Ο αρχιφύλακας της Αστυνομίας του Ντάλλας, ο James Johnson ξεκίνησε να πειραματίζεται με αυτοκίνητα-δολώματα, όταν δούλευε σε υποθέσεις κλοπής αυτοκινήτων της Αστυνομικής Διεύθυνσης (DPD). Κατά την τελευταία δεκαετία, το τμήμα εξόπλισε οχήματα με ανιχνευτές GPS και τα έθεσε για κλοπή. Η ομάδα του έστησε οκτώ αυτοκίνητα σε όλη την πόλη, επιλέγοντας στέκια με υψηλό κίνδυνο για κλοπή αυτοκινήτων.
Ο Johnson θα παρακολουθούσε το χάρτη, θα περίμενε να αρχίσει να κινείται το αυτοκίνητο και θα το ακολουθούσε, μέχρι που θα έφθανε η ομάδα του και θα έκανε τις συλλήψεις. Κάθε χρόνο, θα συλλάμβαναν περίπου 50 έως 60 άτομα. Στο πρόγραμμα οφείλεται η μείωση των κλοπών αυτοκινήτων κατά 57 % από το 2014.
Αλλά σήμερα, δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται ως δόλωμα. Χρησιμοποιώντας τους τελευταίους ανιχνευτές GPS, η αστυνομία έχει μεταμορφώσει μια σειρά από πολυπόθητα αντικείμενα – πορτοφόλια, ποδήλατα, κουτιά της Air Jordans, πακέτα της UPS, μπουκάλια συνταγογραφημένων φαρμάκων, οτιδήποτε κάποιος μπορεί να θέλει να κλέψει – σε ανιχνεύσιμα αντικείμενα.
Το 2014, ο Johnson έκανε το πρώτο του συμβόλαιο ως τμήμα της Επιχειρησιακής Μονάδας Τεχνολογίας για να ξεκινήσει την κατασκευή συσκευών δολώματος. Τον πρώτο χρόνο, έγιναν 195 συλλήψεις. Φέτος, ο στόχος του ήταν 250. Τον προσπέρασε κατά πολύ.
Όπως ο Johnson είπε στο «Mic», ενημερώνεται για τους αριθμούς τις τελευταίες 24 ώρες. Χθες το απόγευμα, ένα πηνίο από σύρμα χαλκού που είχε στημένο ως δόλωμα οδήγησε τους αξιωματικούς σε μια μάντρα με παλιοσίδερα, όπου ένας κλέφτης προσπαθούσε να το μεταπωλήσει. Μετά την προσθήκη των τελευταίων συλλήψεων, το σύνολο πήγε στο 371 μέχρι στιγμής μέσα στο 2015.
Η παρακολούθηση της αστυνομίας απαιτούσε σθένος, ιδρώτα και χρόνο. Οι παραδοσιακές παρακολουθήσεις θα μπορούσαν να διαρκέσουν ολόκληρες βάρδιες, με πολλαπλούς αστυνομικούς να περιμένουν όλη τη νύχτα με φλιτζάνια καφέ, παρακολουθώντας ένα ακριβό αυτοκίνητο-δόλωμα και ελπίζοντας να κλαπεί. Ακόμη και όταν η αστυνομία άρχισε να ενσωματώνει την τεχνολογία εντοπισμού, όπως τους βομβητές, η επιτήρηση της αστυνομίας ήταν εξατομικευμένη. Όταν επιλέγαμε να εποπτεύσουμε κάποιον, έπαιρνε τόσο πολύ χρόνο και χρήμα, ώστε η αστυνομία έπρεπε να είναι βέβαιη ότι είχε ως στόχο τους σωστούς ανθρώπους.
«Αυτό ήταν ανέκαθεν πρακτικός περιορισμός, γιατί αν αναθέσεις σε έναν αστυνομικό να το κάνει αυτό, δεν κάνει κάτι άλλο» είπε η Rachel Levinson-Waldman, ανώτερη σύμβουλος του «Brennan Center for Justice» στο Mic. «Ήταν επίσης ένας δομικός περιορισμός για το πόσο καιρό επρόκειτο να κρατήσει η παρακολούθηση και με το πόσοι άνθρωποι θα εμπλακούν σε αυτό».
Αλλά τα τελευταία 10 χρόνια, οι συσκευές GPS έχουν ακμάσει και έχουν γίνει φθηνότερες από ποτέ, επιτρέποντας σε ένα τμήμα να ρυθμίσει δεκάδες παγίδες και να αναμένει.
Ο Jason Cecchettini, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Pegasus Technologies», λέει ότι όταν ξεκίνησε την εταιρεία, το 2002, κόστιζε περίπου $ 8.000 για να τοποθετηθεί μια συσκευή δολώματος, ένα κόστος απαγορευτικό για τα μικρότερα τμήματα, που ήθελαν να βάλουν GPS. Τώρα, για ένα σύστημα ευέλικτης παρακολούθησης, η αρχική τιμή είναι $ 1.400.
«Ο πρώτος μας ραδιοπομπός το 2008 είχε το μέγεθος μιας πιστωτικής κάρτας και πάχος μια ίντσα» είπε ο Cecchettini στο «Mic». «Τώρα έχουμε το μέγεθος του ροζ νυχιού σας».