Δεν θα το είχαμε φανταστεί ποτέ ότι θα ερχόταν η μέρα που θα βλέπαμε τσάντες και κοσμήματα αναγνωρίσιμων οίκων να δημοπρατούνται. Και να γίνονται όλα ανάρπαστα. Με μαύρα γάντια, σφυρί και κάθε επισημότητα, μυστικές προσφορές που δεν θα γίνουν ποτέ γνωστές. Πολύ απλά γιατί κανείς δεν θέλει πλέον να προκαλεί. Ή μήπως θέλει τελικά;

Τα μαύρα γάντια αποτελούν συνώνυμο της πολυτέλειας
Τα μαύρα γάντια αποτελούν συνώνυμο της πολυτέλειας

Πρόκειται για φαινόμενο. Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς το γεγονός πως δύο οίκοι δημοπρασιών, όπως οι Christie’s και Sotheby’s, διοργανώνουν παράλληλα με τις «κλασικές» δημοπρασίες με δυσεύρετους Πικάσο και Μαγκρίτ, εντυπωσιακά γκαλά με αξεσουάρ πολυτελείας;

Όλα έχουν να κάνουν τελικά με το χρηματιστήριο του στιλ. Της επένδυσης. Αγοράζεις σήμερα μια αυθεντική Hermes, Kelly ή Birkin, και ειδικά αν πρόκειται για συλλεκτική έκδοση, μία και μοναδική τσάντα από σπάνιο δέρμα, με ξεχωριστή επένδυση και concept, η τιμή μεταπώλησης θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, όσα χρόνια κι αν περάσουν. Όπως τουλάχιστον προβλέπουν οι ειδικοί της βιομηχανίας μόδας.

Οι τσάντες του οίκου Hermes βγήκαν σε δημοπρασία
Οι τσάντες του οίκου Hermes βγήκαν σε δημοπρασία

Η πιο πρόσφατη δημοπρασία με αξεσουάρ έγινε στην Ιταλία, για πρώτη φορά από τον οίκο Christie’s, με ενδιαφερόμενους να κάνουν bid από 39 διαφορετικές χώρες, σε 250 τσάντες αλλά και βραχιόλια, ζώνες και μαντήλια. Έχει προηγηθεί στις 15 Ιουνίου η δημοπρασία του Sοtheby’s με ρολόγια, έργα τέχνης.

Δεν είναι τυχαίο πως ακόμη και στην εποχή της πανδημίας, το ενδιαφέρον των καταναλωτών σε τσάντες και κοσμήματα ιστορικών οίκων, βοήθησαν αρκετούς ευρωπαϊκούς οίκους να ανεβάσουν τις πωλήσεις τους, και όχι απλώς να επιβιώσουν σε παγκόσμια εποχή ύφεσης.

Αυτή είναι η νέα στρατηγική λοιπόν και για τους οίκους δημοπρασιών, προκειμένου να προσελκύσουν ένα πιο νεανικό κοινό που δεν φοβάται να επενδύσει σε κάτι που είναι σε άριστη κατάσταση, αλλά …δεύτερο χέρι.

Ένα από τα ρολόγια που δημοπρατήθηκαν πρόσφατα από τον οίκο Sothebys
Ένα από τα ρολόγια που δημοπρατήθηκαν πρόσφατα από τον οίκο Sothebys

Κάτι που δεν ισχύει για τους παραδοσιακούς συλλέκτες. Γιατί δεν μπορεί να συγκριθεί φυσικά ένας «vintage» Mπασκιά με μια vintage Chanel. Άρα μιλάμε για μια νέα γενιά συλλεκτών, με νέα πάθη, και νέες καταναλωτικές συνήθειες, τους Μillennials της εκλεκτικής μόδας.

Και αν μπορέσουμε να μιλήσουμε και με νούμερα, είναι μάλλον εντυπωσιακό το ποσοστό του 53% που διαβάζουμε για τους 30 plus που φάνηκε να διεκδίκησαν τα πολυπόθητα αξεσουάρ στην δημοπρασία του οίκου Christie’s που «έκλεισε» με 2.4 εκ. δολάρια κέρδη.

Ακόμη και η ονομασία της δημοπρασίας υπήρξε δελεαστική: «Μέσα στο πορτοκαλί κουτί» ή πως ένας Ευρωπαίος συλλέκτης αποφάσισε να αποχωριστεί στην καλύτερη δεδομένη χρονική στιγμή ό,τι είχε αποκτήσει μέχρι τώρα από τον ιστορικό, γαλλικό οίκο που έχει ακόμη λίστες αναμονής για να διατηρήσει τον μύθο ζωντανό.

Από τα πιο ιδιαίτερα κομμάτια; Mία ντένιμ, μαύρη, δερμάτινη Shadow Birkin τσάντα του οίκου Hermes, που είχε γίνει κατόπιν παραγγελίας, και πουλήθηκε τελικά για 65.871 δολάρια. Εντυπωσιακό ποσό, αν σκεφτεί κανείς ότι η τιμή εκκίνησης ήταν τα 10.000 δολάρια.

Κάθε αξεσουάρ αντιμετωπίζεται πλέον σαν έργο τέχνης
Κάθε αξεσουάρ αντιμετωπίζεται πλέον σαν έργο τέχνης

Το συγκεκριμένο μοντέλο, η Shadow Birkin, σχεδιάστηκε αρχικά από τον Ζαν Πολ Γκοτιέ το 2010, την περίοδο που ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, και πρόκειται για οφθαλμαπάτη, το μοναδικό μοντέλο που διαφέρει από την κλασική Birkin.

Οτιδήποτε διαφέρει, γίνεται αυτομάτως μοναδικό. Και ανεβάζει την αξία μεταπώλησης του, όπως είναι αναμενόμενο. Και κάπως έτσι το 2011 γεννήθηκε και μια διαφορετική Kelly, η Osier Picnic Kelly 35, δερμάτινη φυσικά, η οποία, πουλήθηκε για 46.110 δολάρια.

Η πραγματικότητα δείχνει πως όλα είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης. Όταν δεν μπορεί κανείς να βρει αυτό που ονειρεύεται, θα αναζητήσει εναλλακτικές. Μία από τις εγγονές μάλιστα του Σαλβατόρε Φεραγκάμο, η Μαρία Σόλε Φεραγκάμο, εργάζεται στον οίκο Sotheby’s, ως επιμελήτρια στο τμήμα της πολυτέλειας. Η ίδια δηλώνει και σχεδιάστρια κοσμημάτων. Αλλά δεν χρειάζεται να είσαι κόρη του Φεραγκάμο για να ξέρεις πως απαιτούνται 40 ώρες για να δημιουργηθεί μια χειροποίητη τσάντα ενός ιστορικού οίκου. Αν μπορείς να την αποκτήσεις σε μια διαδικτυακή δημοπρασία, με το χτύπημα ενός σφυριού, τότε το παραμύθι μπορεί να έχει χάπι-εντ.

Διαβάστε επίσης

O Βασίλης Ζούλιας, η Αριάνα Ροκφέλερ και οι «Κύκνοι» στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Istituto Marangoni Milano: Η πρώτη σχολή μόδας που αγκαλιάζει το Metaverse