα μόδας που ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα στη Νέα Υόρκη, επιβεβαίωσαν δυστυχώς την παράλογη δυσαναλογία.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι από τους συνολικά 371 σχεδιαστές που συμμετέχουν και στις τέσσερις εβδομάδες μόδας (Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Μιλάνο και Παρίσι), μόλις το 40,2 % είναι γυναίκες. Αυτή η δυσαναλογία μεταξύ των φύλων βέβαια δεν είναι εξίσου σταθμισμένη στις διάφορες πόλεις, καθώς στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο, όπου ο κεντρικός προσανατολισμός είναι οι νεότεροι σχεδιαστές και οι αναδυόμενες μάρκες, υψηλότερο ποσοστό κατείχαν οι γυναίκες με το ποσοστό των εκπροσώπων του γυναικείου φύλου να σκαρφαλώνει στο 47,3%.
Αντίθετα το Παρίσι και το Μιλάνο, πόλεις με μεγάλη ιστορία στο χώρο της μόδας, καθώς εκεί πρωτοεμφανίστηκαν μερικές από τις διασημότερες μάρκες, έχουν το χαμηλότερο ποσοστό των γυναικών σχεδιαστών. Στο “Paris Fashion Week” μόνο το 37% των σχεδιαστών είναι γυναίκες, ενώ στο Μιλάνο το αντίστοιχο ποσοστό μειώνεται δραματικά και περιορίζεται μόλις στο 31% .
“Οι γυναίκες, δυστυχώς, εξακολουθούν να εμφανίζονται σαν μειονότητες”, δήλωσε η Julie de Libran, καλλιτεχνική διευθύντρια της Sonia Rykiel. “Ακόμα και αν ορισμένοι οίκοι μόδας έχουν δημιουργηθεί από γυναίκες στην εποχή τους, σήμερα έχουν στην ηγεσία τους βρίσκονται άντρες”
Πράγματι οι γυναίκες εμφανίζονται να έχουν δυσχερέστερη επαγγελματική ανέλιξη στους καταξιωμένους οίκους μόδας. Πριν από το διορισμό της Maria Grazia Chiuri ως καλλιτεχνική διευθύντρια στη Dior φέτος τον Ιούνιο, μόνο 3 από τις 15 “μάρκες πολυτελείας” στη LVMH (η Moët Hennessy Louis Vuitton είναι διεθνώς η μεγαλύτερη επιχείρηση στην κατασκευή και διανομή από επώνυμα ήδη πολυτελείας) είχαν επικεφαλής γυναίκα! Αναφερόμαστε στη Phoebe Philo για τη Céline, τη Κάρολ Lim για Kenzo και τη Florence Torrens για τη Thomas Pink.
«Υπάρχει ένα τεράστιο ποσό γυναικών που δουλεύουν σε μεγάλους οίκους, όμως ταυτόχρονα εμφανίζεται ένα πολύ μικρό ποσοστό να αφομοιώνεται σε διοικητικές θέσεις», δηλώνει η Phoebe English (σχεδιάστρια) προσθέτοντας πως οι γυναίκες παίρνουν θέσεις εργασίας, αλλά δεν φαίνεται να επιλέγονται σε μεγαλύτερους “ρόλους”.
Τι είναι αυτό που εμποδίζει τις γυναίκες να ανέβουν στη κορυφή; Ο Libran μας εξηγεί πως είναι μια βιομηχανία που το μεγαλύτερο μέρος της αποτελείται από άνδρες, αυτοί επιλέγουν σε ποιον θα εμπιστευτούν μια θέση … και όταν η επιλογή είναι μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας, ο άντρας έρχεται πάντα πρώτος! Ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι άνδρες πρέπει να δώσουν στις γυναίκες την ευκαιρία να αναδειχθούν σε σπουδαίους ρόλους.
Βέβαια όπως και στα υπόλοιπα επαγγέλματα έτσι και στο χώρο της μόδας, η εγκυμοσύνη και η μητρότητα μεταβάλλουν καθοριστικά τη ζωή μιας γυναίκας, εμποδίζοντας την να ανταποκριθεί με την ανάλογη επιτυχία και απαιτητικότητα στα επαγγελματικά της καθήκοντα. Κάτι τέτοιο αξιολογείται από τους εργοδότες ως ανασταλτικός παράγοντας και έχει ως αποτέλεσμα οι γυναίκες να επιλέγονται σπάνια σε καίριες θέσεις.
” Οι υψηλές θέσεις εργασίας απαιτούν και πολλές ώρες εργασίας, όπως και διαρκή διαθεσιμότητα “ δηλώνει ο Dr. Allyson Stokes επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Waterloo. Δεν είναι λίγοι άλλωστε οι σχεδιαστές που ομολογούν τις δυσκολίες στο να διατηρήσουν τις ισορροπίες ανάμεσα στην επαγγελματική τους καριέρα και την προσωπική τους ζωή, λόγω του “τρελού” ωραρίου τους.
Η γνωστή σχεδιάστρια Vera Wang εκφράζει τη δική της γνώμη ως μητέρα και ταυτόχρονα επιτυχημένη γυναίκα λέγοντας πως οι γυναίκες αναλαμβάνουν πολλούς ρόλους καθώς είναι σύζυγοι, μητέρες, εργαζόμενες γυναίκες. Έχοντας δυο κόρες και μια τεράστια επιχείρηση για να την “τρέξει”, παραδέχεται πως δεν νιώθει να υπάρχει αρκετός χρόνος για να αφοσιωθεί στα πάντα.
Το ίδιο υπογραμμίζει και η Moira Benigson για το ζήτημα της δυσχερής επαγγελματικής ανέλιξης των γυναικών στη βιομηχανία της μόδας: “Συνήθως ο καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ηλικίας μεταξύ 30 έως 45. Αυτό είναι το χρονικό διάστημα, κατά παράδοση, που οι γυναίκες παντρεύονται και ίσως θέλουν να δημιουργήσουν μια οικογένεια – κάτι που το καθιστά απολύτως απαγορευτικό για να το κάνουμε”.
“Οι γυναίκες πρέπει να συνεχίσουν να επιβάλλουν τους εαυτούς τους και να είναι δραστήριες” δηλώνει ο de Libran. Πράγματι, σύμφωνα με έρευνα σε πολλές βιομηχανίες φαίνεται ότι οι άνδρες είναι πιο τολμηροί στην ανάληψη κινδύνων,ακόμη τείνουν πολύ πιο συχνά και με μεγαλύτερη ευκολία να ζητήσουν προαγωγή ή αύξηση!
“Ακόμα κι αν η βιομηχανία εξακολουθεί να κυριαρχείται από τους άνδρες, όλο και περισσότερες γυναίκες σχεδιάστριες σιγά-σιγά επιλέγονται σε καίριες θέσεις εντός του κλάδου και αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό”, παρατηρεί από την πλευρά της η Ελληνίδα σχεδιάστρια μόδας Mary Katrantzou, της οποίας οι δημιουργίες παρουσιάζονται στην Εβδομάδα Μόδας.
Τέλος είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια διεξαγωγής των βραβείων για τους καλύτερους σχεδιαστές,ολοένα και περισσότερες γυναίκες έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο μαζί με αυτές η δική μας Mary Katrantzou η οποία βραβεύτηκε με το BFC/Vogue Fashion Fund για το έτος 2015.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
http://www.mononews.gr/nielsen-agonia-tou-ellina-ergazomenou-ke-o-efialtis-tou-logariasmou-tis-dei/73453