Τα δίχτυα αλιείας και τα πεταμένα πλαστικά βρίσκουν το δρόμο τους στις γκαρνταρόμπες των γυναικών ανά τον κόσμο, χάρη στην αύξηση του αριθμού των σχεδιαστών μόδας που χρησιμοποιούν υλικά από ανακυκλωμένα απόβλητα των ωκεανών.

Τα εμπορικά σήματα όπως η Gucci, η Stella McCartney και η Adidas συνεργάζονται όλο και περισσότερο με οργανώσεις όπως η Parley for the Oceans – που έχουν στόχο να αφυπνήσουν το κοινό σχετικά με την καταστροφική επίδραση των πλαστικών στους ωκεανούς – και χρησιμοποιούν ανακυκλωμένα υλικά που έχουν δημιουργηθεί από εταιρείες όπως η Aquafil, υλικά όπως το Econyl.

Τον περασμένο μήνα ανακτήθηκαν από την Healthy Seas 4.000 κιλά δίχτυα που ήταν πεταμένα στα ανοικτά των ακτών της Σικελίας. Πρόκειται για μία κοινοπραξία μη κυβερνητικών επιχειρήσεων, η οποία συγκεντρώνει τα απορρίμματα και στη συνέχεια τα στέλνει σε εργοστάσιο ανακύκλωσης στη Σλοβενία. Εκεί, η Aquafil τα μετατρέπει σε βιώσιμο υλικό, το οποίο χρησιμοποιείται από τη βιομηχανία της μόδας.

Richard Malone

Ο Richard Malone, πρώην φοιτητής της γνωστής σχολής σχεδίου μόδας Saint Martins και ανερχόμενος αστέρας στον κόσμο της μόδας, είναι πρωτοπόρος στη χρήση των υλικών της Aquafil. Η πιο πρόσφατη συλλογή του για την εβδομάδα μόδας του Λονδίνου, που θα κυκλοφορήσει στα καταστήματα στις αρχές του επόμενου έτους, περιλαμβάνει ρούχα που έχει δημιουργήσει με το υλικό Econyl και κέρδισε επαινετικά σχόλια από τη Vogue.

Η αυξανόμενη τάση για την ανακύκλωση των αποβλήτων των ωκεανών και την μετατροπή τους σε ρούχα, αποτελεί σύμφωνα με τον ερευνητή του Future Laboratory, Rachael Stott, “αποτέλεσμα του ντοκιμαντέρ Blue Planet“.

“Η σειρά έχει επηρεάσει εκατομμύρια ανθρώπους, καθώς εξηγεί πως οι καθημερινές μας συνήθειες ως καταναλωτές προκαλούν τρομακτικές βλάβες στην άγρια φύση και τον ωκεανό και ειδικότερα τα ανθεκτικά υλικά μιας χρήσης”.

Στο Moshi Moshi Mind, τη δανέζικη εταιρεία μόδας που άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη Βρετανία τον περασμένο μήνα, το αστέρι της σεζόν είναι ένα χειμερινό παλτό 255 στερλινών που μοιάζει σαν ένα κλασσικό παλτό, αλλά κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου από πλαστικά μπουκάλια που ανασύρονται από τη θάλασσα. “Το ύφασμα είναι πολύ ωραίο και έχει τις δικές του [σχεδιαστικές] προκλήσεις, αλλά η ιδέα είναι να μάθουμε και να βελτιωνόμαστε με το χρόνο, καθώς πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια μακροπρόθεσμη στρατηγική”, δήλωσε ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, Jenny Egsten-Ericson.

Παρά αυτές τις προόδους, η Greenpeace προειδοποιεί ότι το πρόβλημα με τα πλαστικά διογκώνεται και είναι απίθανο να μειωθεί στο εγγύς μέλλον.

Ο υπεύθυνος της εκστρατείας της Greenpeace, Louise Edge, δήλωσε: “Είμαστε ευγνώμονες σε όσους απομακρύνουν τα πλαστικά απόβλητα από τους ωκεανούς ή τις παραλίες μας. Ωστόσο, δεν είναι δυνατόν να αφαιρέσουμε όλο το φορτίο των πλαστικών απορριμμάτων που προσθέτουμε στον ωκεανό κάθε λεπτό, καθώς δεν είναι δυνατόν να ανακυκλώσουμε τον όγκο του πλαστικού που παράγουμε σήμερα.”

“Ο μόνος πραγματικός τρόπος να αποτραπεί η μαζική οικολογική καταστροφή που προκαλούν τα πλαστικά στους ωκεανούς είναι να μειώσουμε μαζικά την παραγωγή πλαστικών, η οποία, αν δεν δράσουμε, θα τετραπλασιαστεί τις επόμενες δεκαετίες”.

Πάντως ο Rachael Stott δηλώνει: «Η ζήτηση για ενδύματα που δημιουργούνται από ανακυκλωμένα υλικά είναι εδώ, με το 72% των γυναικών της Generation Z να δηλώνει ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη να αγοράζουν εμπορικά σήματα φιλικά προς το περιβάλλον. Οι εταιρείες πρέπει να αναγνωρίσουν ότι με την αλλαγή της αλυσίδας εφοδιασμού τους και την ενσωμάτωση ανακυκλώσιμων υλικών, θα στηρίξουν μελλοντικά την πελατειακή τους βάση».